رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 11 خبر


  • جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۷ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 26 April

فرنوش صمدی به عنوان کارگردان فیلم کوتاه شناخته می‌شود و فیلم‌های کوتاه او در جشنواره‌های متعددی به نمایش درآمده‌اند، حالا با اولین فیلم سینمایی خود «خط فرضی» در جشنواره فیلم فجر سی‌ونهم به عنوان کارگردان فیلم اولی حضور دارد. «خط فرضی» را علی مصفا تهیه‌کرده که در این سال‌ها با فیلم اولی‌های  زیادی همکاری داشته‎ […]

فرنوش صمدی به عنوان کارگردان فیلم کوتاه شناخته می‌شود و فیلم‌های کوتاه او در جشنواره‌های متعددی به نمایش درآمده‌اند، حالا با اولین فیلم سینمایی خود «خط فرضی» در جشنواره فیلم فجر سی‌ونهم به عنوان کارگردان فیلم اولی حضور دارد. «خط فرضی» را علی مصفا تهیه‌کرده که در این سال‌ها با فیلم اولی‌های  زیادی همکاری داشته‎ است. این فیلم در حضور بین‌المللی خود توانسته جایزه بهترین فیلم میتینگ پوینت جشنواره وایادولید اسپانیا را هم به دست آورد. فرنوش صمدی از سال ۲۰۱۸ به عضویت دائمی آکادمی اسکار در آمده و به داوری در جشنواره‌های ملی و بین‌المللی متعددی پرداخته در این گفت‌وگو از ساخت این فیلم و حضور در جشنواره فجر و سینمای مورد علاقه‌اش می‌گوید.

فرنوش صمدی درباره انتخاب داستان «خط فرضی» به عنوان اولین فیلم سینمایی‌اش به سایت هنروتجربه گفت: «چند ماه پیش متوجه شدم که در تمام فیلم‌های کوتاهی که نوشته و ساخته‌ام، تم دروغ و پنهان‌کاری وجود داشته و همه کاراکترها چیزی را پنهان می‎‌کنند و نمی‌گویند. پس از آن تصمیم گرفتم سه گانه‌ای راجع به دروغ، پنهان‌کاری و مکافات عمل این دو بسازم».

او افزود: «ایده اصلی «خط فرضی» مربوط به داستانی واقعی است که چند سال پیش برای یکی از دوستانم اتفاق افتاده و زمانی که می‌خواستم اپیزود اول این سه گانه را شروع کنم، فکر کردم این داستان می‌تواند جالب باشد. قاعدتا بخش‌های از داستان واقعی سینمایی شده و قسمت‌هایی تغییر کرده اما بیس اصلی داستان حفظ شده است».

این نویسنده و کارگردان درباره همکاری با عوامل حرفه‌ای در «خط فرضی» عنوان کرد: «از زمانی که تصمیم گرفتم فیلم بلند سینمایی خودم را بسازم می خواستم با عوامل حرفه‌ای سینما چه در پشت دوربین و چه جلوی دوربین کار کنم. یک دلیل بزرگ آن این بود که اگر قرار است وارد ساخت فیلم و سینمای حرفه‌ای بشوم، باید با عوامل حرفه‌ای کار کنم و بخش مهم سینما یعنی صنعت را هم لحاظ کنم. سینما جدای از بخش آرتیستیک آن، صنعت هم هست. اگر بخواهی در این صنعت دوام بیاوری باید بتوانی با همه عوامل حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای کار کنی. احساس کردم باید تجربه با حرفه‌ای‌های سینما را با وجود آنکه چالش بزرگی برایم بود را تجربه کنم».

کارگردان «سکوت» اضافه کرد: «حدود ۱۳ سالی است ،فیلم‌های کوتاهی که ساخته‌ام و تقریبا هر سال فیلم‌هایی که نوشتم و ساختم، اتفاق‌های خوبی در سینمای کوتاه ایجاد کرده است. طبیعی است وقتی فیلم بلند می‌سازم برای بازیگران و عوامل رزومه من مهم باشد. با توجه به فیلم‌نامه «خط فرضی» و بک گراند هنری من تقریبا همه چیز به راحتی انجام شد و همه آن‌هایی که مدنظر داشتم همکاری داشتند».

صمدی درباره همکاری با علی مصفا به عنوان تهیه‎‌کننده اثر توضیح داد: «تقریبا یک سال صبر کردم تا بتوانم با علی مصفا کار کنم و از روز اولی که قصد ساخت «خط فرضی» را داشتم تنها به تهیه‌کنندگی مصفا و همکاری با او فکر کردم. علی مصفا بسیار آدم خوش‌نام و صبوری هستند. برای کارگردان فیلم اولی، کار با شخصی که کارگردانی بداند و سینما را بشناسد و در عین حال بازیگر خوبی باشد، بسیار مهم است. صبوری یکی از مهم‌ترین درس‌هایی بود که از او آموختم و بسیار از این همکاری راضی و خوشحال هستم».

او با بیان این‌که امسال به دلیل کرونا و رعایت پروتکل‌ها مخاطبان کمتری فیلم‌ «خط فرضی» را می‌بینند و در شرایط عادی تعداد مخاطبان بیشتری به سینماها می‌آمدند، گفت: «حضور در جشنواره فیلم فجر و دیده شدن آن توسط مخاطبان ایرانی برایم بسیار مهم است. من و آیدا پناهنده خیلی تلاش کردیم تا در جشنواره فیلم فجر حضور داشته باشیم. قانونی در جشنواره فجر وجود دارد که فیلمی که خارج از ایران در فستیوال‌های خارجی حضور داشته، دیگر نمی‌تواند در جشنواره فجر شرکت کند. ما خیلی نامه نگاری کردیم و تلاش کردیم که در این جشنوره حضور داشته باشیم. برای من به شخصه بسیار مهم است که فیلمی را که به زبان هم وطنان خودم ساختم و جشنواره در معرفی آن به مخاطبان تاثیرگذار است، نمایش عمومی داشته باشد».

صمدی افزود: «دو فیلم «خط فرضی» و «تی تی» ساخته آیدا پناهنده به راحتی می‌توانست در جشنواره نباشد اما با نامه‌نگاری‌های بسیار، قانونی گذاشتند که فیلم‌هایی که پیش از این در جشنواره خارجی شرکت داشته‌اند، می‌توانند جشنواره فجر حضور داشته باشند و فقط در دو بخش بهترین فیلم و بهترین کارگردانی امکان نامزد شدن ندارند. این حضور و توجه مدیران جشنواره فیلم فجر برایم قابل احترام است و از آن‌ها ممنون هستم. گرچه «خط فرضی» در این دو بخش نمی‌تواند نامزد شود اما فرصتی است برای دیده شدن زحمات دیگر عوامل فیلم که برای آن زحمت کشیدند».

نویسنده فیلم‌نامه «بچه» تصریح کرد: «تلاش مدیران جشنواره فجر در برگزاری و رعایت پروتکل‌های بهداشتی قابل ستایش است و از نزدیک شاهد تذکرات و رعایت پروتکل‌ها از طرف برگزارکنندگان جشنواره بودم. خود مردم هم باید در رعایت نکات بهداشتی نهایت همکاری را داشته باشند تا شاهد اتفاق بدی نباشیم».

این نویسنده و کارگردان در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره سینمای مورد علاقه خود گفت: «با اینکه عاشق فیلم‌های عباس کیارستمی هستم و آن مدل سینما را خیلی می‌پسندم ولی دوست دارم خودم فیلم‌هایی بسازم که مردم سینما بیایند و ببینند و نظر بدهند. مایل نیستم برای تعداد محدود و دل خودم فیلم بسازم. «خط فرضی» شاید به ظاهر فیلم اجتماعی است اما من از زیاده‌گویی و شلوغ‌بازی اجتناب کردم و این شیوه را در فیلم‌های کوتاهی که ساختم هم رعایت کرده‌ام. به نظرم این نوع نگاه به دلیل علاقه زیاد من به کیارستمی، وامدار او است. گرچه نوع نگاه و سینمای کیارستمی غیرقابل تقلید و مختص خود او است».

فرنوش صمدی در ادامه گفت: «سینمای مورد علاقه من تلفیق ۵۰ درصدی وجه آرتیستیک و ۵۰ درصدی صنعت سینما است. همیشه دنبال این بودم که چطور این اتفاق می‌افتد که فیلمی هم وجه هنری و هم جذابیت عام را توامان داشته باشد. یعنی چطور از یک سری شوخی‌ها و سطحی‌نگری‌ها بگذری و با وارد کردن قاب‌های زیبا، دیالوگ‌های درست و… هر دو وجه را حفظ و در حد متعادل نگه داری و برای بینندگان فیلمی جذاب باشد. اصغر فرهادی در بیشتر فیلم‌های خود این دو جنبه را دارد و قطعا استاد بزرگ سینماست. در حقیقت سینمایی که دوست دارم ترکیبی از سینمای کیارستمی و فرهادی است، یک سادگی در کنار مخاطب گسترده که طبیعتا خیلی سخت هم است».

منبع: هنروتجربه

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار