رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 15 خبر


  • پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۸ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 28 March

«ژان کلود کریر» فیلمنامه نویس فرانسوی برنده اسکار که بیشتر برای اقتباس آثار مهم ادبی و همکاری با «لوئیس بونوئل» شناخته میشد، در سن ۸۹ سالگی درگذشت. به نقل از ورایتی، «کریر» در شش فیلم سینمایی با «لوییس بونوئل» کارگردان مطرح اسپانیایی همکاری داشت که به ترتیب «خاطرات یک کلفت» (۱۹۶۴)، «بل دو ژور» (۱۹۶۷)، […]

«ژان کلود کریر» فیلمنامه نویس فرانسوی برنده اسکار که بیشتر برای اقتباس آثار مهم ادبی و همکاری با «لوئیس بونوئل» شناخته میشد، در سن ۸۹ سالگی درگذشت.

به نقل از ورایتی، «کریر» در شش فیلم سینمایی با «لوییس بونوئل» کارگردان مطرح اسپانیایی همکاری داشت که به ترتیب «خاطرات یک کلفت» (۱۹۶۴)، «بل دو ژور» (۱۹۶۷)، «راه شیری» (۱۹۶۹)، «جذابیت پنهان بورژوازی» (۱۹۷۲)، «شبح آزادی» (۱۹۷۴) و «میل مبهم هوس» (۱۹۷۷) بودند.

از مهمترین فیلمنامه های او میتوان به اقتباس‌اش از رمان «بار هستی» نوشته «میلان کوندرا» اشاره کرد که «چارلی کافمن» در سال ۱۹۸۸ فیلمی بر اساس آن ساخت که «ژان کلود کریر» برای آن نامزد اسکار فیلمنامه اقتباسی شد.

او همچنین فیلمنامه ای بر اساس کتاب مشهور «گونتر گراس» به نام «طبل حلبی» نوشت و «فولکر شلوندورف» فیلمی بر اساس آن ساخت و برنده جایزه اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی شد.

این چهره فرانسوی دو بار دیگر برای فیلمنامه آثار «لوئیس بونوئل» با عنوان «میل مبهم هوس» و «جذابیت پنهان بورژوازی» نامزد اسکار فیلمنامه نویسی شد و در سال ۱۹۶۳ نیز با فیلم کوتاه «سالگرد مبارک» به همراه «پیر اتکس» موفق به کسب فیلم کوتاه شد و آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار نیز در سال ۲۰۱۴ با اعطای جایزه اسکار افتخاری از او تقدیر کرد.

او همچنین علاوه بر سابقه همکاری با «پیتر بروک» کارگردان سرشناس تئاتر، با فیلمسازانی چون «میلوش فورمن»، «آندری وایدا» و «ژان لوک گدار» نیز کار کرد.

«ژان کلود کریر» در سال ۲۰۲۰ نیز در نگارش فیلمنامه «نمک اشک ها» با «فیلیپ گارل» مشارکت داشت.

این هنرمند سرشناس سفرهای مختلفی به ایران داشت و همسرش نهال تجدد نویسنده ایرانی بود.

منبع: بانی فیلم

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار