رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 11 خبر


  • دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الإثنين ۱۲ ذو القعدة ۱۴۴۵
  • 2024 Monday 20 May

مدیر هنری سی و نهمین جشنواره فیلم فجر گفت: محدودیت‌ها در برگزاری مراسم اختتامیه ما را به ساخت فضایی ساده با حداقل المان‌ها سوق داد. به گزارش سینماخانه؛ طاها ذاکر، مدیر هنری سی‌ونهمین‌ دوره از جشنواره فیلم فجر، در گفت‌و‌گو با ستاد اطلاع‌رسانی جشنواره فیلم فجر درباره حفظ هویت بصری جشنواره در طراحی دکور مراسم […]

مدیر هنری سی و نهمین جشنواره فیلم فجر گفت: محدودیت‌ها در برگزاری مراسم اختتامیه ما را به ساخت فضایی ساده با حداقل المان‌ها سوق داد.

به گزارش سینماخانه؛ طاها ذاکر، مدیر هنری سی‌ونهمین‌ دوره از جشنواره فیلم فجر، در گفت‌و‌گو با ستاد اطلاع‌رسانی جشنواره فیلم فجر درباره حفظ هویت بصری جشنواره در طراحی دکور مراسم اختتامیه گفت: همیشه تلاش برای حفظ هویت بصری آثار وجود داشته، ولی در بعضی دوره‌ها می‌بینیم که کار اولیه مثل پوستر جشنواره این امکان را فراهم نمی‌کند. برای مثال در دوره‌هایی از جشنواره، پوسترهایی داشتیم که حتی امکان افقی شدن را نداشتند و برای نصب در سردر سینماها دچار مشکل می‌شدیم.
او ادامه داد: در این دوره از جشنواره از ابتدا به تک تک این موارد چون متحرک کردن و انیمیت موضوع و سازه‌های سه بعدی‌ که می‌شد از المان طراحی شده، ساخت فکر کرده بودیم.
طاها ذاکر درباره نحوه برگزاری مراسم اختتامیه گفت: از آن‌ جایی که ساعت ۱۸ اذان مغرب را داشتیم، برای عدم تداخل اذان با این مراسم مجبور بودیم که مراسم اختتامیه را ساعت ۱۸:۱۵ شروع کنیم و از آن‌جایی که مسئله عبور و مرور هم مطرح بود باید مراسم را راس ساعت ۲۰ به پایان می‌بردیم.
او ادامه داد: به دلیل شیوع ویروس کرونا و لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی در تعداد حضار نیز محدودیت داشتیم و باتوجه به زمان کمی هم که در اختیار داشتیم، نمی‌توانستیم از فضاهای نمایشی و پرفورمنس در مراسم اختتامیه استفاده کنیم.
مدیر هنری جشنواره سی و نهم گفت: در چنین مکانیزمی دست و بال برگزارکنندگان بسته است و صرفا باید به فضایی با ریتم و سرعت بالا تن داد تا جایزه‌ها اهدا و نکوداشت‌ها در کمترین زمان برگزار شوند.
او گفت: این مراسم بدون حضور مخاطبان و اهالی رسانه و با حضور محدود نامزدها و عکاسان برگزار ‌شد و به همین جهت اختتامیه‌ای با ریتم تند و سبک را در نظر گرفتیم. در فضاسازی اختتامیه امسال، ما محدودیت‌هایی نظیر حفظ فاصله اجتماعی و با فاصله ایستادن داوران از هم را داشتیم و مجموعه‌ای از این شرایط، ما را به سمت فضایی ساده با حداقل المان سوق داد.
ذاکر گفت: باید توجه داشت که طراحی صحنه در برنامه‌هایی از این قبیل در ساخت ماکسیمال هستند اما خروجی نهایی شمایلی مینیمال یا کمینه‌گرا دارند.
او درباره طراحی دکور این دوره ادامه داد: ال‌ای‌دی‌های زیادی داشتیم که تصاویر را پخش می‌کردند. یک سازه از سیمرغ جشنواره را نیز با یک رویکرد و نگاه جدید در سالن قرار دادیم.
ذاکر ادامه داد:  در این دوره از جشنواره به دلیل این‌که امکان حضور افراد فراهم نبود، از کلیپ‌های گوناگون و متنوعی استفاده شد. به همین دلیل، در مرکز صحنه ای‌ای دی کروی (curve) داشتیم که کلیپ‌ها را با آن نشان دادیم. همچنین جهت حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی میان افراد هم امکان این را نداشتیم که با ال ای دی بازی کنیم و در  فرم‌های مختلف دست به طراحی بزنیم، ضمن این‌که در سالنی چون مرکز همایش‌های برج میلاد و در شرایطی که می‌خواهیم صحنه‌مان را به تمامیت داشته باشیم و چیزی اضافه نکنیم، خیلی نمی‌توانیم فرم‌های متفاوتی را تجربه کنیم.
این مدیر هنری در پایان تاکید کرد: تلاش ما این بود که با حداقل حضور انسانی بر صحنه و با حداکثر فضای خالی، صحنه‌ای ایمن را ارائه دهیم.

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار