رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 15 خبر


  • پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۸ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 28 March

شبکه تلویزیونی که با استفاده از هنرمندان محبوب حوزه کودک در تلاش است تا جلوی جریان انحرافی گروه‌های برنامه‌ساز و سریال‌سازِ غربی معاند ماهواره‌ای را بگیرد. در روزهایِ فقر محتوایی کودک و نوجوان، جریان‌های مختلفی می‌کوشند تا با انیمیشن‌های کودکانه، برنامه‌های استعدادیابی نوجوانانه و آیتم‌های غیراخلاقی در فضای‌مجازی ذهنِ این اقشار را به سمتِ اندیشه‌های […]

شبکه تلویزیونی که با استفاده از هنرمندان محبوب حوزه کودک در تلاش است تا جلوی جریان انحرافی گروه‌های برنامه‌ساز و سریال‌سازِ غربی معاند ماهواره‌ای را بگیرد.

در روزهایِ فقر محتوایی کودک و نوجوان، جریان‌های مختلفی می‌کوشند تا با انیمیشن‌های کودکانه، برنامه‌های استعدادیابی نوجوانانه و آیتم‌های غیراخلاقی در فضای‌مجازی ذهنِ این اقشار را به سمتِ اندیشه‌های مخرب و آلوده بکشاند.

برنامه‌هایی که هر روز توسط شبکه‌های غربی به صف می‌شوند تا با آلودگی‌های ظاهری و محتوای ضدِانسانی، کودک و نوجوان ایرانی را به تسخیر خود درآورند. در این شرایط کم‌کاری‌های چشمگیری در رادیو و تلویزیون احساس می‌شود.

شبکه بین‌المللی و جهانی هدهد به عنوان اولین شبکه کودک و نوجوان، به تعبیر مدیرانش در تلاشند تا با ایجاد برنامه‌های محتوایی متنوع و جذاب خصوصاً برای ایرانیان و شیعیان خارج از کشور، جلوی تبلیغات غلط سبک زندگی غربی و جریانِ انحراف و تحریف را بگیرند.

جریانی که هر روز با نوعی از برنامه و سریال و آیتم نمایشی، رنگِ جدیدی به خودشان می‌گیرند و هزینه‌های هنگفتی را صرفِ از بین بردن سبک زندگی ایرانی- اسلامی کرده‌اند. شاید یکی از نکات قابل توجه این شبکه تلویزیونی، در عینِ توجه به باورها و عقاید اسلامی و شیعی، فضای سرگرم‌کننده‌ای است که از آن غافل نشده‌اند.

شبکه‌ای که از موسیقی استفاده نمی‌کند و مخاطبانی با گروه سنی ۳ تا ۱۴ سال طرفدارِ برنامه‌هایش چه در قابِ تلویزیون و چه در فضای‌مجازی با پلتفرم فعال هدهدنما، هستند. شبکه‌ای که ابتدا، زبانِ عربی‌اش راه افتاد و امروز با تأسیس دفاتر مرکزی در عراق، کویت، مصر و انگلستان، فارغ از کشورهای همسایه، مخاطبانی از استرالیا تا آمریکا دارد.

مدیر شبکه هدهد اعتقاد دارد که این شبکه تلویزیونی به پژوهش روی مسائل شیعی بدون تعرض به سایر مذاهب و ادیان می‌پردازد. ما باید هنر خود را به گونه‌ای عرضه کنیم که مخاطب از بین شبکه‌های مختلف ما را انتخاب کند.

فعالیت شبکه هدهد در روزهایی که وارد ۱۰ سالگی می‌شود نگرانِ اندیشه‌های غلط برنامه‌سازی ماهواره‌ای و حتی فضای‌مجازی است. وقتی مدیر این شبکه به فکر راه‌هایی است که هرچه بیشتر و بهتر، جذب مخاطب اتفاق بیفتد. چرا که به واسطه گستردگی رسانه‌ای در ماهواره و فضای‌مجازی، این خطر همواره در کمین کودکان است که به سمتِ محتواها، اندیشه‌ها و نمایه‌های منحرفانه‌ای جذب شوند که حتی مخالف با عرف جامعه ایرانی و اسلامی است.

هدهد در سال ۱۳۹۱ راه‌اندازی شد، چون شبکه‌های وهابی و رسانه‌های معاند، منحرف و غیراخلاق ماهواره‌ای به زبان‌های مختلف درصدد تزریق فرهنگ‌های غلطی بودند تا کودک و نوجوان شیعه را با انحرافات و ابهامات عدیده‌ای روبرو کنند. این روزها شبکه بین‌المللی کودک و نوجوان به سمت برنامه‌های تعامل‌محور با مخاطب رفته که نوعی هم‌افزایی رسانه‌ای ایجاد کند.

وقتی وارد برنامه‌های شبکه می‌شویم به نام و چهره کاراکترهای معروفی می‌رسیم که کودکان آن‌ها را با نام خاله نرگس و خاله قاصدک و خاله خورشید می‌شناسند. برنامه‌هایی که همه بویِ تعامل و مسابقه و رقابت می‌دهند؛ از برنامه “عکس مهر” گرفته که قبل از کرونا رقابت دانش‌آموزی را راه انداخته بود. دانش‌آموز عکسی از محیط مدرسه‌اش می‌گرفت و برای برنامه ارسال می‌کرد.

این درگیر کردن دانش‌آموزان به رقابت و جایزه گرفتن به روستاییان هم رسید.  برای مثال پوستری روی دیوار می‌چسباندند که روی آن نوشته بود عکس من و در برنامه “عکس مهر” پخش شد. این برنامه با هدف ارتقاء انگیزه برای تحصیل و تشویق به علم‌اندوزی ساخته شد.

سپس شبکه هدهد وارد کارگاه اسباب‌بازی شد و عروسکی به نام “پشمک” به این برنامه رونق داد. برنامه‌ای که ۵ روز در هفته روی آنتن می‌رفت و در کنار این شخصیت‌ عروسکی دو بازیگر هم نقش‌آفرینی می‌کردند. این برنامه با حضور خاله قاصدک (مریم وطن‌پور) بیشتر سرزبان‌ها افتاد. علاوه بر او، امیرحسین انصافی، محبوبه اعرابی، لیلا زرقی از جمله عوامل و هنرمندان این برنامه به حساب می‌آیند.

این برنامه به تعبیر مدیر تولید و تأمین شبکه، جزو پرطرفدارهای شبکه هدهد لقب گرفت، تا جائیکه مخاطب حتی در فضای‌مجازی و پلتفرم شبکه به نام “هدهدنما” هم استقبال کرد و آنجا هم پربیننده شد. در این بین یکی از کاراکترهای صاحب‌نامِ حوزه کودک که این روزها در “رنگین‌کمان” مثل گذشته اجرا می‌کند، یارِ ثابت این شبکه شد.

آزاده آل‌ایوب به این نکته اشاره کرد که مخاطبان شبکه هدهد مرا به نام “خاله آزاده” می‌شناسند. او درباره اجرای برنامه “من و نقاشی” می‌گوید: در این برنامه بچه‌ها نقاشی‌هایشان را به اپلیکیشن‌ اعلام شده ارسال می‌کنند و به همراه عکس و مشخصات‌شان پخش می‌کنیم و فضای خوبی برای بچه‌ها دارد. بسیار دلگرم‌شان می‌کند که به سمت خلاقیت بروند. سعی می‌کنم از حُسنِ خلاقیت و نوآوری و سوقِ به هنر به جای اینکه، غرقِ در فضای مجازی بشوند و یا بازی‌های رایانه‌ای و انیمیشن‌های خارجی را بیشتر ببینند و درگیرش شوند اینجا از خودش کاری خلق می‌کنند و به آن‌ها برای ادامه این کار ایده هم می‌دهیم تا بتوانند در این زمینه پیشرفت کنند.

دغدغه اولین خاله بچه‌ها در تلویزیون دغدغه‌ای است که وقتی با مدیرانِ شبکه هدهد هم گفت‌وگو می‌کردیم به این نکته اشاره داشتند: “امروز ما نیاز داریم مثل گذشته برای کودکان سریال‌ها، فیلم‌ها و برنامه‌هایی بسازیم که درباره‌اش حرف بزنند. اصطلاحاً سر زبان‌ها باشیم! در همه عرصه‌ها بتواند حرفی برای گفتن داشته باشد و هم مردم به خاطرِ آن برنامه یا سریال نمایشی، به سراغ فضای مجازی و بسترهای رسانه‌ای دیگر نروند؛ کودکانه‌های تلویزیون را ببینند؛ زیرا سلامتِ دیداری و شنیداری کودکان در خطر است و باید به فکر کودکان باشیم.”

مدیر تولید و تأمین این شبکه تلویزیونی اعتقاد دارد علاوه بر کارگاه اسباب‌بازی‌ها که در قالب ۹۰ قسمت ضبط شده و مورد استقبال بیننده هم در شبکه و هم در فضای اینترنتی هدهدنما قرار گرفته است برنامه “من و نقاشی” آزاده‌آل‌ایوب رتبه دوم را به خودش اختصاص می‌دهد. البته برنامه “مهسا و مامان” که برنامه طنزی است و مهسا ایرانیان این برنامه را اجرا می‌کند در رده سومِ کانون توجهات مخاطب کودک و نوجون قرار دارد.

او همچنین از برنامه‌سازی برای کنداکتوری متنوع و رنگارنگ از سوژه و مفاهیم ارزشمند برای مخاطبِ علاقه‌مند به شبکه هدهد خبر داد. در روزهایی که بیش از پیش، کودک و نوجوان در تلویزیون و فضای‌رسانه‌ای کشور غریب است و در فقرِ شدید محتوایی به سر می‌برد. از نیازمندی‌هایشان خبر ندارند، آن‌ها را نمی‌شناسند تا برنامه‌ها، انیمیشن‌ها و سریال‌های مناسب برای آن‌ها تولید کنند.

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار