رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 2 خبر


  • جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 29 March
  • سه شنبه 5 اسفند 1399 - 15:00
  • کد خبر : 62725
  • تئاتر
  • چاپ خبر : نمایش «ذات یا ضات؟» از یک شهر بدون قانون عجیب می گوید

احمد ارجمندی کارگردان نمایش «ذات یا ضات؟» در مصاحبه اختصاصی با پایگاه خبری سینماخانه به شرح این نمایش پرداخت و عنوان کرد: داستان کشوری را روایت می کند که دارای ۷۰۰ تا ۸۰۰ نفر جمعیت است که فقط یک شهر دارد با حاکمانی مستبد و بی‌لیاقت که قوانینی من‌‌درآوردی وضع یا نقض می‌کنند. مثلاً کسانی […]

احمد ارجمندی کارگردان نمایش «ذات یا ضات؟» در مصاحبه اختصاصی با پایگاه خبری سینماخانه به شرح این نمایش پرداخت و عنوان کرد: داستان کشوری را روایت می کند که دارای ۷۰۰ تا ۸۰۰ نفر جمعیت است که فقط یک شهر دارد با حاکمانی مستبد و بی‌لیاقت که قوانینی من‌‌درآوردی وضع یا نقض می‌کنند. مثلاً کسانی که دانشگاه می‌روند باید عقیم شوند، ازدواجشان فصلی ا‌ست، مردها در ماه‌های آخر وضع حمل همسرشان باید از منزل دور باشند. کشوری سنتی و عجیب با آداب و سننی عجیب‌تر. در این بین افرادی هستند که می‌خواهند سنت‌شکنی کنند که اتفاق هایی رقم می خورد و حوادثی که رخ می دهد.

وی در ادامه افزود: من به شدت به محتوا و مفهوم نمایشنامه علاقمند شدم. یک سال و نیم به دلیل شرایط کرونا زمان تمرین این نمایش طول کشید و جابجایی چند بازیگر را در داشتیم و با مذاکراتی که با بنیاد رودکی صورت گرفت توانستیم در تالار حافظ نمایش را به روی صحنه ببریم.

وی از سبک و فضای اجرایی این نمایش سخن به میان آورد و گفت: این نمایش روایتی از یک شهر بدون قانون دارد و اتفاق های عجیبی در آن رخ می دهد. در واقع فضای نمایش یک فضای سوررئال و غیرواقعی  است و سبک اجرایی این نمایش کلاسیک و در قالب پرفورمنس است.

وی یادآور شد، تئاتر زنده است و در وضعیت کنونی و شیوع بیماری کرونا نباید از هیچ محدودیتی ترسید، اما با شرایط و رعایت پروتکل‌های بهداشتی مانعی برای اجرا وجود ندارد. از تماشاگران و حامیان هنر ششم (تئاتر) تقاضا داریم که صحنه تئاتر را تنها نگذارند. هنر نمایش بدون وجود آنها میسر نخواهد شد.

احمد ارجمندی متولد ۱۳۶۱ است. وی که دارای معلولیت جسمی حرکتی شدید می باشد، حرفه بازیگری را از ۱۲ سالگی با فیلم “آنسوی نرده ها” به کارگردانی جواد مزدآبادی شروع کرد که این فیلم در جشنواره کن فرانسه شرکت کرد. از ۱۵سالگی حرفه کارگردانی را با فیلم کوتاه “ماهی قرمز” شروع کرد که این فیلم با دوربین نگاتیو ۸ میلی متری ساخته شد اما به دلیل فاسد بودن فیلم خام، نتیجه نگرفت. سال ۱۳۷۹ کارگردانی تئاتر را شروع و در سال ۱۳۸۰ در جشنواره طلوع، که یک جشنواره سراسری با موضوع ایدز و اعتیاد جوانان بود با نمایش خیابانی “فرهاد کوه کن” مقام بهترین و جوانترین کارگردان را کسب کرد.

وی کارگردانی نمایش هایی نظیر: نمایش “غروب خورشید”،” عاشق بی ادعا”،”طلوع آفتاب”،”دزدگاه”،” با من حرف بزن دیوونه”،” سه حلقه میخک”،” می خواهم زنده بمانم”،”کیمیا”،”کیمیا”،” افسانه شهریار زمانه”،” آرام تر سکوت کن”افرا”،”دعوت”،”خواستگاری”،”خواستگاری” و نماهنگ ” از کربلا تا شام” و فیلم های کوتاه “یک جرعه آب” ،”قلم دل”،”شیرین تر از قند”،”آخرین نگاه”،”پاهای من چشمهای تو”،”من می توانم”،” روی پاهای خودم”،”تولد ناتمام”  و بازیگری در سریال “محکومین” کارگردانی سید جمال سید حاتمی و تهیه کننده بهروز مفید، فیلم سینمایی”پاتوق” به کارگردانی جواد مزدآبادی و تهیه کنندگی محمدرضا شفیعی، “فیلم کوتاه روزنه ای در تاریکی” به نویسندگی محمدرشید ارجمندی را در کارنامه خود دارد.

عواملی که در نمایش «ذات یا ضات؟» نقش داشتند به ترتیب: نویسنده: علی اصغر حبیبی،کارگردان: احمد ارجمندی،تهیه کننده: مهشید شعبانی،حامی مالی: شرکت الو پرواز،مدیر اجرایی: محمد رشید ارجمندی،مدیر روابط عمومی :پریسا سلمانی ،بازیگردان: حمیدرضا بهروزی،طراح حرکت: سیده فاطمه رسولی ،دستیار اول و برنامه ریز: ترانه الیاسی،دستیاران کارگردان:نسرین دهقانی، مبینا قادریان،منشی صحنه: محدثه امیریان،طراح صحنه و لباس: مهشید شعبانی،دستیار لباس: ساغر محمدی،مدیر صحنه: نگار شهبازی،طراح گریم: آرمیتیس کاویانی،دستیاران گریم: پریسا نوری  ، نسرین دهقانی، نادیا فکری، مریم اسماعیلی، فاطمه قاری ،صدا: زهره سادات رسولی،نور: شروین باقری بی صفر،مشاور رسانه: پیام احمدی کاشانی،عکاس: فاطمه عرب،طراح و سازندگان تیزر:واروژان فرهادیان، حسین بنی تباء،طراح پوستر و بروشور:زهره سادات رسولی،بازیگران به ترتیب ورود: طاها محمدی،علی اصغر حبیبی،علیرضامحمدخدایی،مهدی جعفری پور،واروژان فرهادیان،حمیدرضا بهروزی،علی مربی،طاها مرتضوی صفت،رضا حسین نژاد،هیوا پورشفیقی،عسل میرزایی،هادی رضایی،علی رسولی،مهدی عبادی،فاطمه قهرمانی،باران محمدی ،عرفان اکبرزاده،رضا مزینانی،میلاد مرتضوی ،سید امیر نقیبی،میلاد بیگدلو،حسین بنی تباء،ابوالفضل صحت،علی اصغر صادقی،شاهین خیراندیش و محمد رشید ارجمندی ، بازیگران فرم: سیده فاطمه رسولی،عسل میرزایی،باران محمدی،ثنا عباس پور،هیوا پورشفیقی،بیتا مسلمی،شایلین محمدی،فاطمه قهرمانی ،حمیده شقاقی،سارا خدایی،مونا حسن زاده،مهرداد خدابنده لو،میلاد مرتضوی ،مهدی جعفری پور،علی رسولی،حسین بنی تباء،عرفان اکبرزاده،مهدی عبادی،مردمان شهر:سوگل صالح،یاسمن رنجبر،یزدان افشانی،یوسف محمودی،نیوشا طورانی،مهتاب وکیلی،دانیال قادری،شبنم بذرافشان،مبینا قادریان،هلیا اردوخانی،امیرحسین اثنی عشری،فاطمه فرهادیان و زهرا عسگری

این نمایش از تاریخ ۲۸ بهمن تا ۱۵ اسفندماه در تالار حافظ به نشانی : خیابان حافظ، خیابان استاد شهریار، روبروی تالار وحدت، سالن حافظ به روی صحنه می رود.

سینماخانه/خبرنگار و عکاس: پیام احمدی کاشانی

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار