رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
  • الثلاثاء ۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Tuesday 19 March

چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی شب گذشته(پنجشنبه ۷ اسفند) با معرفی برگزیدگان در شهر گرگان به کار خود پایان داد. به گزارش سینماخانه به نقل از ستاد ارتباطات و اطلاع رسانی چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی، مراسم اختتامیه چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی به دبیری سعید نجاتی شامگاه ۷ اسفندماه با رعایت […]

چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی شب گذشته(پنجشنبه ۷ اسفند) با معرفی برگزیدگان در شهر گرگان به کار خود پایان داد.

به گزارش سینماخانه به نقل از ستاد ارتباطات و اطلاع رسانی چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی، مراسم اختتامیه چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی به دبیری سعید نجاتی شامگاه ۷ اسفندماه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سالن فخرالدین اسعد گرگانی در گرگان برگزار شد.

زبان هنر سینما جریان ساز است

پس از قرائتی چند از کلام الله مجید و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران، عادله کشمیری مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان گلستان روی صحنه آمد و ضمن عرض تبریک میلاد امام علی(ع)، پیام سیدعباس صالحی را قرائت کرد که در این پیام آمده بود: «جشنواره فیلم کوتاه رضوی جلوه‌ای از ارادت به آن امام رئوف؛ امام رضا(ع) است و فضایی برای گفتمان آفرینی هنرمندان فراهم آورده تا با زبان گویای هنر سینما به جریان سازی فرهنگی با تکیه بر آموزه های جوشیده و‌ روییده از خسرو اقلیم طوس بپردازند. با قدردانی از هنرمندان و برگزارکنندگان امیدوارم از سیره آن امام الگو بگیریم که همواره مبتنی بر اخلاق انسانی، مدارا، مخاطب شناسی و وحدت آفرینی بود و در یک گفتمان و هم‌افزایی توسعه بخش و منادی وحدت برای ایران اسلامی هستند.»

وی گفت: ما بر این باوریم که فرهنگ زیربنای توسعه جامعه اسلامی است و هنر زبان این فرهنگ است، هنر در دنیای امروز بهترین رسانه فرهنگی است و فیلم در بین هنرها از همه سرآمدتر است. چراکه خیلی از هنرهای دیگر را به خدمت خود گرفته و ترکیبی زیبا را به وجود آورده که زیربنای آن ادبیات، رنگ، نقش و موسیقی است. فیلم یک هنر نیست خلاصه هنرها و بستر انعکاس پیام هاست فرهنگ ما درون مایه ژرفی دارد که می تواند در آینه هنر به ویژه هنر فیلم منعکس شود. یکی از ارزنده ترین بخش فرهنگ ما فرهنگ رضوی است این فرهنگ می‌تواند دستمایه خلق آثار متنوعی باشد. از دکتر انتظامی، دکتر رحمتی، بنیاد امام رضا(ع)، انجمن سینمای جوانان ایران، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، شورای سیاستگذاری، هیات مشاوران، داوران، سعید نجاتی و … تشکر می‌کنم.

پیام رییس سازمان سینمایی به هنرمندان 

سپس حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی به صورت تلفنی روی خط آمد و عنوان کرد: از اینکه توفیق نشد حضور داشته باشم، عذرخواهی می‌کنم، به همه فیلمسازان جوانی که آثار خود را ارسال کرده و برگزیده شدند، تبریک می‌گویم. از مسئولان استانی که با جدیت جشنواره را به استان چهارفصل گلستان منتقل کردند، تشکر می‌کنم.

وی گفت: با شیوع کرونا یک دیدگاه این بود و البته هنوز هم هست که فعالیت‌ها را متوقف کنیم، دیدگاه دیگر این است که فعالیت‌ها را با زیست کرونایی دنبال کنیم که با پیگیری همکاران ما در استان گلستان روش دوم در پیش گرفته و استفاده از ظرفیت‌های مجازی و …‌ جشنواره برگزار شد به همین دلیل از بزرگانی که در هیات داوری بودند و باقی برگزارکنندگان تشکر می‌کنم. ممنونم که به این مدیوم توجه دارند چون این مدیوم برای رشد و بالندگی سینماگران مهم است. حجم آثار رسیده، کیفیت آثار و… نشان می‌دهد این جشنواره یک اتفاق است. در این جشنواره ما به دنبال ترویج سیره رضوی، جایگاه امام رضا در ترویج عطوفت، انسان بودن و… هستیم ایشان به شبهات پاسخگویی می‌کردند. بنابراین هرچقدر به این سیره در مدیوم فیلم کوتاه و سایر مدیوم ها توجه کنیم آموزه‌های دینی را ترویج کرده ایم. این مدیوم برای ما مهم است چون آثار درخشان سینمای بلند در سال‌های اخیر حاصل فعالان عرصه کوتاه بوده، سینما مجموعه‌ای از پرسش هاست و فیلمی خوب است که با پایان یافتنش تازه در ذهن مخاطب آغاز شود. ضمن اینکه ریتم جهان در حال تغییر است به همین جهت اثر بخشی فیلم کوتاه برجسته تر است. برای همه فیلمسازان این عرصه آرزوی توفیق دارم.

در ادامه سعید نجاتی دبیر این رویداد روی صحنه آمد و گفت: از سازمان سینمایی و بنیاد امام رضا(ع) به خاطر شکل‌گیری این جشنواره که به نام حضرت متبرک است، از همکاران دبیرخانه‌، از همه عزیزانی که بدون منت آمدند ‌و ما را کمک کردند، از استاندار، همکاران و عزیزان مان در استان گلستان و… تشکر می‌کنم. انجمن سینمای جوانان ایران، همکاران ارشاد و استانداری که برای ما قوت قلب بودند، انجمن به همراه بنیاد امام رضا(ع) ۱۰ فیلم تولید کرد؛ این کار از آن کارهایی است که معمولا در جشنواره ها رخ نمی‌دهد. خواهشم این است که اگر جایی فستیوال برگزار می‌کند، فیلم مرتبط با آن تولید کند. امیدوارم این اتفاق در دوره‌های بعدی هم رخ دهد.

وی با اشاره به داوری‌ها بیان کرد: آقای محمدعلی نجفی خیلی ویژه و تخصصی به آثار نگاه می‌کرد، جلسات او کلاس درسی برای من بود، از استاد فخیم زاده هم به طور ویژه تشکر می‌کنم و همینطور از فیلمسازان. از اینکه به این جشنواره فیلم فرستادید ممنونم و امیدوارم بهترین اتفاقات رخ دهد. اگر کم و کسری بود تقصیر من است و اگر نکته خوبی وجود داشت به خاطر زحمات بچه‌هاست. اگر ضعفی وجود داشت به خاطر آقا امام رضا(ع) ببخشید.

محمدعلی نجفی: خوشحالم که در گلستان زیبا تقدیر می شوم

در ادامه بزرگداشت محمدعلی نجفی و مهدی فخیم‌زاده ۲ کارگردان پیشکسوت برگزار شد.

نجفی بیان کرد: زبانم از بیان احساسم قاصر است. من در اصفهان به دنیا آمده و در تهران تحصیل و زندگی کرده‌ام اما برایم ارزشمند است که در یک شهر و استان ارزشمند با این سابقه تاریخی مورد تقدیر قرار گرفته‌ام. وقتی زبان از بیان احساس قاصر است، موسیقی متولد می‌شود. از همه ممنونم. امیدوارم قدر این لحظات را بدانم.

در ادامه محمدرضا عرب سخنگوی کانون کارگردانان که برای دریافت لوح تقدیر فخیم زاده به روی سن آمده بود، بیان کرد: آقای فخیم زاده گفتند بگویم به دلیل اینکه از نظر پزشکی امکان سفر نداشتند این لوح را من به جایشان دریافت و از همه تشکر کنم.

وی گفت: من هم گلایه‌ای دارم، گلایه ام این است که چطور می‌شود جشنواره‌ای به نام امام رضا(ع) وجود داشته باشد اما آستان قدس رضوی با این همه ثروت کنار بچه‌ها نباشد؟!

در ادامه تمبر یادبود محمدعلی نجفی و مهدی فخیم‌زاده رونمایی شد.

فیلم در دوران ما مدیومی جذاب تر است

سپس هادی حق‌شناس استاندار گلستان روی صحنه آمد و گفت: امروز به مناسبت میلاد امام علی(ع) و برگزاری این جشنواره روز فرخنده ای است از حضور همه مهمانان که در طول این مدت تلاش کردند این جشنواره در استان گلستان برگزار شود، ممنونم. بزرگان زیادی در این جمع هستند اما حضور محمدعلی نجفی افتخاری برای ماست. از وزارت فرهنگ و ارشاد، دکتر منتظری و… تشکر می‌کنم، من متخصص فیلم نیستم همچنان که متخصص بسیاری از موضوعات دیگر نیستم اما چون بهره‌بردار هستیم می‌توانیم حس خودمان را بیان کنیم. ممکن است این حس غلط یا درست باشد اما این حس وجود دارد. در این زمانه که کتاب خواندن و روزنامه خواندن و سخنرانی کردن کمتر مورد توجه واقع می‌شود، فیلم جذاب‌تر است. انتقال مفاهیم بلند عرفانی، فلسفی، ادبی و ..‌. در کوتاه ترین زمان ممکن ارزش هنر را نشان می‌دهد. به ویژه در عصر حاضر که عصر شتاب اطلاعات است.

وی ادامه داد: ما حوصله نداریم مقاله ای را که کمی طولانی تر است بخوانیم گاهی حتی نمی‌توانیم متن های طولانی را در تلگرام و واتس اپ بخوانیم در این عصر حوصله کم شده و دوست داریم کپسولی همه چیز را دریافت کنیم. اینجاست که فیلم کوتاه می‌تواند به کار بیاید. هرچه فیلم کوتاه تقویت شود در فیلم بلند هم نتیجه می گیریم چون فیلم کوتاه ارزان ترین مسیر انتقال پیام یک تمدن به دنیاست. به نظرم هرچه در این بخش سرمایه‌گذاری کنیم نتیجه بیشتری می‌گیریم.

وی در ادامه به ظرفیت‌های استان گلستان در بخش‌های مختلف اشاره کرد.

سپس برگزیدگان این رویداد در بخش‌های مختلف معرفی شدند.

فیلم های موبایلی:

لوح تقدیر به «تاسوعا خانه مادربزرگ» ساخته مهشاد ولی اهدا شد.

لوح تقدیر به «روزمرگی» ساخته یاسمن بخشی تعلق گرفت.

لوح تقدیر به «زائر کوچک» ساخته بهزاد برادران رسید.

لوح تقدیر به «یک روز خوش» ساخته علی عرشیا ابوذر تعلق گرفت.

لوح تقدیر به «همدلی» ساخته سودا بسطامی رسید.

لوح تقدیر به «توسل» ساخته امیررضا سلیمانی اهدا شد.

 فیلم های نوجوان:

لوح تقدیر به «قاب» ساخته محمدطاها منصور سمایی‌ رسید.

لوح تقدیر سوم به «گاری» ساخته سینا قاسمی و «تولدت مبارک» ساخته غزل فرهادی تعلق گرفت.

لوح تقدیر دوم به «درخت دیگری هم هست» ساخته ملک خاتون معصومی رسید.

تندیس جشنواره به «طغیان» ساخته ماژان کیمیایی اسدی و علیرضا احد نوری اهدا شد.

 فیلمنامه:

لوح تقدیر به «آواز قو» نوشته محمدعلی هاشم‌پور رسید.

لوح تقدیر سوم به «دزدان غیر دریایی» نوشته امیرحسین ریاحی اهدا شد.

لوح تقدیر دوم به «دست چپ من» نوشته نسرین محمدپور تعلق گرفت.

وی پس از کسب جایزه اش گفت: بی انصافی است که اگر از سعید نجاتی تشکر نکنم از هیات انتخاب و داوری هم تشکر می‌کنم که دغدغه من را شایسته تقدیر دانستند.

تندیس این بخش به «ماده سگ» نوشته علیرضا رواده از تهران اهدا شد.

آثار پویانمایی‌:

لوح تقدیر به لیدا فضلی برای «این سو، آن سو» رسید.

لوح تقدیر سوم به هژیر اسعدی برای «خولانه‌وه» اهدا شد.

وی در این بخش گفت: تمرکز این انیمیشن روی خشونت است که این خشونت در تاریخ در حال تکرار شدن است؛ خشونتی که همه ما با آن رو به رو بوده‌ایم. نمونه آن را در کولبران دیده‌ایم و امروز در جریان سوخت بران شاهدش هستیم. این جایزه را به قربانیان خشونت در کردستان و سیستان تقدیم می‌کنم.

لوح تقدیر دوم به امیر مهران برای «نهنگ سفید» رسید.

تندیس این بخش به ملیحه غلامزاده برای «کلاف» اهدا شد.

در این بخش نادری از داوران بخش فیلمنامه گفت: به سعید نجاتی که جشنواره را کوله بری کرد، تبریک می‌گویم امیدوارم از فیلم کوتاه و البته سعید نجاتی حمایت شود. امیدوارم این استان غنی و شاهکار تمدن ایران در حوزه هنر و فرهنگ هم سرمایه‌گذاری کند.

فیلمنامه و پژوهش:

لوح تقدیر پژوهش به الهام معروفی برای «۳۳۰ سی سی خاطره» تعلق گرفت.

معروفی پس از دریافت جایزه اش گفت: امیدوارم در سال آینده و دوره‌های بعدی بخشی جدا برای پژوهش در نظر گرفته شود چون پژوهش از فیلمنامه جداست جشنواره رضوی در همه زمینه‌ها جایزه تخصصی دارد و امیدوارم این جایزه هم اضافه شود.

لوح تقدیر فیلمنامه به مریم اسمی خانی و وحید حسن‌زاده برای «وضعیت اورژانسی» تعلق گرفت.

بازیگری:

لوح تقدیر به نازنین رمضانی برای «وضعیت اورژانسی» رسید.

لوح تقدیر به یاسمن نصیری برای فیلم «عزیز» اهدا شد.

نصیری پس از کسب جایزه اش عنوان کرد: این جایزه را به تمام عوامل حرفه ای «عزیز» و انجمن سینمای جوانان کاشان تقدیم می‌کنم.

لوح تقدیر بهترین بازیگر در این بخش به سهیل قنادان برای «برادر» اهدا شد.

صدا:

لوح تقدیر به رامین ابوصدق برای «خولانه‌وه» رسید.

لوح تقدیر به محمدحسن ابراهیمی برای «مینی‌بوس» اهدا شد.

لوح تقدیر بهترین صدا به مهرداد ابوالقاسمی و عرفان ابراهیمی برای «گوشه پوسیده مرگ» تعلق گرفت.

تدوین:

لوح تقدیر به حمید فنایی برای «مرگ تدریجی» رسید.

فیلمبرداری:

لوح تقدیر به امیر پورحکمت برای «گیزلین» اهدا شد.

مستند:

لوح تقدیر به «از بخشش تا رویش» ساخته مهدی شعبانی رسید.

لوح تقدیر دیگری به پری عضدالملکی شخصیت «از بخشش تا رویش» تعلق گرفت.

لوح تقدیر سوم به «شهر زیبای من» ساخته الهام آقالری رسید.

وی که در این جشنواره حضور نداشت پیامی را ارسال کرده بود که در این پیام آمده بود: «از زحمات دبیر جشنواره و همکارانش در این روزهای سخت کرونا تشکر می‌کنم، از هیات داوران تشکر می‌کنم که دغدغه من را دیدند.»

لوح تقدیر دوم به «کاک ئیرج» ساخته جمشید فرجوند فردا اهدا شد.

تندیس این بخش به «فرزندان خونیار» ساخته آرمان قلی‌پور دشتکی رسید.

داستانی:

لوح تقدیر به «مینی بوس» ساخته ابوذر حیدری رسید.

لوح تقدیر سوم به «برادر» ساخته نوشین معراجی اهدا شد.

لوح تقدیر دوم به «شوفر» ساخته رضا نجاتی رسید.

نجاتی پس از کسب جایزه اش گفت: هروقت سفر می‌کنم، بیشتر عاشق کشورم می‌شوم. افتخار می‌کنم که فرزند مشهد هستم.

تندیس این بخش به مریم اسمی خانی برای «وضعیت اورژانسی» تعلق گرفت.

در بخشی از این مراسم از حامیان این جشنواره از جمله نماینده بانک رفاه کارگران، نماینده مرکز گسترش و نماینده انجمن سینمای جوانان ایران تقدیر شد.

جایزه ویژه دبیر: 

لوح تقدیر به «گناه» ساخته ابوالفضل عزیزی، «ماجان‌» ساخته فردین انصاری و «لالایی کنار ابرها» ساخته جمیل عامل صادقی رسید.

جایزه ویژه رییس جشنواره: 

این جایزه به «در میان دیوارها» ساخته محمدحسین صفری رسید. همچنین مقرر شد برای تقدیر از فیلمسازان گلستانی حاضر در بخش نهایی جشنواره لوح و هدیه نقدی از طرف اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تقدیم شود.

جایزه بزرگ جشنواره:

این جایزه به «تکلیف» ساخته علی خوشدونی فراهانی رسید.

فراهانی در این بخش گفت: وقتی در مسیر بودم پیامی از دانشجوی ۱۹ ساله سینما برایم آمد که دلم نیامد نگویم. او از مجوزها می‌گفت. این خیلی حس بدی است که جوانی دغدغه مجوز داشته باشد فکر می‌کنم. ارشاد می‌تواند ذوقی در این جوانان ایجاد کند، احساس ترس را از آن ها بگیرد و عشق به فیلمسازی را در آن ها تقویت کند.

دیگر جایزه این بخش به «یونس» ساخته سیامک سلیمانی تعلق گرفت.

گفتنی است اجرای این مراسم را مژده لواسانی برعهده داشت.

سینماخانه/ حامد بهجتی

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار