رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
  • الثلاثاء ۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Tuesday 19 March

کارگردان فیلم سینمایی «بعد از تو» گفت: گر ما بازیگر سرشناسی می آوردیم، تماشاچی به سرعت می توانست حدس بزند که راننده قرار است فراتر از یک راننده معمولی و باشد و این اتفاق می توانست به بخشی از جذابیت های دراماتیک ما لطمه بزند. فرهاد نجفی که این روزها فیلم سینمایی «بعد از تو» […]

کارگردان فیلم سینمایی «بعد از تو» گفت: گر ما بازیگر سرشناسی می آوردیم، تماشاچی به سرعت می توانست حدس بزند که راننده قرار است فراتر از یک راننده معمولی و باشد و این اتفاق می توانست به بخشی از جذابیت های دراماتیک ما لطمه بزند.

فرهاد نجفی که این روزها فیلم سینمایی «بعد از تو» را به عنوان یک درام عاشقانه و روانشناسانه در اکران آنلاین دارد، معتقد است برخی جریان های نامشخص قصد داشته اند با فضاسازی غیر واقعی و ایجاد ذهنیت نادرست برای جدیدترین ساخته اش، اکران آن را دستخوش حاشیه سازی کنند. حاشیه هایی که حتی در مقطعی کوتاه به توقیف فیلم انجامید، اما پس از دو روز دوباره به اکران بازگشت.

این کارگردان می گوید این فیلم در تمجید عشق و زندگی است و مردم باید بدون توجه به ایرادتراشی برخی مخالفان، خودشان آنرا ببینند تا به قضاوت درستی درباره اش برسند.

او همچنین از عدم همراهی پلتفرم فیلیمو در تبلیغات فیلم دلخور است و در عین حال اظهار امیدواری می کند تا این رویه در قبال فیلم تغییر کند. با این کارگردان که کارگردانی سریالهای ماتادور و آسپرین را هم بر عهده داشته، گفت و گویی داشته ایم که در ادامه می خوانید:

**ایده اصلی فیلم از کجا شکل گرفت و در پروسه تبدیل به فیلم دچار چه تغییراتی شد؟

-شاید برایتان جالب باشد که اسم اولیه این فیلم نامه «تئوری انتخاب» بود.  وقتی پای درد دل دوستانم می نشستم یک موضوع تکراری بیان می شد، قسمت و انتخاب. بعضی وقت ها ما انتخاب های غلطی می کنیم که می اندازیم گردن قسمت. انتخاب هایی که بعدش نمی خواهیم پایبندشان باشیم. از نگاه من زندگی مثل ماشینی در حرکت است که هیچ وقت برای ما نمی ایستد و برای همین سعی کردم که از ماشین استفاده کنم به نشانه زندگی؛ اصلاً شاید این استفاده دراماتیک من از ماشین بوده. یادم هست طرح چند صفحه ای «بعد از تو» را نوشتم و برای حمید سلیمی فرستادم. او هم با استقبال قبول کرد که در مسیر نگارش کنار من باشد و با هم این ایده را به فیلمنامه تبدیل کنیم. بعد از تو در واقع داستان زندگی من، حمید سلیمی و بخش عمده ای از جامعه ماست که الان می بینم به خوبی می توانند با فیلم همذات پنداری کنند.

**«بعد از تو» بر خلاف روند معمول سینمای ایران، از برخی تابوها، در راستای پردازش و کشش درام بهره برده و به نظر نمی رسد قصد سواستفاده در میان بوده باشد. این تمهید که ریسک پذیری بالایی را هم می طلبد، در ممیزی دردساز نشد؟

-اگر بگویم که دردسرساز نشد جواب صادقانه ای نداده ام. مساله این بود که می دانستم بعد از تو می خواهد حرف های مهمی را با زبانی متناسب با جامعه  امروز بیان کند. نگاه من این بود که اگر فیلم جسور و به روز نباشد، نمی تواند روی نوجوانان و جوانان تاثیر بگذارد. اغلب دیالوگ های فیلم جمله هایی هستند که من در زندگی روزمره از آدم های همین  جامعه شنیده ام و شاید بهتر باشد بگویم که اینها اساسا دیالوگ نیست؛ بیشتر حقیقت جامعه ای هست که همه ما داریم در آن زندگی می کنیم. طبیعتاً چنین دیدگاهی باعث دردسرهایی برای فیلم هم شد، اما من با تمام وجود پای حرفم ایستادم، چون باید این حقیقت تلخ بیان می شد که «آدم ها نمی دونن چی می خوان».

**تم اصلی فیلم «بعد از تو» را در چه مفاهیمی خلاصه می کنید؛ قضاوت، تجاوز، زیاده خواهی، روابط پنهانی یا…؟

-این فیلم یک درام روانشناسانه را دنبال می کند… در واقع تمام این موضوعاتی که گفتید می تواند زیر مجموعه ای از شکل روابط و انتخاب های ما باشد. وقتی شما بدون آگاهی از خواسته های خود سوار ماشینی بشوید که نمی دانید کجا می رود، حتما به مسیری که می خواهید هم منتهی نمی شود. نکته این است قبل از اینکه وارد رابطه ای شویم، باید بدانیم می خواهیم به کجا برسیم. به نظر من شاید کسی باشد که درگیر مشکلات مالی و سیاسی و … نباشد، اما می توانم با اطمینان بگویم همه درگیر مشکلات رابطه ای در شکلهای مختلفش هستند.

**شب یکی از عناصر اصلی فیلم به چشم می آید. این عنصر چه کارکردی در درام فیلم دارد؟

-روز زمان فکر است و شب سرزمین احساس. آدم ها بیشترین تصمیم های احساسی را در شب می گیرند. بعد از تو در کل در یک بازه زمانی دوساعته روایت می شود؛ از ساعت دوازه شب تا نزدیک دو صبح. وقتی شهر خوابیده و تنها آدمهای آشفته شبگردهای بیدار خیابان هستند. یادمان نرود که شیوه روایت این فیلم زمان واقعی (ریل تایم) است.

**مشکلات اقتصادی گریبانگیر جامعه و البته سینما، به نظر در روند ساخت فیلم «بعد از تو» هم نمود پررنگی داشته است. کمبود بودجه باعث شد که در بخشهایی از کستینگ تا …. از ایده آلهایتان کوتاه بیایید؟

-بعد از تو یک کار مستقل از سینمای مستقل است. ما مشکلات مالی زیادی در پروژه داشتیم، اگر بخوام صادقانه بگویم، فیلم ما بعد از هفتاد درصد فیلمبرداری به مدت هشت ماه متوقف شد تا بتونیم بقیه سرمایه کار را فراهم کنیم، اما انتخاب بازیگر و عوامل ما ربطی به مشکلات مالی ما نداشته، مثلا برای انتخاب شخصیت راننده امیرعلی، ما ترجیح می دادیم از یک بازیگر جدید استفاده کنیم. به چند دلیل و مهم ترینش این بود که اگر ما بازیگر سرشناسی می آوردیم، تماشاچی به سرعت می توانست حدس بزند که راننده قرار است فراتر از یک راننده معمولی و یک شخصیت فرعی باشد و این اتفاق می توانست به بخشی از جذابیت های دراماتیک ما لطمه بزند و شوک نهایی فیلم را کم رنگ تر کند. من همیشه تمام تلاشم را کرده ام که از ایده آل های خودم کوتاه نیایم، اما محدویت های مالی و تجربه من در آن سن بضاعت کار ما را مشخص می کند. هر وقت به ساخته های قبلی ام بر میگردم، به خودم می گویم: «چرا اون سکانس رو آن طور نوشتی یا گرفتی، می تونستی بهتر انجامش بدی» و البته جوابی هست که خودم به خودم میدهم: «این ثمره فکر و تجربه من در آن زمان بوده. بعد از تو را دوست دارم و امیدوارم کمبودهایش را مخاطبان فیلم ببخشند».

**حاشیه سازی های اخیر از سوی برخی جریانهای نامشخص در ایراد اتهامات بی پایه به «بعد از تو»،  با پخش گزینشی نماهایی از فیلم را چطور ارزیابی می کنید؟

-من خیلی از سیاست سر در نمی آورم؛ چه در قالب کلی چه جزئی. فقط این را می دانم که رقابت ناسالم به هر شکل خوب نیست، بعضی از مسئولان به من می گفتند مشکلات اصلی با فیلیمو بوده و در واقع فیلم من بهانه یک تسویه حساب شده، واقعا نمی دانم. من و همه گروه تلاشمان این بوده که بتوانیم هرچقدر کم، تاثیری روی روند انتخاب های آدم ها بگذاریم،.جالب است این را هم بدانید که متاسفانه فیلیمو هم بی مهری را به حد اعلا رسانده و هیچ حمایتی از این فیلم نمی کند و اعلام می کند ما نمی توانیم حتی تیزر فیلم شما را در صفحه اینستاگرام رسمی پلتفرم بگذاریم! در واقع به بهانه های الکی فیلم را انگار بایکوت کرده! حال آنکه این حمایت جزوی از قرارداد ما هست. فعلا اوضاع به این شکل است، ولی بدیهی است این حرف ها و نامهربانی ها من فیلمساز را دلسرد می کند، چرا که متأسفانه ظاهراً تمام فشار ها روی فیلم ساز مستقل است.

**آیا کاراکتر مینا وحید در نیمه نخست فیلم را می توان با معیارهای فم فتال در سینمای هالیوود مقایسه کرد و اصلا چقدر دست شما در این مورد باز بود؟

-نه، فم فتال برای دیگران مرگ آفرین است و خودش معمولا بی آسیب می ماند. در بعد از تو، اتفاقا قربانی اصلی زنی است که همیشه انتخابهای اشتباه می کند. درباره ظاهر بازیگر هم اگر از خارجی ها بپرسید، همیشه از زیبایی زن های ایرانی صحبت می کنند، من هرگز سعی نکردم این موضوع را غلیظ تر از آنچه هست نشان بدهم، اتفاقا سعی کردم بازیگر طوری بازی کند که این شائبه به کل از بین برود. البته شخصیت دختر من در ابتدای فیلم از یک مهمانی آمده و طبیعتا آرایش غلیظ تری دارد که به مرور هرچه که چه جلوتر می رویم، آرایش بازیگر کمتر و او ساده تر می شود. باز هم می گویم معتقدم دختران و پسران جامعه ما با کمی انتخاب بهتر، می توانند شادتر زندگی کنند و این موضوع فقط به سیاست یا مشکلات اقتصادی بر نمی گردد.

** فیلم شما به فاصله چند ساعت از آغاز اکران آنلاین، گرفتار قاچاق شد. این اتفاق که گریبانگیر اغلب آثار می شود، چه مشکلاتی را سر راه فیلم شما قرار داد؟

-تصور کنید فیلمی دارید که بازیگر نامدار زیادی ندارد و یکی از شخصیت های اصلی داستان اولین فیلم سینمایی خود را تجربه می کند. فیلمتان هم نه کمدی هست نه درشت نمایی از فرهنگی خاص از بزن بهادری. فیلمی ساده و بی حامی که حتی فیلیمو، پلتفرمی که آن را پخش می کند هم حتی یک عکس از این فیلم را برای خبررسانی کار نمی کند. حالا چنین فیلمی بخواهد قاچاق هم بشود، چه شود!!! شاید نا امیدی و دلسردی و شاید سکوت تنها جواب های من باشد.

**فیلم از حیث دیالوگ نویسی حاوی نمونه های جذاب و شنیدنی متعددی است که شکل مینی مال هم دارند. چطور به این دیالوگها رسیدید؟

-من و حمید سلیمی دفترچه ای داشتیم که حرف های کلیدی مردم را روی آن می نوشتیم و برایمان مهم بود که حرف های خود مردم را به خودشان بزنیم و تا می توانیم از شکل حرفه ای یا شعاری طراحی دیالوگ بپرهیزیم. بعد از اکران وقتی که در فضای مجازی می دیدم که مردم واکنش خوبی نسبت به دیالوگ ها دارند، خیلی برایم جذاب بود.

**کارکرد شب در فیلم بعد از تو چیست؟

-شب عنصرى جذاب و رازآلود براى یک فیلم که مى خواهد وارد لایه اى کمى مخفى تر از شب باشد. شب اتفاقات متفاوتى از درام «بعد از تو» را رقم مى زند.

**ماجرای توقیف «بعد از تو» چه بود؟!

-«بعد از تو» به نظرم دو بار توقیف شد! ماجرای توقیف آن البته مشکل حادی هم نبود. سوتفاهمی برای مدیران  مطرح بود که حل شد، ولی برخی پیج ها تلاش داشتند به آن دامن بزنند و حساسیت بی جا ایجاد کنند که موفق نشدند. با این حال به نظرم اقدام فیلیمو در بایکوت فیلم را هم باید توقیف دوم آن محسوب کرد که کاملاً حرکتی غیرحرفه ای و ناجوانمردانه است. فیلیمو نگاهی منفعت طلبانه دارد و به ما گفته چون فیلمهای سینمایی سود مالی چندانی برایش ندارد و عمده درآمدش از سریال هاست، از فیلم ما حمایت چندانی نمی کند!

**چه توصیه ای برای تشویق علاقه مندان به سینما برای تماشای فیلم دارید؟

-من توصیه می کنم مردم بدون توجه به برخی حاشیه سازی ها و ذهنیت های تحریف آمیز و جهت دار که برخی جریان های نامشخص سعی دارند فیلم را با آن علامت دار کنند و در ادامه به آن هر انگی که می خواهند بچسبانند، فیلم «بعد از تو» را در اکران آنلاین تماشا کنند. مضمون فیلم من این است که آدمها زندگی خوب خودشان را به خاطر تجملات فریبنده خراب نکنند. حال این می تواند ماشین، سفرهای خارجی، تجملات و زرق و برق های پوچ و لحظه ای باشد. فیلم من توصیه به عشق و زندگی می کند و اینکه قدر چیزهایی که دارید را بدانید. زندگی با عشق معنی می شود.

در واقع هرکسی معتقد است فیلم من بدآموزی دارد، آنرا ندیده است! مخالفان یک دلیل بیاورند که فیلم من بدآموزی دارد. فیلم من در بستر درامش، مملو از مفاهیم آموزشی و اخلاقی است. فقط لحن فیلم من متفاوت است تا مضمون و پیامش برای مخاطبان اصلی آن که جوانان هستند، جذاب باشد و طبعاً دیده شود تا اثرگذار باشد.

در انتها خواهشم این است مردم فیلم را قانونی ببینند، چون تنها منبع درآمد فیلم همین پولی است که برای تماشای آنلاین آن پرداخت می کنند تا دست کم بخشی از سرمایه ای که خرج آن شده بازگردد و عده ای سینماگر را در چرخه کار و تولید حفظ کند.

یادآور می شود «بعد از تو» به کارگردانی فرهاد نجفی و تهیه کنندگی محمد احمدی که اخیراً نیز به عنوان بهترین فیلم جشنواره سالنتوی ایتالیا معرفی شده بود، از چهارم فروردین ۱۴۰۰ اکران آنلاین خود را آغاز  کرده است و مینا وحید، تیرداد کیایی و ‌(با معرفی) مهدی حسینی بازیگران اصلی و نیلوفر پارسا، بابک قادری، رضا بادامچی و بازیگر خردسال نادیا نجفی دیگر بازیگران آن بوده اند.

منبع: فارس

 

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار