رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
  • الثلاثاء ۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Tuesday 19 March

«استیون سودربرگ» «استیسی شر» و «جسی کالینز» تهیه کنندگی پوشش تلویزیونی مراسم اسکار ۲۰۲۱ را برعهده دارند. این اولین بار است که پوشش برنامه تلویزیونی اسکار به کارگردان برنده اسکار، تهیه کننده نامزد اسکار و تهیه کننده نامزد امی واگذار می شود. با این وجود کارشناسان با توجه به ریزش مخاطبین اسکار به عنوان مهم‌ترین رویداد […]

«استیون سودربرگ» «استیسی شر» و «جسی کالینز» تهیه کنندگی پوشش تلویزیونی مراسم اسکار ۲۰۲۱ را برعهده دارند. این اولین بار است که پوشش برنامه تلویزیونی اسکار به کارگردان برنده اسکار، تهیه کننده نامزد اسکار و تهیه کننده نامزد امی واگذار می شود. با این وجود کارشناسان با توجه به ریزش مخاطبین اسکار به عنوان مهم‌ترین رویداد رقابتی سینمایی جهان، برای این دوره از مراسم پیش‌بینی‌های فاجعه‌باری از منظر تعداد مخاطب انجام داده‌اند. در واقع هزینه اصلی این مراسم از حق پخش تلویزیونی آن تامین می‌شود و برای برگذارکنندگان عاملی حیاتی محسوب می‌شود.

گاردین در این خصوص نوشت: با نزدیک شدن به شب بزرگ اسکار، بروز فاجعه در چهره آکادمی قابل پیش بینی است. علاوه بر این واقعیت که سالهاست که میزان تماشای تلویزیون در اسکار کاهش یافته، آمار فاجعه بار تماشاگران گلدن گلوب در ماه گذشته و تعداد ناامیدکننده تماشاگران «بفتا» در یکشنبه گذشته نشان داد که سقوط میزان بیننده رویدادهای معتبر سینمایی چشمگیر است. نمایش تلویزیونی جوایز اسکار، به دلیل پخش در تاریخ ۲۵ آوریل، به احتمال زیاد کمترین مخاطب را شاهد خواهد بود که می تواند تأثیرات مخربی بر آینده اسکار داشته باشد.

در حالی برگذار کنندگان مراسم اسکار ۲۰۲۱ نگران کاهش شدید مخاطب خود هستند که چین نیز ماه گذشته اعلام کرد که پخش زنده مراسم اسکار را برای رسانه‌های این کشور ممنوع کرده است. پس از نامزد شدن یک فیلم با عنوان «متحد باشید» با موضوع حمایت از مبارزات دموکراسی در هنگ‌کنگ در بخش «بهترین مستند کوتاه» جوایز اسکار ۲۰۲۱، دپارتمان حزب کمونیست چین به رسانه‌های این کشور دستور داد از پخش زنده تلویزیونی و پوشش مراسم اسکار اجتناب کنند.

استیون گیدوس ، معاون اجرایی محتوای مجله صنعت فیلم ورایتی، می گوید: دلیل زیادی برای نگرانی وجود دارد. قبل از ورود کرونا، تعداد تماشاگران به سرعت، سال به سال، برای همه نمایش‌های جوایز و رویدادهای مهم سینمایی کاهش می یافت. بودجه آکادمی اساساً از طریق برنامه تلویزیونی تأمین می شود و آنها در آستانه افتتاح یک موزه بزرگ پرهزینه هستند. آنها درست زمانی سرمایه گذاری نیم میلیارد دلاری را در دست گرفته اند که منبع اصلی درآمد آنها در حال کاهش است. کِشتی آکادمی اسکار با این شرایط با یک کوه یخ برخورد خواهد کرد.

 

موفقیت این نمایش تلویزیونی برای برگزارکنندگان آکادمی علوم و هنرهای سینمایی (آمپاس/اسکار)، که سالانه حدود ۷۵ میلیون دلار از شبکه تلویزیونی ABC دریافت می کند، با عقد قراردادی که تا سال ۲۰۲۸ ادامه دارد، حیاتی است. درآمد ۱۲۹ میلیون دلاری در پخش تلویزیونی اسکار ۲۰۲۰ به این معنا است که درآمدزایی همچنان قوی است. اما آمار تماشاگران سال گذشته با ۲۳.۹ میلیون در ایالات متحده کمترین میزان بود که توانایی ABC برای سودآوری در نمایش را با خطر مواجه ساخته است.

به نظر می رسد ترکیبی از عوامل در بروز این بحران دخیل هستند. بیماری همه گیر کووید ۱۹ عملکرد عادی صنعت فیلم‌سازی را به شدت مختل کرده است، زیرا اکران بسیاری از فیلم های معتبر یا به تأخیر افتاده‌اند یا به نمایش اینترنتی واگذار شده‌اند. برای سال‌ها، نامزدی فیلم های پرفروشی مانند «ارباب حلقه ها» یا «آواتار»، مخاطبان بیشتری را به تماشای برنامه تلویزیونی اسکار می‌کشاند و نبود اینچنین فیلم‌هایی در اسکار امسال بر ریزش مخاطبین برنامه تلویزیونی اسکار مزید بر علت شده است.

بعلاوه، پخش تلویزیونی مراسم اسکار با اصلاح طولانی بودن زمان اجرای برنامه، انتخاب میزبان‌ها و مجری‌ها و کیفیت تماشای ارائه شده، تلاش کرده تا رضایت مخاطب را حفظ کند. این مشکلات با شکایات طولانی مدت مخاطبین در مورد عدم تنوع در انتخاب نامزدها و برندگان اسکار، که در سال ۲۰۱۵ توسط کمپین هشتگ «#OscarsSoWhite»(اسکار تمام سفیدپوست) نمود بیشتری یافت، تشدید شده است.

تهیه کنندگان مراسم جوایز اسکار مدتی است در تلاشند تا با برنامه‌هایی چون کوتاه کردن زمان اجرا، کاهش و حذف بخش‌های کمتر محبوب، بخش آگهی‌های بازرگانی و حذف بخش اجرای آهنگ‌ فیلم‌های نامزد، مخاطبان را به پذیرش قالب جدید برنامه ترغیب کنند.

یکی دیگر از مشکلات اسکار حذف مجری اصلی این رویداد طی سال‌های اخیر بود که پس از مساله اجرای «آن هاتاوی» و «جیمز فرانکو» در سال ۲۰۱۱ و کناره‌گیری «کِوین هارت» از اجرای اسکار ۲۰۱۹ این مراسم بدون حضور مجری برگزار شد.

«جرمی کی»، سردبیر آمریکایی مجله «اسکرین اینترنشنال»(Screen International)، معتقد است که این مسئله نبود مجری بهانه اسکار برای فرار از واقعیت است: من شخصاً فکر نمی کنم یک مجری تأثیر زیادی داشته باشد. بیشتر به این مسئله مربوط می شود که آیا نمایش به طور کلی سرگرم کننده بوده و احساس تازه بودن داشته باشد. اسکار برای صنعت فیلم با اهمیت باقی می مانند، اما برای موفقیت به عنوان ویژه برنامه اصلی تلویزیون باید سرگرم‌کننده‌تر و جذاب‌تر باشد.

چیزی که برای تغییر و ارتقاء سطح کیفی پخش برنامه مراسم اسکار ۲۰۲۱ ارائه شده، تنها چند تغییر جزئی است. «استیون سودربرگ» کارگردان فیلم «یازده یار اوشن» به عنوان یکی از تهیه‌کنندگان مراسم اسکار امسال به خدمت گرفته شده تا به جذب مخاطب بیشتر برای برنامه امسال کمک کند.

سودربرگ و دیگر تهیه‌کنندگان این مراسم، با دیدن مشکلات فنی «گلدن گلوب»، ابتدا یک برنامه «بدون بزرگنمایی» را در دو مکان مختلف در لس آنجلس برنامه ریزی کردند. با این حال، چون مشخص شد که به دلیل محدودیت‌های سفر به خاطر بحران کرونا، از حضور تعداد قابل توجهی از نامزدهای مستقر در خارج از ایالات متحده جلوگیری می شود، آنها مجبور به عقب نشینی شدند. این امر منجر به ایجاد مراکزی در لندن و پاریس شد تا امکان مشارکت از راه دور فراهم شود.

«کلوئی ژائو» کارگردان «سرزمین عشایر»، «زن جوان خوش آتیه» با بازی «کری مولیگان»، «میناری»، یک درام درباره یک خانواده‌ای کره ای-آمریکایی و «پدر»، که در آن «آنتونی هاپکینز» بریتانیایی نقش یک پیرمرد مبتلا به زوال عقل را بازی می کند، اصلی ترین مدعیان دریافت جوایز اسکار سال ۲۰۲۱ را تشکیل می‌دهند. شرایط بحران کرونا باعث ظهور یک سری از فیلم‌هایی شده که شاید در شرایط عادی تا این حد فرصت دیده شدن و بروز نمی‌یافتند و این بحران ازین جهت برای این فیلم‌ها بهتر بوده است.

جوایز آکادمی اسکار (Academy Awards‎) مراسم اعطای جوایز سالانه آمریکا که توسط آکادمی علوم و هنرهای تصاویر متحرک به بهترین آثار صنعت سینما جهان اهدا می‌شود. این مراسم یکی از شاخص‌ترین مراسم‌ اهدای جوایز در جهان است و بزرگترین جایزه در زمینه سینما است و هر ساله در بیش از ۱۰۰ کشور جهان به‌صورت زنده پخش می‌شود. جایزه اسکار یکی از نُه جایزه از جوایز آکادمی است. جوایز آکادمی در بخش رسانه به عنوان قدیمی‌ترین مراسم اهدای جوایز به‌شمار رفته و جوایزی نظیر جایزه گرمی برای موسیقی، جایزه امی برای تلویزیون و جایزه تونی برای تئاتر پس از آن شکل گرفتند. آکادمی علوم و هنرهای تصاویر متحرک توسط لویی بی میر مدیر استودیو مترو گلدوین مایر ایجاد شد.

اولین مراسم اسکار در روز پنجشنبه، ۱۶ مه ۱۹۲۹ در هتل روزولت در هالیوود، کالیفرنیا برگزار شد. جوایز آکادمی برای اولین بار در سال ۱۹۳۰ در رادیو و در سال ۱۹۵۳ برای اولین بار در تلویزیون پخش شد. آخرین دوره جوایز آکادمی، نود و دومین دوره جوایز اسکار در سالن تئاتر دالبی هالیوود، لس آنجلس برگزار شد.

نمایش جوایز اسکار در دوره‌های مختلف شاهد تغییرات و اتفاقات مهمی شد. جوایز اصلی در یک جشن که مستقیماً از تلویزیون پخش می‌شود، اغلب در ماه مارس بعد از سال مربوط و ۶ هفته پس از اعلام اسامی نامزدان اعطا می‌شوند. این جشن بسیار مجلل و باشکوه است و تمامی مدعوین بر روی فرشی قرمز رنگ که توسط برجسته‌ترین طراحان مدروز آماده شده راه می‌روند. بر اساس تخمین‌ها هر سال بیش از یک میلیارد نفر به صورت زنده یا ضبط شده این جشن را تماشا می‌کنند.

این جشن برای اولین بار در سال ۱۹۵۳ از تلویزیون ان‌بی‌سی پخش شد. از آن زمان تا سال ۱۹۶۰ از ان‌بی‌سی و سپس از شبکه ای‌بی‌سی تا سال ۱۹۷۱ و مجدداً توسط ان‌بی‌سی پخش شد. ای بی‌سی دوباره در سال ۱۹۷۶ پخش این جشن را تا سال ۲۰۱۴ بر عهده گرفت. پس از بیش از ۵۰ سال برگزاری در اواخر مارس یا اوایل آوریل، در سال ۲۰۰۴ برگزاری این جشن به اواخر فوریه یا اوایل مارس تغییر کرد که احتمالاً دلیل آن اجتناب از همزمانی این جشن با سایر برنامه‌های مهم در تلویزیون است. جشن اعطای این جوایز توسط آژانس امنیت ملی ایالات متحده آمریکا به عنوان رویداد ویژه امنیت ملی محسوب می‌شود. مراسم اسکار در بیش از ۷۰ کشور که مجوز حق پخش آن را در اختیار دارند به صورت زنده پخش می‌شود.

نود و سومین دوره جوایز سینمایی اسکار ۲۵ آوریل ۲۰۲۱ (۶ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰) با برندگان بخش‌های مختلف سینمایی برگزار خواهد شد.

منبع: خبرگزاری فارس

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار