رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
  • الثلاثاء ۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Tuesday 19 March

مهدی خرمیان درباره ویژگی‌های انیمیشن سوزنبان گفت و از ساخت ۲ مجموعه انیمیشن دیگر خبر داد. مهدی خرمیان کارگردان انیمیشن «سوزنبان» که تاکنون در بیش از ۴۰ جشنواره شرکت کرده و موفق به کسب جوایزی همچون جایزه بهترین انیمیشن جشنواره فیلم‌های ایرانی سانفرانسیسکو و جایزه «آقای رُوسی» از جشنواره بین‌المللی کارتون کلاب شده است در گفتگو با درباره ایده ساخت […]

مهدی خرمیان درباره ویژگی‌های انیمیشن سوزنبان گفت و از ساخت ۲ مجموعه انیمیشن دیگر خبر داد.

مهدی خرمیان کارگردان انیمیشن «سوزنبان» که تاکنون در بیش از ۴۰ جشنواره شرکت کرده و موفق به کسب جوایزی همچون جایزه بهترین انیمیشن جشنواره فیلم‌های ایرانی سانفرانسیسکو و جایزه «آقای رُوسی» از جشنواره بین‌المللی کارتون کلاب شده است در گفتگو با درباره ایده ساخت این انیمیشن گفت: شعری از قیصر امین‌پور با این مضمون وجود دارد که «قطار می‌رود، تو می‌روی، تمام ایستگاه می‌رود، و من چقدر ساده‌ام، که سال‌های سال، در انتظار تو، کنار این قطارِ رفته ایستاده‌ام، و همچنان، به نرده‌های ایستگاه رفته، تکیه داده‌ام!» بعد از خواندن این شعر ایده ساخت مستند «سوزنبان» به ذهنم رسید.

او ادامه داد: عنصر قطار به عنوان یک عنصر دراماتیک قوی که حتی می‌تواند به عنوان یک شخصیت نیز در فیلم حضور داشته باشد، همیشه برای من مهم بود. تکنیک استاپ موشن نیز تکنیک تخصصی من است و علاقه ‌داشتم انیمیشنی با این تکنیک بسازم که موضوع آن در ایستگاه راه‌آهن بگذرد؛ درنهایت به فیلمنامه «سوزنبان» رسیدیم.

خرمیان درباره موضوع انیمیشن بیان کرد: داستان درباره انتظار کشیدن برای یک عشق نافرجام توسط سوزنبان پیری‌ست که بخشی از فیلم در ذهنش و بخش دیگر در عالم واقعیت می‌گذرد. بعضی قسمت‌های فیلم نیز مرز بین خیال و واقعیت است که مشخص نمی‌شود و بیننده به ندرت متوجه آن می‌شود.

این انیماتور درباره علت موفقیت «سوزنبان» در جشنواره‌های  مختلف عنوان کرد: علت‌های مختلفی می‌تواند داشته باشد ولی می‌توان گفت ذات و ماهیت استاپ موشن در جامعه کنونی که اکثر کارها به صورت کامپیوتری، تری‌دی و دیجیتال انجام می‌شوند، برای مخاطب، چه داوران و چه مخاطبان عام جذاب است. بنابراین چون کارهای استاپ‌موشن در جهان کم‌تر ساخته می‌شود پس در اکثر جشنواره‌ها دیده می‌شود. این نکته می‌تواند یکی از مزیت‌های «سوزنبان» باشد.

کارگردان انیمیشن«کاوه آهنگر» درباره تکنیک استاپ موشن توضیح داد: استاپ‌موشن یک تکنیک چالش‌برانگیز است چون هیچ تعریفی از آن وجود ندارد. وسایل مورد استفاده در آن را می‌توانید از کنار کوچه و خیابان بخرید و یا آن را بسازید. همه این‌ها چالش‌هایی است‌ که حین ساخت استاپ‌موشن با آن همراه می‌شوید.

وی درباره چالش‌هایی که هنگام ساخت اثر با آن همراه بوده است، اظهار کرد: برای ما ساخت قطار، بزرگ‌ترین چالش فیلم بود، طول قطاری که در فیلم وجود دارد نزدیک به چهار متر است. این یک قطار قدیمی‌ست که ذغال‌سنگ می‌سوزاند و خود جزییات زیادی دارد. ابتدا ساخت آن را به یکی از همکارانمان سپردیم ولی از پس آن چیزی که انتظار داشتیم، برنیامد. درنهایت تصمیم گرفتیم از قطار و لوکوموتیو آن پرینت سه بعدی بگیریم؛ پرینتی که به اشیا حجم می‌دهد. درنهایت پرینتر ۶۰۰ ساعت کار کرد تا لوکوموتیو قطار ساخته شد. حتی یکی از دیوارهای دفتر را برداشتیم تا قطار بتواند در عمق زیاد حرکت کند.

مرز میان تری‌دی و فضای دکور وجود ندارد

خرمیان ادامه داد: بخشی از دکورمان را در فضای تری‌دی ساختیم که خوشبختانه به خوبی از آب درآمد، به نوعی که حتی خود من هم به سختی می‌توانم تشخیص دهم کدام قسمت از فیلم در فضای مجازی ساخته شده و کدام بخش در دکور واقعی ما بوده است.

کارگردان انیمیشن «افسانه شکفتن» درباره نمایش فیلم خاطرنشان کرد: «سوزنبان» را در پلتفرم vimeo بارگذاری کردیم که پسورد دارد ولی هرکسی که بخواهد و علاقه‌مند باشد می‌تواند پسورد آن را از من گرفته و فیلم را ببیند. چون مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به عنوان تهیه‌کننده کار شناخته می‌شود، اخلاقی نیست که خود من فیلم را به نمایش دربیاورم.

این انیماتور در پاسخ به این که چرا «سوزنبان» را به اکران پرده‌ای در نمی‌آورد، گفت: اکران فیلم‌های کوتاه کمی سخت است، باید به صورت مجموعه درآمده تا در سینماهای هنروتجربه به اکران در بیایند. از طرف دیگر من هیچ حق و حقوقی نسبت به فیلم ندارم، فیلم تهیه‌کننده دارد و آن‌ها تصمیم می‌گیرند آن را چگونه به نمایش درآورند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره پروژه‌های جدید خود، عنوان کرد: ۲ پروژه درحال تولید داریم. یکی از آن‌ها با نام «دنیای آبی»، مجموعه ۵۲ قسمتی‌ با تکنیک کات اوت است که در موسسه صبا ساخته می‌شود و تا الان ۱۳ قسمت آن تولید شده است. داستان این انیمیشن در یک دنیای تخیلی می‌گذرد که طرح و ایده آن از خود من بوده است. یک سری جانور مثل خرماهی، گوسفندماهی، سگ‌ماهی و… زیر آب زندگی می‌کنند. آن‌ها ترکیبی از حیوانات روی خشکی و دریا هستند. در هر قسمت برای مخاطب کودک اتفاقی می‌افتد که می‌تواند فانتزی باشد.

کارگردان انیمیشن «سبز رنگ دوستی» درباره دیگر انیمیشن درحال ساخت خود بیان کرد: مجموعه جدیدی نیز در مرحله نگارش و پیش تولید داریم که «کوچولوهای پارچه‌ای» نام دارد. این مجموعه به صورت استاپ‌موشن و عروسکی برای مخاطب خردسال تهیه و تولید می‌شود.

خرمیان در پایان درباره ساخت انیمیشنی با تکنیک استاپ موشن به هنرجویان و علاقه‌مندان به حوزه انیمیشن تصریح کرد: به دانشجویان هنر و کسانی که به حوزه انیمیشن علاقه‌مند هستند توصیه می‌کنم که حداقل یکبار هم که شده، مخصوصا با نرم‌افزارهایی که در تلفن‌های همراه در دسترس است در گوشه اتاق‌شان یک انیمیشن استاپ‌موشن بسازد. فقط کمی تجربه و دانش می‌خواهد که در اینترنت قابل دسترسی‌ست. ادامه کار به ایده، خلاقیت و اجرای آن برمی‌گردد که بتوانید یک فیلم کوتاه بسازید و تجربه خوبی را کسب کنید. من توصیه می‌کنم هرکسی که به حوزه انیمیشن علاقه‌مند است، تجربه ساخت استاپ‌موشن را کسب کند.

منبع: صبا

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار