رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
  • الثلاثاء ۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Tuesday 19 March

محسن حاج‌کرمی تهیه‌کننده مستند «فروشنده ۳» بیان کرد که این فیلم سوالاتی درباره مذاکرات برجام مطرح می‌کند. محسن حاج کرمی تهیه‌کننده مستند «فروشنده ۳» همزمان با عرضه اینترنتی این مستند سیاسی در گفتگو درباره این اثر گفت: ما پیش از این و در جریان انتخابات سال ۹۶ مستند «فروشنده ۱» را رونمایی کردیم، سال بعد […]

محسن حاج‌کرمی تهیه‌کننده مستند «فروشنده ۳» بیان کرد که این فیلم سوالاتی درباره مذاکرات برجام مطرح می‌کند.

محسن حاج کرمی تهیه‌کننده مستند «فروشنده ۳» همزمان با عرضه اینترنتی این مستند سیاسی در گفتگو درباره این اثر گفت: ما پیش از این و در جریان انتخابات سال ۹۶ مستند «فروشنده ۱» را رونمایی کردیم، سال بعد «فروشنده ۲» و امسال هم فصل سوم این مستند را به نمایش گذاشتیم. فصل اول «فروشنده» یک مستند بلند ۱۰۰ دقیقه‌ای بود که استقبال زیادی از آن شد. به یاد دارم وقتی نسخه رایگان این اثر را در صفحه سایت تولیدکننده مستند، بارگذاری کردیم، بیش از ۳ میلیون بار بازدید داشت. در آن مستند سعی کرده بودیم درباره پشت صحنه‌ها و ناگفته‌های مذاکرات، به پژوهش بپردازیم.

حاج‌کرمی بیان کرد: محتوای اصلی «فروشنده ۱» پشت صحنه اتفاقات برجام و نقش یک گروه بین‌المللی به نام «گروه بحران» بود که آن زمان آقای رابرت مالی که الان مسئول میز ایران در وزارت خارجه آمریکاست، مسئول آن بود. گروه بین‌المللی «بحران» یک اندیشکده آمریکایی است و برخی از صهیونیست‌های نشان‌دار هم جزو هیات مدیره آن هستند. ما سعی کردیم از پشت صحنه آن اتفاق گزارش مفصلی تهیه و عملکرد گروه بحران را در «فروشنده ۱» مطرح کنیم. به همین ترتیب وقتی مفاد برجام رسانه‌ای شد انطباق زیادی با گزارش پیشنهادی گروه بحران داشت.

وی ادامه داد: «فروشنده ۲» هم به برجام های منطقه‌ای می‌پرداخت حالا با گذشت ۸ سال از انتخابات سال ۹۲ عملاً بزرگترین دستاورد سیاسی دولتمردان به ادعای خود دولتمردان موضوع برجام است. دولت تقریباً در این ۸ سال دائم در فراز و نشیب این موضوع بوده است که برجام به چه نتیجه‌ای می‌رسد به طوری که در دو سال اول تلاششان در راستای شکل دادن به برجام بود، دو سال بعدی خوشحال از شکل گرفتن برجام بودند، دو سال بعدی در کش و قوس این بودند که برجام در حال پاره شدن است و یک سال هم در گیرودار این بودند که دوباره برجام را زنده کنند. چیزی که ما سعی کردیم در فصل سوم «فروشنده» به آن بپردازیم نقش پررنگ «گروه بحران» در پیش‌نویس یک توافق هسته‌ای با ایران بود، اصل چالشی که ما مطرح کردیم این بود که چگونه می‌شود دوستانی که منتقد انشا خواندن در مذاکرات بودند خودشان به یک دیکته‌نویس تبدیل شدند، چگونه می‌شود از آنچه که غربی‌ها انجام می‌دهند دیکته خوب می‌نویسند و هیچ مخالفتی با آن نمی‌کنند. بزرگترین چالش ما این است که چرا منافع ملی را با اعتماد به دشمن به راحتی از دست می‌دهند. البته ما در «فروشنده ۱» این موضوع را مطرح کردیم که تقریباً همه چیز را به هیچ داده بودند به طوری که دشمن به راحتی زیر میز زد و به هیچکدام از تعهداتش عمل نکرد.

این تهیه‌کننده اضافه کرد: در «فروشنده ۳» ما شرایطی را نشان می‌دهیم که دوباره به کشور تحمیل شده و دوستان می‌خواهند توافقی عجولانه در صد روز آخر دولت داشته باشند، نشان می‌دهیم که اتفاقاتی در پشت صحنه رقم می‌خورد که البته امیدواریم واقعی نباشد و با هوشیاری بتوانند این بار زیر بار نروند.

وی افزود: متنی که گروه بحران پیشنهاد داده به پیش از انتخاب آقای بایدن برمی‌گردد و عملاً همان پیش‌نویس قبلی جلو می‌رود به همین ترتیب ما نگران همین هستیم که مبادا دوستان دوباره همان پیش‌نویس را به عنوان یک برگه جدید رو کرده و به عنوان یک اتفاق جدید در مذاکرات مطرح کنند. ما معتقدیم آن متن پیش‌نویسی که بر سرش مذاکره می‌کنند همان متن اندیشکده‌های گروه بحران است و هیچ آورده جدیدی برای ما نخواهد داشت. به همین دلیل ما در رونمایی از این مستند در چنین بازه‌ای تعمد داشتیم تا حداقل یک هشدار جدی داده باشیم.

این تهیه‌کننده مطرح کرد: ما مدت‌ها بود که درباره مسائلی مانند عملکرد دشمن به ویژه در حوزه ایران و نظر اندیشکده‌های آنها تحقیق می‌کردیم. با شناختی که تیم ما نسبت به این گروه‌ها، نقش و نفوذ آنها پیدا کرده است، تسلطی درباره آنها داریم به همین دلیل می‌دانیم که پررنگ شدن نقش آقای رابرت مالی در سیاست خارجه آمریکا برای ما یک هشدار است.

حاج کرمی بیان کرد: متأسفانه ما بر خلاف اینکه خیلی ادعای دشمنی با آمریکا داریم ولی ابعاد مختلف دشمن را خوب نمی‌شناسیم و گروه‌های مختلفی را که در آمریکا درباره ایران برنامه‌ریزی، تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی می‌کنند نمی‌شناسیم. معرفی کردن این افراد به مردم ایران و مطرح کردن نقشه‌های پلید آنها باعث می‌شود نقابی از چهره آنها برداشته شود. وقتی آنها را با هدف پلیدشان به مردم معرفی می‌کنیم مردم متوجه می‌شوند که چقدر نقشه آنها برای ما دقیق و عینی است و گاهی وقت‌ها چقدر ما ساده انگارانه و از روی خوشبینی به دشمن اعتماد می‌کنیم همان‌جور که در مذاکرات قبلی امضای دشمن را به عنوان تضمین قبول کرده بودیم.

وی ادامه داد: مجموعه‌های پژوهشی که ما با آنها کار می‌کنیم عمدتاً به همین موضوعات توجه دارند. لذا از این جهت سعی کردیم حرف متفاوتی زده باشیم.

این تهیه‌کننده بیان کرد: ما اسناد موضوع را برملا کردیم، اتفاقاً این بار انتظار داریم دولت نسبت به این اسناد پاسخگو باشد اگر واقعاً دوستان مذاکره‌کننده دیکته‌نویس نیستند اذعان کنند که مستندات ما اشتباه است. ما خوشحال می‌شویم که هم رسانه‌ها این سوال را بپرسند و هم دولت جواب بدهد که نقش اندیشکده‌های آمریکایی در مذاکرات و توافقات ما چیست و چقدر تیم مذاکره‌کننده به آن اندیشکده ها اعتماد دارند؟

وی افزود: ما امیدواریم هشدارهای منتقدان این بار کمک کند مذاکره‌کنندگان ما هوشیاری بیشتری داشته باشند و در تله طراحی شده دشمن نیفتند. به نظر ما دشمن در حال شرطی کردن مردم ما بویژه در آستانه انتخابات است و مسوولان ما باید مراقب باشند که برخی منافع سیاسی و جناحی زودگذر، منافع ملی ما را تحت‌تاثیر قرار ندهد. در برابر دشمن همه باید متحد و هوشیار باشیم و فریب نخوریم. باید پیچیدگی و عمق طراحی دشمن را درک کنیم و اسیر ساده لوحی و عجله و اعتماد به دشمن نشویم‌.

حاج‌کرمی در پایان تأکید کرد: مجموعه تولیدکننده «فروشنده ۳» با توجه به تجربه موفق در فروش و تامین مالی هر دو اثر قبلی از طریق کمک‌های مردمی، تصمیم گرفتند این اثر را هم رایگان عرضه کنند و کسانی که علاقمند به حمایت از این مجموعه هستند می‌توانند با خرید بلیط اختیاری در سایت «عمار یار»، از تولید قسمت‌های بعدی این اثر حمایت کنند.

منبع: مهر

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار