رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 18 خبر


  • پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الخميس ۲۳ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 2 May

۶۷۹۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ ۳ » سینما خانه | پایگاه خبری سینما، تئاتر و تلویزیون

معرفی فیلم‌های ایرانی و خارجی حاضر در جشنواره «نهال»

اسامی فیلم‌های راه یافته به هفدهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم کوتاه دانشجویی «نهال» منتشر شد. هیات انتخاب این دوره از جشنواره از ۴۶۴ فیلم کوتاه رسیده به بخش ملی جشنواره تعداد ۹۵ اثر و از ۴۷۵ اثر رسیده به بخش بین الملل تعداد ۲۲ اثر را برای حضور در جشنواره برگزیدند. اعضای هیات انتخاب […]


دبیر جشنواره جهانی فجر مهمان «شهرفرنگ» می‌شود

محمدمهدی عسگرپور دبیر سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر با حضور در برنامه تلویزیونی «شهرفرنگ» درباره آخرین خبرهای مربوط به برگزاری این رویداد صحبت خواهد کرد. به گزارش سینماخانه و به نقل از ستاد خبری سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، محمدمهدی عسگرپور دبیر سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت ماه ساعت ۲۲:۱۵ مهمان برنامه […]


نتفلیکس سفارش ساخت سریال جاسوسی آرنولد را داد

نتفلیکس سفارش اولین سریال تلویزیونی آرنولد شوارتزنگر را داده است. به نقل از ددلاین، نتفلیکس سفارش ساخت سریال هشت اپیزودی آرنولد شوارتزنگر را داد. این سریال جاسوسی که هر اپیزودش یک ساعته است و آرنولد شوارتزنگر در آن بازی می‌کند و تهیه‌کننده آن هم هست، نخستین حضور وی در یک سریال تلویزیونی داستانی را شکل […]


«دختران نجار، دونوازی برای یک رویا» از جشنواره کلکته جایزه گرفت

مستند «دختران نجار، دونوازی برای یک رویا» به کارگردانی آزاده بی‌زارگیتی جایزه بهترین فیلم جشنواره زنان کلکته را دریافت کرد. به گزارش سینماخانه و به نقل از ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، مستند «دختران نجار، دونوازی برای یک رویا» در نخستین حضور بین‌المللی‌ خود جایزه‌ بهترین فیلم جشنواره‌ بین‌المللی زنان […]


۶ قسمت اول حذف شد

وعده تغییرات گسترده در سریال «مردم معمولی»

به نقل از روابط عمومی سریال، پس از بررسی نظرات کاربران و مخاطبان در ۶ قسمت ابتدایی سریال «مردم معمولی» و تغییر در سبک سریال، گروه سازنده و فیلیمو تصمیم به تغییرات گسترده گرفتند تا با رویکرد جدید، قسمت هفتم را به عنوان قسمت نخست در دسترس مخاطبان قرار دهند. بر اساس آمارهای به‌دست‌آمده، قسمت هفتم سریال که […]


مریم بحرالعلومی: جشنواره جهانی فجر به من انگیزه داد

مریم بحرالعلومی کارگردان فیلم سینمایی «شهربانو» ضمن تشریح ویژگی‌های دومین فیلم کارنامه خود، راه‌یابی این فیلم به بخش اصلی جشنواره جهانی فیلم فجر را یک موفقیت توصیف کرد. مریم بحرالعلومی فیلمساز جوانی که برای دومین‌بار و این‌بار با فیلم «شهربانو» در بخش سینمای سعادت سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر حضور دارد، در گفت‌وگو با خبرآنلاین […]


حضور آثار سه کارگردان زن ایرانی در بخش فیلم‌های کوتاه سینمای سعادت

سه فیلم ایرانی ساخته کارگردانان زن در بخش فیلم‌های کوتاه سینمای سعادت سی‌و‌هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش درمی‌آید. به گزارش سینماخانه و به نقل از ستاد خبری سی‌و‌هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، «وضعیت اورژانسی» به کارگردانی مریم اسمی خانی (۱۵ دقیقه)، «پاندای کوچک، پاندای بزرگ» به کارگردانی سحر خوشنام (۱۵ دقیقه) و «یوشید» […]


کارگاه‌های آموزشی مکری و کاشانی در جشنواره جهانی فجر

شهرام مکری، فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان و مهران کاشانی، فیلم‌نامه‌نویس سینمای ایران در کارگاه‌های آموزشی نخستین روز جشنواره جهانی فیلم فجر حضور می‌یابند. به گزارش سینماخانه و به نقل از ستاد خبری سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، مستر کلاس شهرام مکری با عنوان «تجربه‌های کارگردانی/ سبک شخصی چیست» و کارگاه آموزشی مهران کاشانی با موضوع «تجربه‌‌های […]


نگاهی طنزآلود به غرب وحشی

فیلم سینمایی «گاتربی» ساخته اولریش تامسن کارگردان دانمارکی در سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش درمی‌آید. به گزارش سینماخانه و به نقل از ستاد خبری سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، فیلم سینمایی «گاتربی» در دو بخش مروری بر ژانرهای معاصر و مروری بر سینمای دانمارک سی‌وهشتمین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر روی پرده می‌رود. […]


«مینا و دوستان۲» به شبکه نهال رسیدند

مجموعه پویانمایی «مینا و دوستان۲» از شبکه نهال پخش می شود. به گزارش سینماخانه به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سیما، این مجموعه به تهیه کنندگی علیرضا محمدی نیگجه و کارگردانی امیر عزیزی سراجی در ۱۳ قسمت ۱۵ دقیقه ای با تکنیک سه بعدی برای گروه سنی کودک و نوجوان تولید شده است. در خلاصه […]


logo-samandehi

تبلیغات

یادداشت ویژه

ادای دین «ریپلی» به سینمای کلاسیک نوآر

مینی­­ سریال «ریپلی» محصول سال 2024 میلادی و یک سیاه و سفیدِ جذاب و کلاسیک با دیالوگ­هایی به اندازه است. سریال «ریپلی» اقتباسی ادبی از رمان «آقای ریپلی بااستعداد» است و داستان آن در سال ۱۹۶۱ در ایتالیا می­ گذرد. مردی ثروتمند در نیویورک، فردی به نام ریپلی را استخدام  می کند تا پسر جوان و ولخرجش که در یکی از جزایر ایتالیا به خوشگذرانی مشغول است را به خانه بازگرداند و این سرآغاز جرم و جنایت­ های ریپلی است. در دو قسمت اول تقریباً اتفاق شاخصی نمی ­افتد، اما فضا، نماها، بازی بازیگرها، شخصیت­ پردازی ریپلی و تعلیق مبتنی بر فضا نه پیرنگ؛ چنان است که هر لحظه انتظار حادثه­ ای را داریم. اما کم کم در قسمت­ های بعدی تعلیق فضا و قصه با هم گره خورده و نفس تماشاگر را حبس می­ کند. فیلمنامه آرام آرام، با دقت، وسواس و حوصله نوشته شده و پیش می­ رود. چنان که گویی فیلم نامه نویس و شخصیت داستان همدست شده­ اند! هر تعلیقی، پیش ­درآمدی برای تعلیق بزرگ­تر بعدی است. در شخصیت­ پردازی ریپلی با بازی آندرو اسکات، اشاره ­ای به علت یا علل گرایش او به کلاهبرداری و جنایت نمی ­شود و این از بُعد روانکاوانه اثر می ­کاهد که البته رویکردی هوشمندانه از جانب نویسنده و کارگردان است تا جنبه­ روانی سریال بر جنبه­ سرگرمی غلبه نکند. ریپلی علاقه­ ای غیر معقول و شدیدی به پول و رفاه ندارد تا همچون گرگی گرسنه در وال ­استریت باشد. پیشنهاد کار (بازگرداندن پسر کشتی ­ساز از ایتالیا) را نیز با اکراه و تأخیر و به دلیل شرایط مالی نه چندان خوبش می پذیرد. ریپلی در یک اتاق اجاره ای ارزان قیمت زندگی می­ کند و معتقد است که یخچال چیز خوبی نیست؛ چرا که جلوی آزادی را می­ گیرد و باعث سکونت طولانی مدت در یک جا می شود. ریپلی بعد از هر نقشه، نقشه­ و بازی­ دیگری را می­ طلبد. او پس از رسیدن به ثروت و رفاه و زندگی در خانه­ ای مجلل، تفاوت بارزی در حالتش نسبت به قبل ایجاد نمی­ شود. او فقط عاشق کارش است و با کلاهبرداری و جنایت هیجانات خود را ارضاء کرده و از این راه امرار معاش هم می ­کند. ریپلی، شخصیتی هیجان­ خواه است و برایش فرقی ندارد، نامه ­پستی جعل کند یا آدمی را به قتل برساند. هر دو برایش هیجان انگیزند و به محض انجام و اتمام یک کار، نیاز به هیجان بعدی برایش به وجود می ­آید. تفاوتِ نمایشِ جنایت در آثار کلاسیک و امروزی این است که در اولی، نمایشِ عریان جنایت و تأثیر مخرب روی ذهن و روان تماشاگر نکوهیده و در دومی نیک است. پس «درود بر آلفرد هیچکاک!» تمام پلان­ ها و سکانس­ ها به دقت و از سر ضرورت در اثر گنجانده شده­ اند. تا جایی که وقتی در دقایق آخر سریال فکر می کنید همه چیز تمام شده؛ با یک پلان کوبنده به تنها ابهام تماشاگر تیزبین نیز پاسخ داده می­ ...