رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الجمعة ۲۴ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 3 May

۶۷۹۹۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ ۴۰ » سینما خانه | پایگاه خبری سینما، تئاتر و تلویزیون

فیلمبرداری «تا فردا» به تهیه‌کنندگی نیکی کریمی پایان یافت

فیلمبرداری فیلم سینمایی «تا فردا» به تهیه‌کنندگی نیکی کریمی و کارگردانی علی عسگری به پایان رسید. «تا فردا» که محصول مشترک ایران و فرانسه است، به صورت مشترک توسط علیرضا خاتمی و علی عسگری نوشته شده است. فیلمبرداری این فیلم به کارگردانی علی عسگری و تهیه‌کنندگی نیکی کریمی به تازگی به پایان رسیده است. علیرضا خاتمی پیش از این جایزه بهترین […]


مهسا ایرانیان با مسابقه «هفت چالک» در رادیو صبا

مسابقه «هفت چالک» با اجرای مهسا ایرانیان روی آنتن رادیو صبا می‌رود. مسابقه «هفت چالک» عنوان یکی از برنامه‌های جدید رادیو صبا است که با هدف آگاهی بخشی و اطلاع رسانی در قالب طنز پخش می‌شود. این مسابقه از شنبه ۴ اردیبهشت با اجرای مهسا ایرانیان که از مجریان شبکه نسیم است راهی آنتن می‌شود. «هفت چالک» به این صورت طراحی […]


«شوت نزن عزیز» با اجرای محمدرضا احمدی روی آنتن رادیو می رود

“شوت نزن عزیز” عنوان برنامه طنز ورزشی رادیو صبا که با اجرای محمدرضا احمدی ، ابوالفضل آقاخانی و امین قاضی راهی آنتن صبا می شود . به نقل از روابط عمومی رادیو صبا ، برنامه جدید ” شوت نزن عزیز ” کاری از گروه طنزوسرگرمی رادیو صبا است ، که با رویکرد طنز ورزشی راهی […]


تبیین برنامه‌های شب‌های قدر در شورای معارف سیما

دبیر شورای معارف سیما بر لزوم دعای دسته جمعی برای رفع بلیه کرونا در شبهای قدر تاکید کرد و از برنامه ریزی برای برگزاری باشکوه مراسم معنوی این شب ها خبر داد. به گزارش سینماخانه به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سیما؛ جلسه شورای معارف به صورت حضوری و مجازی با نمایندگان شبکه های رسانه […]


جایزه فریمز به انیمیشن «نهنگ سفید»

انیمیشن «نهنگ سفید» به کارگردانی امیر مهران و از تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی موفق به دریافت جایزه بخش انیمیشن جشنواره فیلم «فریمز» شد. به گزارش سینماخانه به نقل از ارتباطات و اطلاع‌رسانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، «نهنگ سفید» که پیش از این جایزه بخش انیمیشن کوتاه جشنواره فیلم ورشو را […]


logo-samandehi

تبلیغات

یادداشت ویژه

ادای دین «ریپلی» به سینمای کلاسیک نوآر

مینی­­ سریال «ریپلی» محصول سال 2024 میلادی و یک سیاه و سفیدِ جذاب و کلاسیک با دیالوگ­هایی به اندازه است. سریال «ریپلی» اقتباسی ادبی از رمان «آقای ریپلی بااستعداد» است و داستان آن در سال ۱۹۶۱ در ایتالیا می­ گذرد. مردی ثروتمند در نیویورک، فردی به نام ریپلی را استخدام  می کند تا پسر جوان و ولخرجش که در یکی از جزایر ایتالیا به خوشگذرانی مشغول است را به خانه بازگرداند و این سرآغاز جرم و جنایت­ های ریپلی است. در دو قسمت اول تقریباً اتفاق شاخصی نمی ­افتد، اما فضا، نماها، بازی بازیگرها، شخصیت­ پردازی ریپلی و تعلیق مبتنی بر فضا نه پیرنگ؛ چنان است که هر لحظه انتظار حادثه­ ای را داریم. اما کم کم در قسمت­ های بعدی تعلیق فضا و قصه با هم گره خورده و نفس تماشاگر را حبس می­ کند. فیلمنامه آرام آرام، با دقت، وسواس و حوصله نوشته شده و پیش می­ رود. چنان که گویی فیلم نامه نویس و شخصیت داستان همدست شده­ اند! هر تعلیقی، پیش ­درآمدی برای تعلیق بزرگ­تر بعدی است. در شخصیت­ پردازی ریپلی با بازی آندرو اسکات، اشاره ­ای به علت یا علل گرایش او به کلاهبرداری و جنایت نمی ­شود و این از بُعد روانکاوانه اثر می ­کاهد که البته رویکردی هوشمندانه از جانب نویسنده و کارگردان است تا جنبه­ روانی سریال بر جنبه­ سرگرمی غلبه نکند. ریپلی علاقه­ ای غیر معقول و شدیدی به پول و رفاه ندارد تا همچون گرگی گرسنه در وال ­استریت باشد. پیشنهاد کار (بازگرداندن پسر کشتی ­ساز از ایتالیا) را نیز با اکراه و تأخیر و به دلیل شرایط مالی نه چندان خوبش می پذیرد. ریپلی در یک اتاق اجاره ای ارزان قیمت زندگی می­ کند و معتقد است که یخچال چیز خوبی نیست؛ چرا که جلوی آزادی را می­ گیرد و باعث سکونت طولانی مدت در یک جا می شود. ریپلی بعد از هر نقشه، نقشه­ و بازی­ دیگری را می­ طلبد. او پس از رسیدن به ثروت و رفاه و زندگی در خانه­ ای مجلل، تفاوت بارزی در حالتش نسبت به قبل ایجاد نمی­ شود. او فقط عاشق کارش است و با کلاهبرداری و جنایت هیجانات خود را ارضاء کرده و از این راه امرار معاش هم می ­کند. ریپلی، شخصیتی هیجان­ خواه است و برایش فرقی ندارد، نامه ­پستی جعل کند یا آدمی را به قتل برساند. هر دو برایش هیجان انگیزند و به محض انجام و اتمام یک کار، نیاز به هیجان بعدی برایش به وجود می ­آید. تفاوتِ نمایشِ جنایت در آثار کلاسیک و امروزی این است که در اولی، نمایشِ عریان جنایت و تأثیر مخرب روی ذهن و روان تماشاگر نکوهیده و در دومی نیک است. پس «درود بر آلفرد هیچکاک!» تمام پلان­ ها و سکانس­ ها به دقت و از سر ضرورت در اثر گنجانده شده­ اند. تا جایی که وقتی در دقایق آخر سریال فکر می کنید همه چیز تمام شده؛ با یک پلان کوبنده به تنها ابهام تماشاگر تیزبین نیز پاسخ داده می­ ...