رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 11 خبر


  • یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳
  • الأحد ۹ ذو الحجة ۱۴۴۵
  • 2024 Sunday 16 June

۶۷۹۳۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ ۶ » سینما خانه | پایگاه خبری سینما، تئاتر و تلویزیون

نمایش نسخه مرمت‌شده «گاو» در ترنستوپیای برلین

نسخه مرمت‌شده فیلم سینمایی «گاو» اثر داریوش مهرجویی در مرکز فرهنگی ترنستوپیای برلین به نمایش درمی‌آید. به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، نسخه مرمت‌شده فیلم گاو به کارگردانی داریوش مهرجویی در مرکز فرهنگی ترنستوپیا (Transtopia) در برلین و در حاشیه برنامه موج نوی سینمای ایران به نمایش درمی‌آید. بر اساس این خبر، این برنامه در اواخر ماه مِی […]


اولین شماره «فیلم امروز» پس از جدایی از ماهنامه «فیلم» منتشر شد

پس از جدایی عباس یاری به‌عنوان دبیر و هوشنگ گلمکانی به عنوان سردبیر از مجله «فیلم» که در پی اختلاف با وارث مرحوم «مسعود مهرابی» اتفاق افتاد، حالا نخستین شماره از مجله «فیلم امروز» توسط آنها به صورت مجازی و چاپی منتشر شده است. نخستین شماره از مجله «فیلم امروز» توسط عباس یاری و هوشنگ گلمکانی صبح روز […]


واکسیناسیون هنرمندان در موسسه هنرمندان پیشکسوت

هنرمندان عضو موسسه هنرمندان پیشکسوت می‌توانند در محل این موسسه واکسن کرونا دریافت کنند. به نقل از روابط‌عمومی موسسه هنرمندان پیشکسوت، بر اساس هماهنگی‌های انجام‌شده با مرکز بهداشت شمال تهران برای سهولت امر واکسیناسیون هنرمندان پیشکسوت عضو موسسه، فرآیند واکسیناسیون هنرمندان پیشکسوت بالای ۷۵ سال که عضو موسسه هستند روز سه‌شنبه (۲۸ اردیبهشت‌ماه)، در محل موسسه […]


پایان «احضار» تغییر کرد؟

تهیه کننده «احضار» در پاسخ به پرسشی درباره تغییر احتمالی خط پایانی فیلمنامه و نسبت دادن این مساله به طولانی شدن روند ساخت قسمت پایانی، تاکید کرد: پایان بندی سریال «احضار» بر اساس سیناپسی که از قبل موجود بود، در حال تولید است. محمودرضا تخشید در عین حال درباره دیر به پخش رسیدن قسمت پایانی […]


گاف عجیب مجری در برنامه تخصصی موسیقی

مجری یکی از برنامه‌های تلویزیونی در اردیبهشت سال ۱۴۰۰، تولد پرویز مشکاتیان را که در سال ۱۳۸۸ مرحوم شده است به او تبریک گفت و برایش آرزوی سلامتی کرد! این روزها اشتباهات در برنامه‌های تلویزیونی به موضوعی روتین تبدیل شده است. تقریبا هر هفته شاهدیم که یکی از برنامه‌های تلویزیونی شاهکاری جدید خلق و خوراکِ […]


پوستر بین‌المللی «شهربانو» رونمایی شد

همزمان با انتخاب «شهربانو» ساخته مریم بحرالعلومی برای رقابت در سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، از پوستر بین‌المللی این فیلم رونمایی شد. به گزارش سینماخانه و به نقل از مشاور رسانه‌ای پروژه، پوستر بین‌المللی فیلم سینمایی «شهربانو» با نام انگلیسی «Lady of the City» به کارگردانی مریم بحرالعلومی و تهیه‌کنندگی پگاه احمدی که […]


«پدر» از بلغارستان به فجر جهانی می‌آید

فیلم سینمایی «پدر» نماینده سینمای بلغارستان در بخش بهترین فیلم بین‌الملل اسکار، در سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش درخواهد آمد. به گزارش سینماخانه و به نقل از ستاد خبری سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، «پدر» ساخته کریستینا گروزوا و پیتر یالچانوف در مقام نماینده سینمای بلغارستان در رقابت بهترین فیلم بین‌المللی اسکار، در […]


«سیارک» و «صحنه‌زنی» در جشنواره جهانی فجر

اسامی دو فیلم بلند سینمایی ایرانی راه‌یافته به بخش جلوه‌گاه شرق سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر اعلام شد. به گزارش سینماخانه و به نقل از ستاد خبری سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، در این دوره از جشنواره در بخش جلوه‌گاه شرق، هشت فیلم خارجی و دو فیلم ایرانی مورد داوری قرار خواهند گرفت. دو فیلم […]


دستورالعمل پروانه فیلمسازی و نمایش فیلم ابلاغ شد

دستورالعمل های “صدور پروانه فیلمسازی” و “صدور پروانه نمایش فیلم” به سازمان سینمایی ابلاغ شد. به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی سازمان امور سینمایی و سمعی بصری، دستورالعمل های نهایی “صدور پروانه فیلمسازی” و “صدور پروانه نمایش فیلم” که به امضای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رسیده است به سازمان سینمایی ابلاغ […]


«پسرم رسول» در کرمان کلید خورد

فیلم تلویزیونی «پسرم رسول» به تهیه‌کنندگی نازنین پیرکاری و کارگردانی نبی قلی زاده در شهر اندوهجرد استان کرمان کلید خورد. به نقل از روابط عمومی پروژه، «پسرم رسول» برای پخش از شبکه پنج سیما تولید می شود و ایلیا آغاسی بازیگر نوجوان کرمانی نقش اصلی آن را ایفا می کند. خسرو احمدی، محمد ربانی‌پور، وحید نفر، […]


logo-samandehi

تبلیغات

یادداشت ویژه

«در انتهای شب» به چه می‌رسیم؟

یکی از مسائلی که سریال‌های ساخته شده در مدیوم‌های مختلف طی چهل سال اخیر با آن دست به گریبان بوده و مخاطب عام نیز به آن اذعان دارد، شروع خوب و پایان‌های ضعیف است. موضوع وقتی جذاب‌تر می‌شود که به حافظه تاریخی خود رجوع کرده و نمونه‌های مختلف را به یاد بیاوریم. تقریبا همگی آنها نیز به جز چند استثنا، این مساله را تایید می‌کنند. اما در یکی دو سال اخیر و با رشد تولید سریال در پلتفرم‌ها، این موضوع کمرنگ‌تر شده و کمتر شاهد این نمودار سینوسی در سریال‌ها هستیم که نمونه آن را به تازگی در سریال افعی تهران شاهد بوده‌ایم. سریال «در انتهای شب» ساخته آیدا پناهنده دیگر نمونه درخشان در این باب است که از قسمت اول تا چهارم، سیر صعودی کرده و اگر با همین شیب به سمت قسمت‌‌های بعدی برود، شاهد اتفاقی تقریبا نادر در بحث سریال خواهیم بود. پناهنده که فیلمنامه نخستین سریال خود را همراه با ارسلان امیری نوشته، ملودرامی کلاسیک خلق کرده که براساس خانواده‌ای کوچک از طبقه متوسط جامعه شکل گرفته است. از جنس آدم‌هایی که مخاطب در اطراف خود نمونه‌های مشابه آن را دیده و در گام نخست با آن همذات‌پنداری می‌کند. ماهی و بهنام به عنوان زوجی اهل هنر که وضعیت مالی چندان مناسبی هم ندارند، در قسمت نخست در زمانی کوتاه معرفی شده و طلاق این دو به عنوان نقطه عطف نخست هم بدون حاشیه‌روی های مرسوم شکل می‌گیرد. چیزی که نویسندگان فیلمنامه از قسمت دوم تا چهارم روی آن مانور می‌دهند، کنکاش در لایه‌های درونی آدم‌ها و نقب زدن به تنهایی عمیقشان است. حتی ورای آن نقاط عطف درخشانی که در پایان قسمت‌های سوم و چهارم گذاشته شده است. ماهی و بهنام هردو قهرمان‌های این سریال هستند اما نویسندگان آن با مهارت بسیار مابین این دو قرار گرفته و هر لحظه به سمتی می‌لغزند. با ورود آدم‌های جدید به زندگی این دو، داستانک‌های خوبی شکل گرفته که به تنه اصلی آن می‌چسبند. یک سو ثریا و دختر خردسالش و در طرف دیگر نقاش جوان و مشهوری که زمانی در دانشکده به ماهی علاقمند بوده است. ورود دوست نقاش آنها به داستان که به نقطه عطف قسمت سوم منجر می‌شود نیز علاوه بر تنشی که به قصه می‌بخشد، تکه دیگری از وجوه درونی قهرمان‌های سریال را آشکار می‌کند. همان طور که در همین قسمت پرده از رازی برداشته می‌شود که می‌تواند نقش مهمی در جدایی این دو از یکدیگر داشته باشد. از طرف دیگر اتفاق‌های ساده و روزمره زندگی که به نظر پیش‌پا افتاده هم به نظر می‌رسند، وجوه دراماتیک پیدا کرده و قصه را به جلو هدایت می‌کنند. برای مثال می‌توان به قضیه آزمون رانندگی بهنام و پنج بار مردود شدنش اشاره کرد که در تضادی ظریف با پلان‌های نسبتا زیاد رانندگی ماهی قرار دارد. همین طور ماجرای غذا و آشپزی که رابطه بهنام و ثریا را استارت زده و ردپای آن را در حلیم پختن پدر ماهی در خانه خود می‌بینیم. یکی از ...