رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۷ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 26 April
سینمای دونفره به صرف قلیان تکذیب شد

هنجارشکنی به بهانه جذب مخاطب

شایعه اکران‌های خصوصی و چندنفره در یک پردیس سینمایی با بلیت چندصدهزارتومانی لزوم نظارت بیشتر بر این مجموعه‌های فرهنگی را گوشزد می‌کند. شیوع کرونا و تعطیلی پیاپی سینماها در یک سال گذشته باعث شده تا اکران تولیدات سینمایی شرایط بسیار سختی را پشت سر بگذارد. در این میان، سینماداران به‌عنوان آخرین حلقه از زنجیره تولید […]

شایعه اکران‌های خصوصی و چندنفره در یک پردیس سینمایی با بلیت چندصدهزارتومانی لزوم نظارت بیشتر بر این مجموعه‌های فرهنگی را گوشزد می‌کند.

شیوع کرونا و تعطیلی پیاپی سینماها در یک سال گذشته باعث شده تا اکران تولیدات سینمایی شرایط بسیار سختی را پشت سر بگذارد. در این میان، سینماداران به‌عنوان آخرین حلقه از زنجیره تولید و توزیع فیلم، بیشترین زیان و ضربه را از این وضعیت متحمل شدند.  این درحالی است که صاحبان سینما واسطه ارتباط فیلم‌سازان و دفاتر پخش با مخاطبان  بوده و از این حیث اهمیت ویژه‌ای دارند.

این موضوع به‌خصوص در بین سینماداران بخش خصوصی بیشتر خود را نشان داد. بسیاری از سالن‌داران با تداوم تعطیلی‌های ناشی از کرونا و عدم استقبال مخاطبان در دوران بازگشایی، نتوانستند از پس هزینه‌های سنگین متنوع خود برآیند و برای جبران این ضرر مالی چاره‌ای جز تعدیل نیروهای خود نداشتند.

در این میان، هرگونه راهکار ابداعی و یا تغییر کاربری موقت سالن‌ها نیز نمی‌توانست چاره‌ساز باشد چرا که به هر حال این موارد هم مستلزم تجمع افراد بوده و مصوبات ستاد ملی کرونا را نقض می‌کرد. سالن‌های سینما در این مدت چند بار فعالیت خود را آغاز کردند، با این حال صاحبان فیلم‌هایی که به صورت بالقوه مخاطبان زیادی داشتند ترجیح دادند که فیلم‌های خود را روی پرده نیاورده و منتظر روزهای خوب بمانند. این موضوع در کنار مسائلی همچون گرانی بلیت و افزایش استفاده از پلتفرم‌های پخش فیلم و سریال باعث کاهش قابل توجه تماشاگران سینما و رکود کامل گیشه شد.

با توجه به این که در  یک سال گذشته هیچ برنامه مشخص و مؤثری برای جلوگیری از تعطیلی و ضرر سینماداران اجرا نشد، برخی سینماهای قدیمی در تهران و شهرستان‌ها به صورت دائمی و تعطیل شده و تغییر کاربری دادند. در این بین برخی سینماها نیز به دنبال ارائه بسته‌ای تشویقی و فراهم آوردن شرایط لازم برای حضور بیشتر مخاطبان هستند.

شایعه اکران‌های خصوصی و عاشقانه!

اما اخیراً یکی از کانال‌های تلگرامی که به صورت تخصصی به پوشش اخبار و تحلیل‌های سینمایی می‌پردازد، با انتشار پستی از رقم‌خوردن اکران‌های ویژه در یکی از پردیس‌های تهران خبر داد. بر اساس این گزارش، برخی پردیس‌ها سراغ اکران‌های محدود و خانوادگی رفته‌اند.

طبق خبر این کانال تلگرامی،  این پردیس سینمایی در شهرک غرب واقع است و در اطلاعیه‌ای که برای این اکران‌ها منتشر کرده، اکران اختصاصی فیلم‌ها برای تماشاگران بالای بیست نفر، نفری ۵۰هزار تومان، بین ۱۰ تا بیست نفر، نفری ۱۰۰هزار تومان، زیر ۱۰ نفر نفری ۱۷۰هزار تومان، و  اکران دو نفره و عاشقانه (!) نفری ۲۵۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است. ضمن این‌که در این اکران عاشقانه، امکان سفارش قلیان و بردن آن به داخل سالن نیز وجود دارد.

مدیران این مجموعه سینمایی قاطعانه این موضوع را تکذیب کرده و افزودند که برنامه اکران در این سینما تابع قوانین سازمان سینمایی بوده و بلیت‌فروشی در آن نیز همچون سایر پردیس‌ها با قیمت مصوب و از طریق پلتفرم‌های اینترنتی و یا  فروش حضوری انجام می‌گیرد. البته آنها تکذیب رسمی این خبر و یا ارائه توضیحات رسمی در رسانه‌ها را به زمانی دیگر موکول کرده و در واکنش به ضرورت شفاف‌سازی رسمی و تکذیب این خبر، فقط به تشکر برای یادآوری این موضوع بسنده کردند.

به نظر می‌رسد انتشار این خبر بیشتر یک حربه تبلیغاتی برای دیده‌شدن این پردیس سینمایی باشد؛ به‌ویژه اینکه رصد صفحات این مجموعه سینمایی در فضای مجازی نیز نشان می‌دهد  که مدیران آن برای جذب مخاطب از هرگونه تلاشی فرو گذار نمی‌کنند. فضاسازی لوکس و استفاده از نورپردازی‌های مدرن، دکورهای جذاب و پخش دربی‌ها و مسابقات فوتبال پیش از همه‌گیری کرونا از جمله برنامه‌های این پردیس سینمایی است که فعالیت خود را از نیمه دوم سال ۱۳۹۶ آغاز کرده است.

باز هم هنجارشکنی به بهانه جذب مخاطب

اما در کنار این گونه اقدامات، آن‌چه در صفحه مجازی این مجموعه بیشتر خودنمایی می‌کند استفاده و در حقیقت سوءاستفاده ابزاری از تصاویر زنان و دختران جوان است؛ افرادی که برای دیدن فیلم و یا استفاده از فضاهای رفاهی این مجموعه یا برگزاری جشن تولدهای خانوادگی و دوستانه و یا قرارهای کاری و عاطفی به آنجا رفته‌اند.

در این میان، درج تصاویر برخی تماشاگران و مشتریان بدون حجاب اسلامی آن هم در مجموعه‌ای که زیرنظر سازمان سینمایی فعالیت می‌کند، در جای خود قابل تأمل است.

فارغ از صحت و سقم خبر اکران‌های خصوصی و عاشقانه با قیمت‌های بالا در یک مجموعه سینمایی، لازم است وضعیت نامطلوب فرهنگی این پردیس و احتمالاً پردیس‌های مشابه مورد توجه نهادها نظارتی قرار بگیرد. این که عده‌ای به بهانه جذب مخاطب، فعالیت فرهنگی و تفریحی، هنجارشکنی کرده و تصاویر این هنجارشکنی نیز بی‌محابا به اشتراک بگذارند نشان‌دهنده ضعف نهادهای سیاستگذار و تصمیم‌گیرنده در این حوزه است. ضعفی که از پایین‌ترین چرخه تولید آثار سینمایی، یعنی نمایش اثر برای مخاطبان آغاز می‌شود و سایر حلقه‌های این زنجیره را نیز در بر می‌گیرد.

منبع: آنا

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار