رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 11 خبر


  • جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۷ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 26 April

مدیران مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در مجموعه چارسو محل برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر حضور یافتند و ضمن گفت‌و‌گویی درباره جشنواره از ویژگی‌های این رویداد سینمایی سخن گفتند. به گزارش سینماخانه و به نقل از ستاد خبری سی‌و‌هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، محمد حمیدی‌‌مقدم، مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با حضور […]

مدیران مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در مجموعه چارسو محل برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر حضور یافتند و ضمن گفت‌و‌گویی درباره جشنواره از ویژگی‌های این رویداد سینمایی سخن گفتند.

به گزارش سینماخانه و به نقل از ستاد خبری سی‌و‌هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، محمد حمیدی‌‌مقدم، مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با حضور در پردیس سینمایی چارسو به حس‌و‌حال متفاوت جشنواره‌ها در سال شیوع کرونا عنوان کرد: به دلیل آنلاین شدن بخش بازار جشنواره، به هر حال حس و حال متفاوتی را در جشنواره جهانی فیلم فجر پشت سر می‌گذاریم، اما خوشحالم که باز هم می‌توان کنار هم با رعایت پروتکل‌ها فیلم تماشا کرد. وقتی تجربه زندگی روزمره تا حدی باز می‌گردد، باید خوشحال باشیم. برگزاری آنلاین جشنواره‌ها، تجربه‌ چندان خوشایندی نبود هرچند دستاوردهایی هم داشت. تلفیق شیوه فیزیکی و آنلاین که تقریباً زیرساخت بسیاری از جشنواره‌های معتبر بین‌المللی نیز شده است، اتفاق درخوری است و جشنواره جهانی فیلم فجر نیز از آن بهره می‌برد.

حمیدی‌مقدم ادامه داد: در بخش بازار معذوریت و موانعی برای حضور مهمانان بین‌المللی به دلیل کرونا وجود داشته است و این رویداد در فضای آنلاین در حال برگزاری است. به موازات باز بودن سینماها و فعالیت‌شان، جشنواره نیز بخش اکران‌های خود را به‌صورت حضوری دنبال می‌کند. اهالی رسانه، سینماگران و مخاطبان سینما که چند ماهی از فضای جشنواره‌ها دور بودند، باز هم دور هم جمع شده‌اند و امیدواریم با سراسری شدن واکسیناسیون بدون دغدغه کنار هم باشیم.

او درباره نیاز به راه‌اندازی کاخ ثابتی برای جشنواره‌های فرهنگی و هنری در تهران بیان کرد: جشنواره‌های مهم به نام شهرهای برگزارکننده‌شان شناخته می‌شوند. در ایران، به‌جز جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان که پایگاه نسبتاً ثابت اصفهان را با تغییراتی در برخی از دوره‌ها داشته است، عمدتاً تهران، به‌عنوان مرکز برگزاری جشنواره‌های مهم سینمایی شناخته می‌شود. باید در برنامه‌ریزی ۱۰ یا ۲۰ ساله، نیاز به راه‌اندازی کاخ ثابت جشنواره‌ها را لحاظ کرد و بهترین منطقه را برای ساخت و راه‌اندازی آن در نظر گرفت تا با تسهیل در رفت‌و‌آمد مخاطبان، هزینه‌های برگزاری رویدادها نیز کم و مدیریت شود. ضمن این‌که فضا و کاخ ثابت برای جشنواره، بسترهای تبلیغاتی یکسانی را با تنها تفاوت فرمت گرافیکی برای جشنواره ها ایجاد می‌کند که خود بر کاهش هزینه‌ها تأثیرگذار است و برنامه‌ریزی برای برگزاری را ساده‌تر می‌کند.

همچنین مرتضی رزاق‌کریمی، قائم مقام مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در حاشیه بازدید از محل برگزاری  جشنواره جهانی فیلم فجر، در گفت‌وگو با خبرنگار ستاد خبری این رویداد، درباره وضعیت سینما در سایه کرونا، گفت: در طول یک سال و نیمی که از ورود کرونا به کشور می‌گذرد، زندگی ادامه داشته است و انتظار آن را داریم که به‌زودی شرایط تغییر کند و شاهد سلامتی کامل در جامعه باشیم. یکی از نیازهای جدی در جامعه، فرهنگ است. همان‌طور که فعالیت‌های اقتصادی در سایه کرونا، تعطیل‌بردار نیست، فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی هم نباید تعطیل شود، فعالیت‌های فرهنگی هم تعطیل شدنی نیست.

او افزود: اگر فرهنگ را از جامعه بگیریم، جامعه دچار یأس و ناامیدی می‌شود. خوشبختانه جشنواره جهانی فیلم فجر، مانند رویدادهای دیگری که در این مقطع زمانی داشتیم، به‌خوبی برگزار شد. این رویداد، شادابی و نشاط را در دایره‌ای وسیع‌تر در جامعه مخاطبان، ایجاد کرده است.

رزاق‌کریمی ادامه داد: اتفاق بسیار مهمی که امسال هم‌زمان با برگزاری جشنواره سی‌وهشتم خبر آن منتشر شد، ثبت این رویداد، در فهرست مورد تأیید فیاپف بود و به‌معنای رسیدن جشنواره جهانی فیلم فجر به استانداردهای جهانی است و اتفاق بسیار مفیدی است که آن را به جشنواره جهانی فجر و سینمای ایران تبریک می‌گویم.

رزاق‌کریمی در ادامه، درباره لزوم برگزاری جشنواره‌های سینمایی در دوران کرونا توضیح داد: برگزاری جشنواره‌ها الزاماً دیگر به‌شکل فیزیکی نیست و چرخه اقتصادی این رویدادها هم در بستر مجازی دنبال می‌شود. می‌توان منتظر نتایج این شرایط باشیم، اما فکر می‌کنم حداقل برای فیلم‌هایی که در جشنواره حضور پیدا کرده‌اند، این بستر برای ورود به چرخه اقتصادی فراهم شده است. این چرخه اقتصادی می‌تواند به‌صورت غیرمستقیم به فیلم‌های دیگر نیز کمک کند.

سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، از ۵ تا ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ به دبیری محمدمهدی عسگرپور نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده سینما در تهران برگزار شد.

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار