رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
  • الثلاثاء ۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Tuesday 19 March

شصتمین دوره «جشنواره بین‌المللی انیمیشن آنسی» از هفته آینده در قالب ترکیبی از نمایش‌های حضوری و رویدادهای آنلاین (برخط) برگزار می‌شود. به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ورایتی، انیمیشن‌سازان سراسر جهان از دهه ۱۹۶۰ میلادی تاکنون هر ساله برای تجلیل از بهترین آثار حوزه پویانمایی در شهر آنسی فرانسه گرد هم جمع می‌شوند. جشنواره بین […]

شصتمین دوره «جشنواره بین‌المللی انیمیشن آنسی» از هفته آینده در قالب ترکیبی از نمایش‌های حضوری و رویدادهای آنلاین (برخط) برگزار می‌شود.

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ورایتی، انیمیشن‌سازان سراسر جهان از دهه ۱۹۶۰ میلادی تاکنون هر ساله برای تجلیل از بهترین آثار حوزه پویانمایی در شهر آنسی فرانسه گرد هم جمع می‌شوند. جشنواره بین المللی انیمیشن آنسی در ابتدا هر دو سال یک بار برگزار می‌شد اما از سال ۱۹۸۸ به رویدادی سالانه تبدیل شد که برنامه‌ای منظم داشت. اما شیوع ویروس کرونا باعث شد نسخه سال ۲۰۲۰ این جشنواره صرفا برخط برگزار شود.

حالا متولیان جشنواره آنسی برای شصتمین دوره این مهمترین رویداد در حوزه پویانمایی جهان، یک فهرست کامل از پویانمایی‌های بلند و انیمیشن‌های تلویزیونی را برای بخش رقابتی این جشنواره معرفی کرده‌اند که از ۱۳ تا ۱۹ ژوئن (۲۴ تا ۲۹ خرداد ۱۴۰۰) برگزار خواهد شد.

مارسل ژان دبیر هنری جشنواره آنسی اعلام کرد از آنجا که امسال محدودیت‌های مسافرتی ناشی از تداوم شیوع کرونا مانع شد که این جشنواره با ظرفیت کامل برگزار شود، متولیان جشنواره یک رویداد دوگانه تدارک دیده‌اند؛ برخی بخش‌ها مختص تماشاچیان حضوری هستند و بخش‌های دیگر به صورت برخط نیز در دسترس علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

ژان درباره شکل برگزاری جشنواره پیش‌رو می‌گوید: از همان نوامبر گذشته (آبان/ آذر ۱۳۹۹) که به طور جدی کار روی جشنواره را شروع کردیم، طرح برگزاری یک رویداد ترکیبی را داشتیم. خیلی‌ها گفتند بیش از حد خوش‌بینیم، اما ما به اوضاع ایمان داشتیم. ماه فوریه معلوم شد این که بخواهیم در ماه ژوئن مردم را از سراسر جهان (در این جشنواره) دور هم جمع کنیم، کمی پیچیده‌ است. اما در مورد تماشاگران از فرانسه و اروپا، اطمینان داشتیم که امکان حضور فیزیکی در جشنواره را خواهند داشت.

به گفته ژان، تعداد انیمیشن‌های بلندی که امسال برای این جشنواره فرستاده شدند، نسبت به دوره‌های قبل کمتر بود اما فیلم‌های شرکت‌کننده کیفیت بالایی داشتند.

از آنجا که انتظار می‌رفت با وجود کرونا تعداد فیلم‌های ارسالی کم بوده و کیفیت آثار دریافتی رضایت بخش نباشد، هدف آن بود که حدود ۸ فیلم بلند برای بخش رقابتی انتخاب شوند و ۸ فیلم بلند برای بخش فیلمسازان نوظهور. اما این اتفاق نیفتاد چون آثار ارسالی خیلی قوی بودند: در نهایت ۱۱ فیلم بلند به بخش رقابتی راه یافتند که از تعداد فیلم‌های سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ هم بیشتر بود. در بخش فیلمسازان نوظهور هم امسال ۹ فیلم منتخب رقابت خواهند کرد.

در بخش انیمیشن بلند این دوره از جشنواره آنسی، ترکیبی از فیلم‌هایی که برای اولین بار نمایش داده می‌شوند و فیلم‌هایی که در جشنواره‌های دیگر جایزه برده‌اند، به نمایش در خواهد آمد. از جمله این انیمیشن‌ها می‌توان به فیلم فرار ساخته یوهانس پوهر راسموسن از دانمارک، پوپل از شهر دودکش‌ها ساخته یوسوکه هیروتا از ژاپن و جیانگ زیا به کارگردانی وی لی و تِنگ چنگ اشاره کرد.

در بخش تولیدات تلویزیونی نیز سریال‌های آمریکایی چون انیمنیاکس و طلسم شدگان و سریال‌هایی از لهستان، فرانسه، روسیه، سنگاپور و ژاپن با هم رقابت خواهند کرد.

سینمای ایران هم در این رویداد معتبر سالانه یک نماینده دارد؛ انیمیشن سینمایی گنج اژدها به کارگردانی اشکان رهگذر و تهیه‌کنندگی مشترک آرمان رهگذر و علیرضا کبیری از بین ۴۳۳ پویانمایی همراه هفت انیمیشن سینمایی دیگر از کشورهای آمریکا، فرانسه، آلمان، دانمارک، مکزیک، اندونزی و لتونی به بخش میفاپیچز جشنواره بین‌المللی انیمیشن انسی فرانسه راه پیدا کرد.

به گزارش ایرنا، بخش میفا پیچز (Mifa Pitches) فرصتی در اختیار انیمیشن‌سازان می‌گذارد تا بتوانند پروژه‌های خود را برای مخاطبان حرفه‌ای اعم از تهیه‌کنندگان، پخش‌کنندگان، توزیع کنندگان و سرمایه‌گذاران ارائه دهند. همچنین جوایزی در راستای حمایت از تولیدات به برندگان میفا پیچز اهدا می‌شود.

پیش از این استودیو هورخش با انیمیشن سینمایی آخرین داستان در سال ۲۰۱۳ در این بخش پذیرفته شده بود. حضور آخرین داستان در این بخش، اولین حضور سینمای انیمیشن ایران در جشنواره انسی بود. که با راه یافتن گنج اژدها تکرار شد.

در خلاصه داستان این انیمیشن آمده است: سایه دختری ۸ ساله است که برای نجات روستای مادر بزرگش از خشکسالی راهی یافتن گنج اژدها می‌شود ولی نمی‌داند که گنج واقعی آب است که باید دوباره در قنات‌های خشک شده روستا جاری شود.

جشنواره فیلم‌ انیمیشن انسی یکی از معتبرترین رویدادها در عرصه پویانمایی در سطح بین‌الملل است که هر ساله در آغاز ماه ژوئن در شهر انسی فرانسه برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار