رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 15 خبر


  • پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۸ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 28 March
  • سه شنبه 1 تیر 1400 - 17:09
  • کد خبر : 70821
  • تئاتر
  • چاپ خبر : «ظل النسا» خوانشی از «شازده احتجاب» است

شکیبا معقولی کارگردان نمایش «ظل انسا» که در بیست و سومین جشنوار بین‌المللی تئاتر دانشگاهی حضور دارد این اثر را خوانشی از رمان «شازده احتجاب» هوشنگ گلشیری دانست. شکیبا معقولی کارگردان نمایش «ظل النسا» که در بخش مناطق بیست و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی شرکت دارد با اشاره به مشخصه‌های این اثر بیان کرد: «ظل النسا» خوانشی […]

شکیبا معقولی کارگردان نمایش «ظل انسا» که در بیست و سومین جشنوار بین‌المللی تئاتر دانشگاهی حضور دارد این اثر را خوانشی از رمان «شازده احتجاب» هوشنگ گلشیری دانست.

شکیبا معقولی کارگردان نمایش «ظل النسا» که در بخش مناطق بیست و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی شرکت دارد با اشاره به مشخصه‌های این اثر بیان کرد: «ظل النسا» خوانشی از رمان «شازده احتجاب» هوشنگ گلشیری است البته نمی‌توان آن را کاملاً یک اقتباس دانست. به جهت اصالت اصفهانی هوشنگ گلشیری، صحنه چهار سویه و دوار و انتخاب یک متن ایرانی و استفاده از مایه‌های نمایش ایرانی در این اثر می‌توان آن را نزدیک به «شازده احتجاب» و تداعی کننده نمایش‌های ایرانی دانست.

وی درباره تغییر برگزاری محل جشنواره عنوان کرد: در این دوره از جشنواره ابتدا قرار بود دانشگاه دامغان میزبان باشد و زمان اجرا سه بار جابجا شد و در تهران نیز ابتدا قرار بود در سالن کوچک مولوی اجرا داشته باشیم که امکانش برای گروه‌ها فراهم نبود. به نظرم باید نظم بیشتری در برگزاری و میزبانی وجود داشته باشد.

معقولی درباره میزان حمایت از اجرای تئاتر در اصفهان و فراهم بودن امکانات سخت افزاری بیان کرد: شهر اصفهان نسبت به تهران شرایط متفاوتی برای اجرا دارد. اداره کل ارشاد استان شرایط خاصی را برای اجرای آثار در نظر می‌گیرد که شاید در تهران کمتر سخت‌گیرانه باشد اما باید بگویم که دانشگاه سپهر اصفهان رویکرد تقریباً حمایتی نسبت به اجرای آثار دارد و شرایطی را برای دانشجویان نمایش فراهم می‌کند تا بعد از فارغ‌التحصیلی وارد جریان حرفه‌ای این حوزه شوند.

وی در پایان با بیان اینکه شرکت در دوره بیست و سوم جشنواره، اولین تجربه حضورش در این رویداد است، عنوان کرد: نمایش ما سه پرسوناژ دارد و در اجرای اصلی‌مان که اجرای پایان نامه من بود و بعد به جشنواره ارائه دادیم با یک گروه وکال همکاری می‌کردیم که به فضاسازی کار کمک می‌کردند و ما به دلیل محدودیت شرایط حضورشان در تهران، مجبور به ضبط این صداها و استفاده پلی بک شدیم که امیدوارم کار خوبی نتیجه دهد. به هر حال تلاش‌مان این بوده که «ظل النسا» مایه‌هایی از نمایش ایرانی داشته باشد.

نمایش «ظل النسا» چهارشنبه دوم تیرماه ساعت ۱۷ در سالن اصلی مرکز تئاتر مولوی روی صحنه می‌رود.

بیست و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی به دبیری سید مجتبی جدی و به همت اداره کل فرهنگی اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری در بخش‌های صحنه، مناطق، تجربه‌های اجرا، پژوهش (جایزه فرهاد ناظرزاده کرمانی)، نمایشنامه‌نویسی (جایزه اکبر رادی)، ترجمه (جایزه محمدرضا خاکی)، بین‌الملل، اساتید، جشنواره جشنواره‌ها، رادیو تئاتر، ماکت صحنه، عکس، پوستر، کارگاه‌ها و درس گفتارها در حال برگزاری است.

منبع: مهر

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار