رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 29 March

یک کارگردان و تدوینگر سینمای مستند معتقد است زنان با وجود مشکلات فراوان، به مرور مسیر فعالیت را برای خود هموار می‌کنند. به گزارش سینماخانه و به نقل از ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، محدثه گلچین‌عارفی، تدوین‌گر و کارگردان مستند گفت: مدتی است بیشتر در عرصه تدوین کارهای مستند فعالیت […]

یک کارگردان و تدوینگر سینمای مستند معتقد است زنان با وجود مشکلات فراوان، به مرور مسیر فعالیت را برای خود هموار می‌کنند.

به گزارش سینماخانه و به نقل از ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، محدثه گلچین‌عارفی، تدوین‌گر و کارگردان مستند گفت: مدتی است بیشتر در عرصه تدوین کارهای مستند فعالیت دارم و آخرین مستندی که به تازگی تدوین آن‌ را به اتمام رسانده‌ام پرتره زندگی قباد شیوا هنرمند گرافیست ایرانی به کارگردانی سید وحید حسینی است.
کارگردان مستند «پریچهر» در ادامه افزود: همیشه تدوین و فیلمسازی را کنار هم انجام داده‌ام اما در سال‌های اخیر بیشتر به سمت تدوین رفته‌ام. البته این به آن معنا نیست که فیلمسازی را رها کرده باشم. در دوران کرونا فیلمسازی بسیار سخت شده است. بخصوص برای ساخت آثار مستند این سختی دوچندان است. در ساخت مستند مسایل غیرقابل پیش‌بینی زیاد است و ممکن است سلامت سوژه و سازندگان به خطر بیفتد.
گلچین عارفی گفت: موضوعاتی در ذهنم برای ساخت آثار مستند دارم و در این روزها بیشتر مشغولِ تحقیق در مورد آن‌ها هستم و هنوز فرصت ساخت فیلم برایم مهیا نشده. امیدوارم بعد از کرونا این امکان فراهم شود. در دوران کرونا از همان ابتدا تا اکنون چندین فیلم مستند تدوین کرده‌ام. به نظر می‌رسد در این دوران تدوین بی‌خطرترین کار است.
کارگردان مستند «آواز باد و باران» با بیان اینکه من فکر می‌کنم تنوع موضوع و مضمون در آثار مستند کشورمان خوب است گفت: بنظرم ما مستندسازان به سمت  آنچه که می‌توانستیم در موردشان فیلم بسازیم رفته‌ایم و اگر موضوعی بنظر مغفول مانده احتمالا دارای خطوط قرمز بوده است. اتفاقا در سال‌های اخیر فیلم‌های اجتماعی، محیط زیستی، پرتره و حیات وحش بیشتری ساخته شده است.
او در ادامه گفت: خوشبختانه اقبال فیلمسازان به مستندهای پرتره کم نیست و چه چیز بهتر از این؟ شناساندنِ زندگیِ شخصیت‌های موثر به مخاطب یکی از دلچسب‌ترین وظایف مستندسازان است. چهره‌های ماندگار بسیاری را از دست داده‌ایم که ای‌کاش تا وقتی در قید حیات بودند در موردشان فیلم ساخته می‌شد.

گلچین عارفی در جواب به این پرسش که فضای کار برای مستندسازان زن در کشورمان چطور است؟ گفت: به تفکیک زن و مرد در فیلمسازی و دیگر مشاغل و هیچ عرصه دیگری معتقد نیستم. ما در سینمای مستندمان فیلمسازانِ خوبی داریم از میانِ زنان و مردان. تدوین‌گرانِ خوبی داریم از زن و مرد. من این‌ها را از هم جدا نمی‌کنم.  و چه‌قدر باعث خوشحالی ا‌ست که در این سال‌ها به دلیل حضور قابل توجه و موفق زنان در فیلم‌سازی، تدوین، صداگذاری و دیگر بخش‌های تولید فیلم، اعتماد به کار زنان فیلمساز بیشتر از پیش شده است.
او افزود: به طور کلی کارِ زنان در هر رشته‌ای  با دشواری‌ همراه است و این دشواری معمولا در شروع کار بیشتر است اما رفته رفته موانع از سر راه کنار می‌رود و با تثبیت توانایی‌ها، امکانات و شانس‌های بیشتری برای زنان فراهم می‌شود.
گلچین در پایان گفت: مسئولیت اصلی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی این است که بستری برای فیلمسازان فراهم کند که بتوانند با خیالی آسوده فیلم بسازند. ساخت مستند مانند آثار داستانی، زمانبندی مشخصی ندارد و شاید تولید یک مستند سال‌ها به طول انجامد. مرکز گسترش باید برای بودجه‌بندی آثار مستند موضوع غیرقابل پیش‌بینی بودن زمان تولید یک اثر مستند را نیز در نظر بگیرد.

منبع: خبرگزاری پانا

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار