رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الإثنين ۲۷ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Monday 6 May
  • شنبه 23 مرداد 1400 - 19:10
  • کد خبر : 74354
  • تئاتر
  • چاپ خبر : «خیانت انیشتین» از بمب اتم می گوید

نمایش «خیانت انیشتین» از نگرانی‌ انیشتین بابت ساخت بمب اتم توسط نازی‌ها با مرد دوره‌گرد می گوید. شکیبا علیزاده تهیه کننده و کارگردان نمایش «خیانت انیشتین» در مصاحبه اختصاصی با پایگاه خبری سینماخانه به شرح این نمایش پرداخت و عنوان کرد: این نمایش سه  پرسوناژ بوده و داستان گفت‌وگو جالب و تأمل‌برانگیز میان یک دوره‌گرد […]

نمایش «خیانت انیشتین» از نگرانی‌ انیشتین بابت ساخت بمب اتم توسط نازی‌ها با مرد دوره‌گرد می گوید.

شکیبا علیزاده تهیه کننده و کارگردان نمایش «خیانت انیشتین» در مصاحبه اختصاصی با پایگاه خبری سینماخانه به شرح این نمایش پرداخت و عنوان کرد: این نمایش سه  پرسوناژ بوده و داستان گفت‌وگو جالب و تأمل‌برانگیز میان یک دوره‌گرد فقیر و «آلبرت اینشتین»، برنده‌ی جایزه‌ی نوبل در سواحل دریاچه‌ای در نیوجرسی، در آمریکا است. «اینشتین» در این اثر نگرانی‌اش از ساخت بمب اتم توسط نازی‌ها را با این دوره‌گرد در میان می‌گذارد. او با زبانی طنز و کمدی کشمکش درونی و عذاب وجدان ناشی از نقشی که ممکن است در گسترش جنگ داشته باشد را بیان می‌کند.

وی در ادامه از مشکلات نمایشگاه سخن به میان آورد و افزود: مشکلات این دوره تئاتر که همه از حال آن باخبر هستیم به خاطر شیوع ویروس کرونا و نبود مخاطب، اصلاً حال خوبی ندارد، ما سه بار می خواستیم این نمایش اجرا برویم که متاسفانه با تعطیلی سالن های نمایش مواجه شدیم و کار ما به عقب افتاد و اکنون هم در این وضعیت کرونایی نگهداشتن نمایش بسیار کار دشواری است و ما از جان و دل برای کارمان و هنرمان مایه می گذاریم و امیدواریم وضعیتی پیش بیاید که زودتر تئاتر از این بحران خارج شود.

شکیبا علیزاده تا کنون کارگردانی و تهیه کنندگی نمایش هایی همچون در این محل همه چیز واقعی است/نیست، جمجمه ای در کانمار، شهر شکلاتی و خیانت انیشتین و فیلم نیمه بلند سینمایی در ژانر وحشت  ( جاده مردگان ) و فیلم کوتاه به نام سوء تفاهم را در کارنامه هنری خود دارد.

در اینجا بد نیست درباره نویسنده این نمایش مطالبی را بدانیم، اریک امانوئل اشمیت نویسنده، فیلسوف و نمایش‌نامه نویس فرانسوی-بلژیکی در ۲۸ مارس ۱۹۶۰ در لیون فرانسه به دنیا آمد. او در خانواده‌ای ورزشکار بزرگ شد و پس از دیدن تئاتری در نوجوانی‌اش به نوشتن علاقه‎‌مند شد. او تحصیلاتش را در رشته‌ی فلسفه دانشگاه سوربن را تا مقطع دکترا ادامه داد و مدتی را به تدریس در مدرسه مشغول بود. او از دهه‌ی نود میلادی نوشتن را آغاز کرد و کتاب‌های فاخر و خواندنی منتشر کرد. او سال ۲۰۰۱ نمایشنامه‌ی «ابراهیم آقا و گل‌های قرآن» را منتشر کرد که بیش از دویست هزار نسخه از آن در فرانسه فروخته شد.

«اریک امانوئل اشمیت» در دل داستان‌‌های خاص که معمولاً در فضای سورئالی خلق شده‌اند مسائل بنیادی و عمیقی را بیان می‌کند. آثار او به بیش از سی زبان دنیا ترجمه شده و در بیش از ۵۰ کشور جهان روی صحنه رفته است. این نویسنده کارنامه‌ی پرافتخاری دارد و تا امروز چندین جایزه‌ی بین‌المللی ازجمله جایزه‌ی آکادمی بالزاک، جایزه‌ی گنکور و تعدادی جایزه‌ی دانشگاهی در کشورهای اوکراین، کانادا و لهستان را دریافت کرده است. ازجمله آثار او که به فارسی ترجمه شده‌اند می‌توان به «نوای اسرارآمیز»، «شب آتشین»، «خرده جنایت‌های زناشوهری» و «انجیل‌های من» اشاره کرد که نسخه‌ی الکترونیک و صوتی آن‌ها در سایت و اپلیکیشن فیدیبو برای خرید و دانلود موجود است.

عواملی که در نمایش «خیانت انیشتین» نقش داشتند به ترتیب: نویسنده:  اریک ‌امانوئل ‌اشمیت،مترجم:شهلا ‌حایری،کارگردان:  شکیبا علیزاده،بازیگران:  مجتبی ‌طباطبایی،امیرپوریا ‌مسعودنیا،سارا ‌دغاغله،تهیه کننده:  شکیبا علیزاده،دستیار کارگردان:

علی ‌فلاح، ویولن:  طنین چالاکی، طراح صحنه و مجری صحنه:  نسیم ملکی ،طراح گریم و مجری گریم و طراح لباس:  شکیبا علیزاده ،ساخت تیزر:  علی ‌فلاح، طراح پوستر و بروشور:  گروه هنری ژاو ،مدیر روابط عمومی:  پیام ‌احمدی ‌کاشانی،عکاس:  پیام ‌احمدی ‌کاشانی و فریده فخیمی

علاقمندان جهت تماشای نمایش «خیانت انیشتین » ۱۸ مرداد لغایت ۸ شهریور ماه ۱۴۰۰ساعت ۱۸:۳۰ در سالن شماره دو خانه نمایش مهرگان روی صحنه می‌رود، می‌توانند از طریق سایت تیوال و یا گیشه به نشانی :خیابان انقلاب، خیابان خارک، بن بست اول، پلاک ۵ خانه نمایش مهرگان مراجعه کنند.

سینماخانه / خبرنگار و عکاس: پیام احمدی کاشانی

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار