رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
  • الثلاثاء ۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Tuesday 19 March
از شبکه مستند ببینید؛

«الله لاما» جشنی در شمال غرب ایران

مستند «الله لاما» به کارگردانی مریم صبوری، روایتی تصویری از یک جشن سنتی است که همه ساله همزمان با برداشت گندم برگزار می‌شود. مستند «الله لاما» به کارگردانی مریم صبوری در بخش مسابقه پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند حضور دارد و امشب ۲۷ شهریور از شبکه مستند پخش می‌شود. مریم صبوری کارگردان این فیلم مستند درباره […]

مستند «الله لاما» به کارگردانی مریم صبوری، روایتی تصویری از یک جشن سنتی است که همه ساله همزمان با برداشت گندم برگزار می‌شود.

مستند «الله لاما» به کارگردانی مریم صبوری در بخش مسابقه پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند حضور دارد و امشب ۲۷ شهریور از شبکه مستند پخش می‌شود.

مریم صبوری کارگردان این فیلم مستند درباره سوژه این اثر گفت: «الله لاما» یک مراسم آیینی است که موقع برداشت محصولات کشاورزی و به ویژه گندم انجام می‌شود. این مراسم همه ساله اواخر خرداد و اوایل تیرماه در اردبیل و روستاهای اطراف آن همزمان با برداشت محصول برگزار شده و به نوعی شکرگزاری از خداوند برای نعمتی است که به ما داده است.

وی اضافه کرد: این فیلم مستند در روستای «رز» در توابع استان اردبیل ساخته شده است. یکی از نکات قابل توجه در این روستا این است که شیعه و سنی بدون هیچ مشکلی در آن زندگی کرده و حتی در زمان برداشت محصول به یاری همدیگر می‌روند. میرزا علی سوژه اصلی فیلم است؛ او از اهل سنت کشورمان است که سن و سال زیادی دارد و به دلیل کهولت سن و البته بیماری همسرش توانایی برداشت محصول از زمین‌هایش را ندارد. به همین دلیل بخش بزرگی از اهالی روستا به کمک او رفته و در جمع‌آوری محصولاتش او را یاری می‌کنند.

صبوری با اشاره به اینکه نمایش همدلی بین روستاییان مهم‌ترین فاکتور در این مستند است، گفت: چیزی که جشن «الله لاما» را پررنگ می‌کند همدلی و همکاری اهالی روستا در رسیدگی به کار فردی است که دچار مشکل شده است. برای مثال اگر کسی از اهالی روستا عزیزش را از دست داده باشد و یا بیمار باشد همه اهالی قرار می‌گذارند تا در ابتدا محصولات زمین او را برداشت کنند. این اتفاق را در سوژه «میرزاعلی» می‌بینید.

وی درباره روند تولید این فیلم مستند گفت: بیشتر تصاویری که در این فیلم می‌بینید مربوط به سال پیش است اما امسال نیز کمی تصویربرداری تکمیلی داشتیم. این فیلم برای اولین بار در جشنواره تلویزیونی مستند به نمایش درمی‌آید، هم‌چنین آن را برای حضور در جشنواره «سینما حقیقت» نیز ارسال کرده‌ایم.

این مستندساز اردبیلی با اشاره به اهمیت پرداخت به چنین جشن‌های سنتی در کشورمان گفت: پرداخت به چنین جشن‌های آیینی موضوع بسیار مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد. دقت داشته باشید که خیلی از این مراسمات در حال فراموشی است و اگر از آنها فیلم نسازیم شاید تا سال‌ها بعد سند تصویری از آن نداشته باشیم. جشنواره تلویزیونی مستند فرصتی را فراهم کرد تا بتوانیم چنین سنت‌هایی را به تصویر بکشیم. هدفم از ساخت این مستند این بود که همدلی مردم را نشان بدهم.

عوامل تولید این فیلم مستند عبارتند از؛ تصویربردار: مرتضی عدلی، صدابردار: حمید عزیزی، صداگذار: بهنام اسداللهی، تدوین: شاهین جلالی و مدیر تولید: رامین حیدری.

مستند «الله لاما» امشب، ۲۷ شهریورماه ساعت ۲۰ از شبکه مستند پخش می‌شود و بازپخش آن امشب ساعت ۲۴ و فردا ساعت ۹ صبح است.

منبع: مهر

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار