رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 18 خبر


  • پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الخميس ۲۳ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 2 May

۷۷۲۲۹ شهریور ۱۴۰۰ ۲ » سینما خانه | پایگاه خبری سینما، تئاتر و تلویزیون

انتشار موسیقی فیلم «حمله به اچ‌۳» مجید انتظامی

موسیقی متن فیلم سینمایی «حمله به اچ ۳» به آهنگسازی مجید انتظامی همزمان با آغاز هفته گرامیداشت دفاع مقدس در قالب یک آلبوم مستقل در دسترس مخاطبان ایرانی و جهانی قرار گرفت. «حمله به اچ ۳» نام یکی از آثار سینمایی شاخص در عرصه دفاع مقدس است که در سال ۱۳۷۳ با کارگردانی شهریار بحرانی تولید شد. […]


«پوست» از اواسط مهر به سینماها می‌آید

اکران فیلم سینمایی «پوست» به کارگردانی بهمن و بهرام ارک از اواسط مهرماه آغاز خواهد شد. به نقل از روابط عمومی پروژه، اکران فیلم سینمایی «پوست» به کارگردانی بهمن و بهرام ارک و تهیه کنندگی محمدرضا مصباح از اواسط مهرماه توسط موسسه بهمن سبز آغاز خواهد شد. همزمان با نزدیک شدن به اکران، از لوگو موشن این […]


تخفیف ۳۰ درصدی خرید بلیت برای «تک تیرانداز» و «مدیترانه»

با آغاز هفته دفاع مقدس، تخفیف ۳۰ درصدی خرید بلیت از طریق سامانه گیشه ۷ برای فیلم‌های سینمایی «تک تیرانداز» و «مدیترانه» در نظر گرفته شد. فیلم سینمایی «تک تیرانداز» به کارگردانی علی غفاری و تهیه‌کنندگی ابراهیم اصغری از ۳۰ شهریورماه و هم‌زمان با هفته دفاع مقدس توسط مؤسسه پخش بهمن سبز در سینماهای کشور […]


انتشار نسخه ویژه نابینایان «خوشه‌های خشم» با صدای علی دهکردی

علی دهکردی فیلم سینمایی «خوشه‌های خشم» ساخته جان فورد را برای نابینایان توضیح‌دار کرد. گروه «سوینا» نسخه ویژه نابینایان فیلم سینمایی کلاسیک «خوشه‌های خشم» به کارگردانی جان فورد را پنجشنبه  اول مهرماه منتشر می‌کند. این فیلم روز پنجشنبه ساعت ۱۹ از رادیو سوینا پخش می‌شود و پس از آن، روی سایت سوینا در دسترس مخاطبان […]


مروری بر فیلم‌های ماندگار کودک و دفاع مقدس

در دوران هشت سال دفاع مقدس، بخش زیادی از سربازان پسربچه‌های ۱۰ تا ۱۷ ساله بودند. در آن ایام خیلی از کسانی که به شهادت رسیدند بچه‌ها و نوجوانانی بودند که در حین بازی در حیاط خانه یا در کوچه، با یک بمب تمام آینده شان تبدیل به خاکستر شد. پس از جنگ ‌تحمیلی بسیاری […]


حضور ۱۱ فیلم کوتاه ایرانی در سیزدهمین جشنواره IIUSFF داکا

یازده فیلم کوتاه از ایران در سیزدهمین جشنواره بین المللی، بین دانشگاهی «داکا» رقابت می‌کنند. به‌گزارش سینماخانه و به نقل از روابط‌عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، فیلم‌های کوتاه «گهواره سکوت» به‌نویسندگی و کارگردانی مصطفی مهربان، «پنجره‌های تاریک» ساخته امیر فلاح، «دیوار مهربانی» اثر حمیدرضا هیداجی، «Scar» به‌کارگردانی کاوه فروهش، «Identibye» اثر سجاد شاه‌حاتمی، «Method» ساخته […]


پایان ساخت مستند «لی»

مستند کوتاه «لی» به‌کارگردانی و تصویربرداری فاطمه کثیرلو و تدوین محمدعلی مترنم ساخته شد. به‌گزارش سینماخانه و به نقل از روابط‌عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، ، مستند کوتاه «لی» سومین اثر استودیو لنترن است. این مستند که در استان گیلان و روستای «تسیه» تهیه شده روایتی از مردمان روستایی آن منطقه و ساخت صنایع دستی […]


اکران آنلاین فیلم کوتاه بستری برای فرهنگ‌سازی

محمدعلی حسینی فیلم‌ساز معتقد است هر مخاطب با جهان‌بینی خودش، با جهان یک اثر روبرو می‌شود، پس تنها موردی که می‌تواند مخاطب و فیلمساز را هم‌مسیر کند، دغدغه داشتن فیلم است. محمدعلی حسینی نویسنده و کارگردان سینمای کوتاه، درباره سختی‌های ساخت فیلم کوتاه و بودجه‌هایی که در اختیار فیلمسازان قرار می‌گیرد، گفت: متأسفانه شرایط امروز برای […]


«ایرانشهر» در یونان

فیلم کوتاه «ایرانشهر» به‌نویسندگی و کارگردانی مهدی کامرانی‌راد و ماری موسی (موسوی) به جشنواره Athens Digital Arts راه یافت به‌گزارش سینماخانه و به نقل از روابط‌عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، «ایرانشهر» ساخته مهدی کامرانی‌راد و ماری موسی (موسوی) هر دو از دانش‌آموختگان انجمن سینمای جوانان دفتر ویژه تهران منتخب هفدهمین دوره جشنواره Athens Digital Arts […]


ساختاربخشی به یک اندیشه در فیلم کوتاه تجربی

امیررضا نوری‌پرتو، پژوهشگر و فیلم‌نامه‌نویس در نشست «پژوهش برخط» سومین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران درباره شیوه روایت در فیلم کوتاه تجربی و ساختار آن توضیحاتی را ارائه داد. به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط‌عمومی انجمن سینمای جوانان ایران به‌نقل ازستاد خبری سومین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران، نشست پژوهش برخط سومین همایش […]


logo-samandehi

تبلیغات

یادداشت ویژه

ادای دین «ریپلی» به سینمای کلاسیک نوآر

مینی­­ سریال «ریپلی» محصول سال 2024 میلادی و یک سیاه و سفیدِ جذاب و کلاسیک با دیالوگ­هایی به اندازه است. سریال «ریپلی» اقتباسی ادبی از رمان «آقای ریپلی بااستعداد» است و داستان آن در سال ۱۹۶۱ در ایتالیا می­ گذرد. مردی ثروتمند در نیویورک، فردی به نام ریپلی را استخدام  می کند تا پسر جوان و ولخرجش که در یکی از جزایر ایتالیا به خوشگذرانی مشغول است را به خانه بازگرداند و این سرآغاز جرم و جنایت­ های ریپلی است. در دو قسمت اول تقریباً اتفاق شاخصی نمی ­افتد، اما فضا، نماها، بازی بازیگرها، شخصیت­ پردازی ریپلی و تعلیق مبتنی بر فضا نه پیرنگ؛ چنان است که هر لحظه انتظار حادثه­ ای را داریم. اما کم کم در قسمت­ های بعدی تعلیق فضا و قصه با هم گره خورده و نفس تماشاگر را حبس می­ کند. فیلمنامه آرام آرام، با دقت، وسواس و حوصله نوشته شده و پیش می­ رود. چنان که گویی فیلم نامه نویس و شخصیت داستان همدست شده­ اند! هر تعلیقی، پیش ­درآمدی برای تعلیق بزرگ­تر بعدی است. در شخصیت­ پردازی ریپلی با بازی آندرو اسکات، اشاره ­ای به علت یا علل گرایش او به کلاهبرداری و جنایت نمی ­شود و این از بُعد روانکاوانه اثر می ­کاهد که البته رویکردی هوشمندانه از جانب نویسنده و کارگردان است تا جنبه­ روانی سریال بر جنبه­ سرگرمی غلبه نکند. ریپلی علاقه­ ای غیر معقول و شدیدی به پول و رفاه ندارد تا همچون گرگی گرسنه در وال ­استریت باشد. پیشنهاد کار (بازگرداندن پسر کشتی ­ساز از ایتالیا) را نیز با اکراه و تأخیر و به دلیل شرایط مالی نه چندان خوبش می پذیرد. ریپلی در یک اتاق اجاره ای ارزان قیمت زندگی می­ کند و معتقد است که یخچال چیز خوبی نیست؛ چرا که جلوی آزادی را می­ گیرد و باعث سکونت طولانی مدت در یک جا می شود. ریپلی بعد از هر نقشه، نقشه­ و بازی­ دیگری را می­ طلبد. او پس از رسیدن به ثروت و رفاه و زندگی در خانه­ ای مجلل، تفاوت بارزی در حالتش نسبت به قبل ایجاد نمی­ شود. او فقط عاشق کارش است و با کلاهبرداری و جنایت هیجانات خود را ارضاء کرده و از این راه امرار معاش هم می ­کند. ریپلی، شخصیتی هیجان­ خواه است و برایش فرقی ندارد، نامه ­پستی جعل کند یا آدمی را به قتل برساند. هر دو برایش هیجان انگیزند و به محض انجام و اتمام یک کار، نیاز به هیجان بعدی برایش به وجود می ­آید. تفاوتِ نمایشِ جنایت در آثار کلاسیک و امروزی این است که در اولی، نمایشِ عریان جنایت و تأثیر مخرب روی ذهن و روان تماشاگر نکوهیده و در دومی نیک است. پس «درود بر آلفرد هیچکاک!» تمام پلان­ ها و سکانس­ ها به دقت و از سر ضرورت در اثر گنجانده شده­ اند. تا جایی که وقتی در دقایق آخر سریال فکر می کنید همه چیز تمام شده؛ با یک پلان کوبنده به تنها ابهام تماشاگر تیزبین نیز پاسخ داده می­ ...