رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 18 خبر


  • پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الخميس ۲۳ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 2 May

۷۷۲۱۶ شهریور ۱۴۰۰ ۶۷ » سینما خانه | پایگاه خبری سینما، تئاتر و تلویزیون

فیل آقای شعبده‌باز در شهر سقوط می‌کند

جدیدترین تولید کمپانی رویال شکسپیر نمایش موزیکال «فیل آقای شعبده باز» است که در پاییز سال جاری روی صحنه می‌رود. به نقل از سایت کمپانی رویال شکسپیر، «بالتس» شهری است که هیچوقت اتفاق خاص و شگفت‌آوری در آن رخ نمی‌دهد. پیتر در این شهر که به تازگی جنگ را پشت سر گذاشته و تنهاست، زندگی […]


منصور ضابطیان:

برنامه‌سازی محرمی با نوستالژی کودکی

منصور ضابطیان مجری و برنامه‌ساز تلویزیونی با اشاره به استفاده از فرمول‌های مشخص در برنامه‌سازی تلویزیونی بیان کرد که این فرمول‌ها می‌تواند به خروجی‌های مشابه و شعارزده‌ای هم منتج شود. منصور ضابطیان درباره ویژه برنامه «بر بوی زلف یار» که از ابتدای ماه محرم روی آنتن رادیو صبا رفته است، گفت: «بر بوی زلف یار» ویژه برنامه […]


مدیرعامل صندوق اعتباری هنر اعلام کرد؛

واکسیناسیون هنرمندان از چه زمانی آغاز می‌شود؟

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر با اشاره به انتشار نامه رسمی وزیر بهداشت برای آغاز واکسیناسیون هنرمندان توضیحاتی ارائه داد. به نقل از روابط عمومی صندوق اعتباری هنر، سید حسین سید زاده مدیرعامل صندوق اعتباری نیز ساعتی پس از انتشار نامه وزیر بهداشت گفت: طی پیگیری‌های صورت گرفته در چندماه گذشته براساس اعلام وزارت بهداشت اصحاب […]


استقبال کم از انیمیشن پیکسار در چین

با اکران جدیدترین انیمیشن پیکسار و دیزنی در چین، این انیمیشن با فروش ۵.۱ میلیون دلاری فیلم دوم گیشه‌های چین شد. به نقل از هالیوود ریپورتر، «لوکا» انیمیشنی پر از رنگ‌های شاد و درخشان که به عنوان اولین فیلم آمریکایی پس از ۱۰ هفته در چین به نمایش درآمد با فاصله بسیار از یک فیلم […]


راهیابی فیلم سینمایی «عطرداغ» به جشنواره افسانه طلایی ایتالیا

راهیابی فیلم سینمایی «عطرداغ» به کارگردانی علی ابراهیمی در ۴٣امین دوره جشنواره افسانه طلایی ایتالیا Efebo D’oro (2021) عطرداغ در سومین حضور بین المللی خود به ایتالیا می رود این جشنواره که در سال ١٩٧٩میلادی تاسیس شده در ماه نوامبر سال جاری در پالرموی ایتالیا میزبان فیلم سینمایی عطرداغ در دو بخش فیلمهای اول و […]


logo-samandehi

تبلیغات

یادداشت ویژه

ادای دین «ریپلی» به سینمای کلاسیک نوآر

مینی­­ سریال «ریپلی» محصول سال 2024 میلادی و یک سیاه و سفیدِ جذاب و کلاسیک با دیالوگ­هایی به اندازه است. سریال «ریپلی» اقتباسی ادبی از رمان «آقای ریپلی بااستعداد» است و داستان آن در سال ۱۹۶۱ در ایتالیا می­ گذرد. مردی ثروتمند در نیویورک، فردی به نام ریپلی را استخدام  می کند تا پسر جوان و ولخرجش که در یکی از جزایر ایتالیا به خوشگذرانی مشغول است را به خانه بازگرداند و این سرآغاز جرم و جنایت­ های ریپلی است. در دو قسمت اول تقریباً اتفاق شاخصی نمی ­افتد، اما فضا، نماها، بازی بازیگرها، شخصیت­ پردازی ریپلی و تعلیق مبتنی بر فضا نه پیرنگ؛ چنان است که هر لحظه انتظار حادثه­ ای را داریم. اما کم کم در قسمت­ های بعدی تعلیق فضا و قصه با هم گره خورده و نفس تماشاگر را حبس می­ کند. فیلمنامه آرام آرام، با دقت، وسواس و حوصله نوشته شده و پیش می­ رود. چنان که گویی فیلم نامه نویس و شخصیت داستان همدست شده­ اند! هر تعلیقی، پیش ­درآمدی برای تعلیق بزرگ­تر بعدی است. در شخصیت­ پردازی ریپلی با بازی آندرو اسکات، اشاره ­ای به علت یا علل گرایش او به کلاهبرداری و جنایت نمی ­شود و این از بُعد روانکاوانه اثر می ­کاهد که البته رویکردی هوشمندانه از جانب نویسنده و کارگردان است تا جنبه­ روانی سریال بر جنبه­ سرگرمی غلبه نکند. ریپلی علاقه­ ای غیر معقول و شدیدی به پول و رفاه ندارد تا همچون گرگی گرسنه در وال ­استریت باشد. پیشنهاد کار (بازگرداندن پسر کشتی ­ساز از ایتالیا) را نیز با اکراه و تأخیر و به دلیل شرایط مالی نه چندان خوبش می پذیرد. ریپلی در یک اتاق اجاره ای ارزان قیمت زندگی می­ کند و معتقد است که یخچال چیز خوبی نیست؛ چرا که جلوی آزادی را می­ گیرد و باعث سکونت طولانی مدت در یک جا می شود. ریپلی بعد از هر نقشه، نقشه­ و بازی­ دیگری را می­ طلبد. او پس از رسیدن به ثروت و رفاه و زندگی در خانه­ ای مجلل، تفاوت بارزی در حالتش نسبت به قبل ایجاد نمی­ شود. او فقط عاشق کارش است و با کلاهبرداری و جنایت هیجانات خود را ارضاء کرده و از این راه امرار معاش هم می ­کند. ریپلی، شخصیتی هیجان­ خواه است و برایش فرقی ندارد، نامه ­پستی جعل کند یا آدمی را به قتل برساند. هر دو برایش هیجان انگیزند و به محض انجام و اتمام یک کار، نیاز به هیجان بعدی برایش به وجود می ­آید. تفاوتِ نمایشِ جنایت در آثار کلاسیک و امروزی این است که در اولی، نمایشِ عریان جنایت و تأثیر مخرب روی ذهن و روان تماشاگر نکوهیده و در دومی نیک است. پس «درود بر آلفرد هیچکاک!» تمام پلان­ ها و سکانس­ ها به دقت و از سر ضرورت در اثر گنجانده شده­ اند. تا جایی که وقتی در دقایق آخر سریال فکر می کنید همه چیز تمام شده؛ با یک پلان کوبنده به تنها ابهام تماشاگر تیزبین نیز پاسخ داده می­ ...