«جانی دپ» بازیگر مشهور آمریکایی اخیراً در مصاحبه‌ای که با بینندگان فستیوال سن سباستین داشته به حواشی این روزهای هالیوود و ناامنی شغلی ناشی از آن واکنش نشان داده است.

مسئله‌ای که با عنوان Cancel Culture یا «فرهنگ اخراج»، به موضوع روز جامعه آمریکا تبدیل شده است. این هنرپیشه نام‌آشنا گفت: «هیچ کسی در امان نیست، هیچ‌کدام از شماها؛ فقط یک جمله کافی است تا زیر پایت را خالی کنند.»

فرهنگ اخراج، نوع مدرن شده‌ای از تبعید است که در آن فرد به هر دلیلی از حلقه‌های اجتماعی یا حرفه‌ای بیرون رانده می‌شود. عبارت «فرهنگ اخراج» اغلب دلالت ضمنی منفی دارد و عموماً در بحث‌هایی راجع به آزادی بیان و سانسور مورداستفاده قرار می‌گیرد. در نتیجه این فرهنگ، معمولاً با افراد مشهور یا شناخته شده‌ای که با حرف یا عمل خود منجر به ایجاد حساسیت و بحث می‌شوند، برخورد می‌شود. در جریان این اقدام، احتمال ازدست‌دادن اعتبار و درآمد برای افراد مواجه شده با «فرهنگ کنسل» وجود داشته و بازیابی آن با سختی بسیاری همراه است.

به‌عنوان‌مثال، در زمان سناتور مک‌کارتی، هر نویسنده و فیلمسازی که دارای تفکرات و یا شبه تمایلات کمونیستی و سوسیالیستی بوده است با انتقادات شدید، محدودیت فعالیت، طردشدن از جامعه، نادیده‌گرفتن حق‌وحقوق مدنی و حتی محکوم شدن به‌ناحق در دادگاه‌ها مواجه می‌شد.

این دوران که همیشه به‌عنوان یکی از تاریک‌ترین روزهای تاریخ ایالات متحده شناخته می‌شود، همواره مورد نقد لیبرال‌های جامعه آمریکا قرار گرفته است. این درحالی است که با پیدایش دیکتاتوری همجنس‌بازان، یهودیان افراطی و فمینیست‌ها مجدداً با پدیده‌ای مشابه روبه‌رو شده‌ایم. به‌طوری‌که حتی بزرگ‌ترین نام‌ها هم از این جریان در امان نیستند.

در یکی از جدیدترین نمونه‌ها «جینا کارانو»، بازیگر سریال محبوب دیزنی، «مندلورین»، به‌خاطر اظهاراتی که در فضای مجازی داشته است از کار اخراج شد چرا که بنا بر نظر منتقدین کارانو، او بر ضد ترنس‌ها و یهودیان صحبت کرده است.

«دیوید اسپید» کمدین سرشناس نیز معتقد است شرایط هالیوود و رسانه در آمریکا به نحوی است که اگر فردی مرتکب یک حرکت اشتباه شود، قطعاً «اخراج» خواهد شد.

مخالفین «فرهنگ اخراج» معتقدند این روزها هرکسی که با افکار، نظریات، خط و مشی و سیاست‌های لیبرال‌ها موافق نباشد و یا حتی بی‌طرف باشد، «کنسل» خواهد شد و در این زمینه دیگر خبری از آزادی بیان نیست.

این در حالی است که جانی دپ در اعتراض به فرهنگ جدید حاکم در صنعت سرگرمی آمریکا، لب به سخن گشوده و معتقد است دیگر هیچ‌کس در امان نیست چرا که خود به دلیل حواشی زندگی مشترکش از پروژه‌های مختلف کنار گذاشته شده و قرارداد نقش‌آفرینی‌اش در مجموعه فیلم‌های «جانوران شگفت‌انگیز و زیستگاه آنان» توسط برادران وارنر نیز فسخ شد. این موضوع تا حدی پیش رفت که بسیاری از هنرمندان بعد از اخراج تصمیم به عذرخواهی عمومی گرفتند.

در این میان «جِی لنو» مجری و کمدین سرشناس تلویزیون آمریکا مدتی قبل گفت حاضر است که دیگر جنبش MeeToo# را مسخره نکرده و درباره آسیایی‌ها طنز نگوید. هرچند این موضوع هم نتوانست چهره باسابقه تلویزیون آمریکا را به جایگاه سابق خود برگرداند.

منبع: سوره سینما