رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 6 خبر


  • جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۰ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 19 April

کارگردان مجموعه‌مستند «دردانه‌ها» گفت: در این مستند سراغ مادرانی رفتیم که چند فرزند دارند و ضمن رضایت از زندگی، خوشحال هستند. پخش مستند دردانه ها به تهیه کنندگی سید هاشم موسوی در ۲۵ قسمت به تازگی از شبکه افق آغاز شده و هر هفته پنج شنبه ها ساعت ۱۸:۳۰ روی آنتن این شبکه می‌رود. این مجموعه به دغدغه کاهش موالید […]

کارگردان مجموعه‌مستند «دردانه‌ها» گفت: در این مستند سراغ مادرانی رفتیم که چند فرزند دارند و ضمن رضایت از زندگی، خوشحال هستند.

پخش مستند دردانه ها به تهیه کنندگی سید هاشم موسوی در ۲۵ قسمت به تازگی از شبکه افق آغاز شده و هر هفته پنج شنبه ها ساعت ۱۸:۳۰ روی آنتن این شبکه می‌رود. این مجموعه به دغدغه کاهش موالید و بی رغبتیِ زوج های جوان به  دارا بودن فرزندانِ زیاد می‌پردازد.

مهدی لاروئی، کارگردان مجموعه مستند دردانه‌ها در گفتگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا اظهار داشت: این مجموعه‌مستند نکات تربیتی دارد، در دردانه‌ها سراغ سوژه هایی می‌رویم که هم درزمینه شغلی و هم خانوادگی، زنان موفقی بوده‌اند. یعنی به لحاظ تحصیلی و جایگاه اجتماعی به درجه بالایی رسیده و در کنارش و دو تا پنج فرزند دارند. داخل خانه و زندگی‌شان می‌رویم و می‌پرسیم چطور با وجود داشتن سه چهار فرزند به کارهایتان می رسید و تحصیل تان را ادامه می‌دهید.

کارگردان مجموعه مستند دردانه‌ها افزود: یکی از سوژه‌های ما خانم دکتر منتظری است که در آلمان درس خوانده است. همچنین چند پزشک داریم که سه چهار تا فرزند دارند و زندگی‌شان خوب و موفق است. در این مجموعه مادر موفقی را می‌بینیم که پنج فرزند دارد.

وی با بیان این که سوژه‌های مستند الزاما آدم های پولدار نیستند، توضیح داد: سراغ کسانی که وضع اقتصادی‌شان خیلی خوب است نرفتیم. برای خودمان هم سوال بود این افراد چگونه با حقوقی که می گیرند می توانند خرج چهار تا بچه را بدهند. اگر من به عنوان کارشناس جلوی دوربین صحبت کنم که مسائل اقتصادی در فرزندآوری زیاد تاثیری ندارد، شاید مخاطب نپذیرد. ولی کسی که چهار، پنج فرزند دارد و به خوبی زندگی می کند، حرف‌هایش برای مخاطب باورپذیر است. تصورمان این بود که اگر حرف‌ها را از زبان خود این مادران بشنوند، جذاب تر است.

وی با اشاره به این که بیشتر تصاویر داخل خانه سوژه‌ها ضبط شده، گفت: در کنار سکانس‌های داخل منزل، برای هر سوژه‌ای مرتبط با شغلی که داشت، لوکیشن های دیگر هم می‌گرفتیم. مثلا اگر پزشک یا استاد دانشگاه بودند، داخل مطب یا دانشگاه تصویربرداری می‌کردیم. عموما سوال‌های ما درباره مباحث اقتصادی است. یکی از سوالات هم این بود که برخورد دیگران با شما چگونه است. مثلا وقتی به مترو یا کافی شاپ می روند، دیگران با دیدن چهار فرزند چه برخوردی می‌کنند.

قرار بود دردانه‌ها ۶۰ قسمت باشد

لاروئی ادامه داد: قرار بود این مجموعه ۶۰ قسمت باشد، به دلایلی ما موفق به ساخت ۶۰ قسمت نشدیم و ۲۵ قسمت را تدوین و آماده پخش کردیم. اگر شبکه ای بتواند از این مستند حمایت بکند، امکان ادامه دادنش وجود دارد.

کارگردان مجموعه مستند دردانه‌ها با اشاره به چند برنامه درباره فرزندان و فرزندآوری مثل مامان ها، اعجوبه ها و کودک شو گفت: برنامه‌ای شبیه به دردانه‌ها تا به حال ساخته نشده است. ما با صراحت با مردم صحبت می‌کنیم و نشان می‌دهیم خانواده‌هایی که چند فرزند دارند، چگونه زندگی می کنند. جامعه ما دارد به سمت پیری می رود. دو و بر خودمان افرادی را می دیدیم که فرزندان زیادی داریم. به سراغ شان رفتیم که ببینیم چگونه زندگی می کنند. این مستند را ساختیم به جواب سوال برسیم.

داشتن فرزند زیاد را سخت می کنیم

کارگردان مجموعه مستند دردانه‌ها افزود: ما در ذهن خودمان داشتن فرزند زیاد را سخت می کنیم. ولی داخل زندگی این افراد که می‌شویم می‌بینیم امکانش وجود دارد. حتی برخی سوژه‌ها بعد از آوردن دو فرزند متحول شده بودند. آنها دو فرزند داشتند و فکر می‌کردند دیگر بس است. با خودشان می‌گفتند ما باکلاس هستیم و فرزندان بیشتری به دنیا نمی‌آوریم. آنها در این مستند تعریف می کنند که چطور نظرشان عوض شده است.

علاقمندان به این مجموعه مستند می‌توانند پنجشنبه‌ها ساعت ۱۸:۳۰ و تکرار آن را روز بعد ساعت ۰۲:۳۰ از شبکه افق به تماشا بنشینند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار