رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 12 خبر


  • شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • السبت ۱۱ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Saturday 20 April
  • چهارشنبه 1 دی 1400 - 13:43
  • کد خبر : 85109
  • تئاتر
  • چاپ خبر : «ایستادن به وقت رفتن» از جدال اندیشه و تعصب می گوید

غلامرضا عربی کارگردان نمایش «ایستادن به وقت رفتن» در مصاحبه ای با سینماخانه به شرح این نمایش پرداخت و عنوان کرد: داستان نمایش در ظاهر جدل دو نفر برای احقاق حقشان است که یکی می خواهد از اتاقی که در آن محبوس شده نجات پیدا کند و دیگری می خواهد در آن اتاق بماند. حد […]

غلامرضا عربی کارگردان نمایش «ایستادن به وقت رفتن» در مصاحبه ای با سینماخانه به شرح این نمایش پرداخت و عنوان کرد: داستان نمایش در ظاهر جدل دو نفر برای احقاق حقشان است که یکی می خواهد از اتاقی که در آن محبوس شده نجات پیدا کند و دیگری می خواهد در آن اتاق بماند. حد فاصل این دو اندیشه دری است که نقطه اشتراک هر دوی آنها است. انسان ها موجوداتی هستند اجتماعی، و علاقمند به زندگی گروهی؛ پس در این زندگی گروهی ممکن است اشتراکات زیادی در زندگیشان داشته باشند که آن اشتراکات در زیستن آزادانه آن ها تاثیر گذار باشد. داستان این نمایش بر روی این مسئله شکل می گیرد.

وی در ادامه افزود: این نمایشنامه از هفت سال پیش توسط این گروه تمرین می شد و در طی این هفت سال در سالن ها و جشنواره های متفاوتی به مرحله بازبینی رسیده است. اما هیچگاه به روی صحنه نرفت. حال اینکه نمایش چه مشکلی دارد را نمی دانم، اما اگر منظور در مشکلاتی است که در راستای اجرای این نمایش با آن مواجه بودیم و هستیم باید عرض کنم سالن مناسب اجرا و عدم حمایت های مالی لازم می تواند از اصلی ترین مشکلات اجرای نمایش باشد که در حال حاضر با آن روبرو هستیم. سالن های خصوصی و بار مالی که بر دوش گروه های نمایشی  وجود دارد، عرصه را بر آنها تنگ می کند و دنیای خلاقیت ها را به چالش می کشاند.

کارگردان نمایشنامه نمایش «ایستادن به وقت رفتن» ادامه داد: این نمایش نویسندگی محمود ناظری (یک اتاق با دو در) در مجموعه نمایشنامه های فلسفی قرار می گیرد که یکی از علاقه مندی های زندگی من محسوب می شود.

دوگانگی اندیشه ای که در این اثر است و این جدال نیک و بد یا این تنوع پذیری همیشگی، عنصر قدرتمندی است که از ازل همراه بشر بوده و تا ابد هم خواهد بود. نمایشنامه سوال هایی رو مطرح می کند که ریشه در تاریخ زیست بشر دارد و البته با تغییراتی که گروه در اجرای نمایش روی نمایشنامه ایجاد کرده، این نمایش را وارد مراحل تخیل و رویاهای عاشقانه هم می کند که این مقوله هم اتفاقاً همیشه از چالش های بزرگ بشر بوده و هست.

وی از برنامه های آتی خود گفت و افزود: چند نمایشنامه است که سال ها دارم روی آنها کار می کنم و جزو برنامه های آینده گروه محسوب می شود،اما چه زمانی به روی صحنه خواهد رفت را نمی توانم به قطعیت بگویم. هر چند نزدیکترین اجرا نمایش  “شهادت پیوتر اوهه” به نویسندگی اسلاومیر مروژک و ترجمه دکتر خاکی در تالار حافظ در اردیبهشت ۱۴۰۱ خواهد بود ،اما دنیای هنرهای نمایشی به من آموخته است که یک اثر تا روی صحنه اجرا نشود جزو برنامه های آینده نمی تواند محسوب شود.

عوامل نمایش «ایستادن به وقت رفتن» عبارتند از: نویسنده: محمود ‌ناظری، کارگردان: غلامرضا ‌عربی، بازیگران:  مجتبی گوهرخای، حمیدرضا حسینعلی،طراح صحنه و لباس: جواد مرآتی، برنامه ریز: مجید یاراحمدی، دستیار کارگردان، منشی صحنه: سارا سعادت نیا، موسیقی: حسین جوانمرد، طراح پوستر و بروشور: فاطمه ‌عبدالرحیمی، عکاسان: مینا ‌قانع، پیام ‌احمدی ‌کاشانی، مدیر تولید: نازنین پاشا، علیرضا ناظم بافقی، مدیر صحنه: امیرمهدی میرزایی، مدیر روابط عمومی و تبلیغات: فریبا جدیدی، مدیر تبلیغات مجازی: فرشته ‌سهی، مشاور رسانه : پیام احمدی کاشانی، طراح گریم: مهلا شهریاری و مجری گریم: محمدعلی شهریاری

نمایش «ایستادن به وقت رفتن» از تاریخ ۱۵ آذر لغایت ۷ دی لغایت هفتم دیماه در سالن دو خانه نمایش مهرگان به روی تصویر می رود، علاقمندان می توانند از طریق سایت تیوال یا به گیشه خانه نمایش مهرگان به آدرس: خیابان انقلاب، خیابان خارک، بن بست اول، پلاک ۵ مراجعه فرمایند.

سینماخانه / خبرنگار: پیام احمدی کاشانی

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار