رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۸ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 28 March

مجموعه مستند «خانه‌های نورانی» به تهیه‌کنندگی محمد امین نوروزی در ۷ قسمت با محور تبلیغ و ترویج روضه داری‌های سنتی ایران در شبکه مستند تولید شده است. به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی شبکه مستند،  نوروزی در اینباره گفت: این مجموعه مستند در ۷ قسمت ۵۰ دقیقه ای به کارگردانی هاشم مسعودی، […]

مجموعه مستند «خانه‌های نورانی» به تهیه‌کنندگی محمد امین نوروزی در ۷ قسمت با محور تبلیغ و ترویج روضه داری‌های سنتی ایران در شبکه مستند تولید شده است.

به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی شبکه مستند،  نوروزی در اینباره گفت: این مجموعه مستند در ۷ قسمت ۵۰ دقیقه ای به کارگردانی هاشم مسعودی، بابک مینایی، عباس موزون، علی ملاقلی پور،  کریم فائقیان و امین لطفی ساخته شده و سوژه های اصلی ما در  شهرهای تهران، مشهد، همدان و بوشهر واقع شده اند.
این تهیه کننده افزود: بابک مینایی «خانه میرزا اسماعیل اربابی»، هاشم مسعودی «خانه علی مددی،حسینیه مددی» در مشهد،  علی ملاقلی پورخانه «سیدمحمد حوله‌ای»، کریم فائقیان خانه « آیت الله علم بلادی » در بوشهر، امین لطفی  «مسجد و هیئت آقاجانی بیک»  را کارگردانی کرده و عباس موزون هم  مستند خانه «میرزا ابوالقاسم عطار» را ساخته است.
نوروزی درباره این مستندها گفت: می شود گفت این مجموعه  جستجویی برای یافتن روح معنوی حاکم بر مکان هایی است که در آن روضه خوانی اهل بیت با قدمت و سابقه طولانی برگزار میشود. تاکید مستند بر وجوه عاشقانه و معنوی اماکن است، نه صرفا درگیرظواهر و تاریخچه بناها. در این منازل معمولا پیرغلامانی نورانی و با صفا مشغول خدمت در این روضه های می باشند، که بعضا حتی جزو اولیاخدا هستندو  گفتگو با این شخصیت ها همراه با ذکر خاطرات و استفاده از تصاویر آرشیوی استفاده شده است.
او دربراه انگیزه اش از ساخت این مجموعه مستند هم گفت: این خانه ها پر از نورمعنویت و آرامش است و در حد توان سازندگان باید به مردم منتقل و معرفی شود. این امکان شناخته شده تر بشوند.این خانه ها میراث نورانی ماست. طبعا برای رسیدن به چنین روایتی به سراغ مداح،چای ریز،سخنران، آشپز، نظافتچی و… که این نور را چشیده اند و مناسک و باورها را در سینه دارند رفتیم. البته لابه لای مستند  از تصاویر آرشیوی ای هم استفاده شده است.
او  با اشاره به تفاوت روضه خوانی های سنتی با روضه خوانی های امروزی گفت:  برای بنده مطلق روضه های امام حسین محترم و مقدس است،بنده در جایگاه نقد آنها نیستم، اما در این مجموعه سعی کردیم، آنچه که در میراث گذشته بوده را بیان کنیم، ایجابی حرف می زنیم ، طبیعتا وقتی نکاتی را درباره روضه های خانگی و سنتی مطرح می کنیم و مخاطب ببیند و بفهمد، متوجه خواهد شد که برخی از آنها در شیوه های عزاداری امروزی نیست.  در واقع نگاه ما تبیینی است و می کوشیم روضه سنتی و اخلاصی که در آنهاست ،را تبلیغ و ترویج کنیم .
این تهیه کننده درباره روند تولید «خانه های نورانی» گفت: این مجموعه روزهای پایانی تولید را پشت سر می گذارد و انشالله تا پایان سال آماده پخش خواهد بود.

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار