رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 14 خبر


  • پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۹ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 18 April
  • چهارشنبه 6 بهمن 1400 - 14:22
  • کد خبر : 88050
  • تئاتر
  • چاپ خبر : بودجه جشنواره تئاتر فجر تامین شده است, اتفاقِ خلاف اساسنامه نداشتیم

اتابک نادری مدیر اجرایی چهلمین جشنواره تئاتر فجر با حضور در برنامه رادیویی «پرانتز خبر» درباره آثار انتخاب شده در این دوره از جشنواره و شرایط مالی این رویداد توضیح داد. اتابک نادری مدیر اجرایی چهلمین جشنواره تئاتر فجر با حضور در برنامه رادیویی «پرانتز خبر» شبکه نمایش در پاسخ به اینکه شنیده شده است برخی اجراها برخلاف اساس‌نامه بعد […]

اتابک نادری مدیر اجرایی چهلمین جشنواره تئاتر فجر با حضور در برنامه رادیویی «پرانتز خبر» درباره آثار انتخاب شده در این دوره از جشنواره و شرایط مالی این رویداد توضیح داد.

اتابک نادری مدیر اجرایی چهلمین جشنواره تئاتر فجر با حضور در برنامه رادیویی «پرانتز خبر» شبکه نمایش در پاسخ به اینکه شنیده شده است برخی اجراها برخلاف اساس‌نامه بعد از آذر ماه روی صحنه بوده‌اند و اکنون در بخش رقابتی حضور دارند، توضیح داد: همان‌طور که در فراخوان جشنواره تئاتر فجر نیز اعلام شده چند سال است که این جشنواره از نمایش‌های اجرا شده آثاری را می‌پذیرد و این روال در دوره‌های اخیر حرفه‌‌ای‌تر هم شده است.

او افزود: امسال حسین‌ مسافرآستانه دبیر جشنواره تئاتر فجر طی یک اطلاعیه رسمی اعلام کرد که به دلیل تعطیلی‌های ناشی از شیوع کرونا گروه‌هایی که به هر دلیلی نتوانستند به اجرای عمومی برسند به شرط اینکه تعهد اجرا یا توافق‌نامه از سالن موردنظر را برای جشنواره ارسال کنند، می‌توانند در بخش کارهایی که قرار است اجرا بروند برای جشنواره اثر بفرستند. در واقع چند کار هم از استان‌ها و تهران در این بخش به دست ما رسید که افراد یا فیلم‌های تمرینی خود را فرستادند یا به طور آماده‌تری از لحاظ صحنه و لباس برای ما فیلم نمایش خود را ارسال کردند و مورد بررسی قرار گرفتند.

نادری درباره آثار دعوت شده از سوی دبیر جشنواره عنوان کرد: برخی آثار نیز به دعوت و درخواست دبیر جشنواره بوده که در فراخوان هم ذکر شده است به عنوان مثال نمایش «بانوی محبوب من» از گلاب آدینه به دعوت دبیر جشنواره در این رویداد حضور دارد در واقع دبیر جشنواره تئاتر فجر هم در بخش رقابتی و هم در بخش غیر رقابتی می‌تواند از آثاری دعوت کند که در جشنواره حضور داشته باشند.

مدیر اجرایی چهلمین جشنواره تئاتر فجر در واکنش به اینکه آثار کمی از تئاتر استان‌ها انتخاب شده است، تشریح کرد: همواره این قیاس بین گروه استان‌ها و تهران بوده است و من ترجیح‌‌ام این است از واژه تئاتر استان‌ها برای این حوزه استفاده کنم.

انتخاب ۱۶ اثر نمایشی از تهران طبیعی است

این مدیر هنری ادامه داد: در مجموع افراد باید بدانند که ما در بخش رقابتی که به هر دلیلی برای هنرمندان مهم و جذاب است از بین ۳۰ اثر ۱۲ نمایش آثار برگزیده جشنواره‌های تئاتر استان‌ها هستند و از ۱۸ نمایش دیگر نیز از بخش آزاد سراسر ایران اثر انتخاب شده است. در این‌ ۱۸ اثر نیز ممکن است آثار از تهران و شهرستان‌ها باشند و به دلیل شرایط موجود در تهران طبیعی‌ست که ما از بین این ۳۰‌ اثر حدود ۱۶ کار از تهران و ۱۴ اثر از استان‌ها داشته باشیم.

نادری اظهار کرد: در بخش رادیو تئاتر جشنواره ما حدود ۹ کار از استان‌ها دریافت کردیم و در بخش تئاتر خیابانی هم‌ همین‌طور و در کل می‌بینیم که تئاتر استان‌ها و تهران به نوعی با هم هم‌آوردی می کنند اما همیشه کسانی هستند که به این آمار نگاه نقادانه دارند و فکر می‌کنند تئاتر شهرستان فراموش شده است.

این هنرمند اشاره کرد: در واقع جشنواره تئاتر فجر یا به نوعی هیچ‌ جشنواره‌ای نمی‌تواند از همه شهرها نماینده داشته باشد، وقتی یک هنرمند استانی این حرف را می‌زند من از او سوال می‌کنم که آیا در جشنواره استانی خودتان به تعداد تمام شهرستان‌هایتان نماینده دارید؟‌ قرار نیست یک جشنواره به اندازه تعداد شهرها و وسعت جغرافیایی تعبیر شود و اینکه بحث کیفیت در موضوع و محتوای آثار نیز مطرح است و از طرفی هر جشنواره‌ای محدودیت زمانی دارد. به طور کلی این تفکر که از هر شهرستان یک نماینده حضور داشته باشد خاصیت آن رویداد را کمرنگ می‌کند و رفتار حرفه‌ای نیست.

مدیر اجرایی چهلمین جشنواره تئاتر فجر در پایان درباره بودجه این دوره از جشنواره خاطرنشان کرد: بودجه جشنواره تامین‌شده است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این بودجه را در نظر گرفته است اما من فکر می‌کنم در بیش‌ از ۱۸ دوره در جشنواره تئاتر فجر سمت‌های مختلف داشته‌ام اما هیچوقت پول یکجا وارد چرخه مالی جشنواره نمی‌شود و به صورت قسط قسط دریافت می‌شود اکنون هم از نظر مسائل مالی مشکلی نداریم و به صورت تدریجی طبق چیزی که اعلام شده است پول‌ها تزریق می‌شود و جای نگرانی نیست.

منبع: صبا

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار