رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 21 خبر


  • سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الثلاثاء ۲۸ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Tuesday 7 May
  • جمعه 22 بهمن 1400 - 12:55
  • کد خبر : 90321
  • تئاتر
  • چاپ خبر : تخلف از قانون ظرفیت ۳۰درصدی جشنواره تئاتر فجر

پنجمین روز چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نیز سپری شد و طی این روز سویه جدید ویروس کرونا ۲ اثر نمایشی را از گردونه جشنواره خارج کرد. این روزها در سطح کشور شاهد بالا رفتن آمار شیوع و ابتلای به سویه اومیکرون ویروس کرونا هستیم و بار دیگر و پس از دوره‌ای حدوداً ۲ ماهه تعداد مبتلایان […]

پنجمین روز چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نیز سپری شد و طی این روز سویه جدید ویروس کرونا ۲ اثر نمایشی را از گردونه جشنواره خارج کرد.

این روزها در سطح کشور شاهد بالا رفتن آمار شیوع و ابتلای به سویه اومیکرون ویروس کرونا هستیم و بار دیگر و پس از دوره‌ای حدوداً ۲ ماهه تعداد مبتلایان و افرادی که جان خود را بر اثر ابتلاء به ویروس کرونا از دست داده‌اند رو به افزایش گذاشته است.

در این شرایط و در روز پنجشنبه ۲۱ بهمن، چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر پنجمین روز خود را سپری کرد. این روز نسبت به روزهای سپری شده این دوره از جشنواره شاهد حضور پررنگ سویه جدید ویروس کرونا بود و ابتلای برخی از هنرمندان جوان تئاتر به اومیکرون باعث شد تا ۲ نمایش «بی‌زمان» به کارگردانی پروین هادی‌نیا و «بعد از افتادن» حسین حسینیان روی صحنه نروند.

با وجود اینکه رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ظرفیت ۳۰ درصدی برای سالن‌های جشنواره چهلم در دستور کار ستاد برگزاری جشنواره و سالن‌های میزبان آثار دوره چهلم قرار گرفته اما ویروس کرونا جولان خود را جدی‌تر از پیش در جشنواره تئاتر فجر شروع کرده است.

در چنین وضعیتی حضور بیش از ظرفیت ۳۰ درصدی اعلام شده در سالن‌های بزرگ تعجب‌برانگیز است. در پنجمین روز جشنواره اجرای نمایشی که میزبان دبیر چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و تعدادی از هنرمندان تئاتر بود، با حضور تعداد بالایی مخاطب و مهمان به صحنه رفت که با جدی شدن شرایط کرونایی این امر به نوعی تخلف از قانون تعیین شده استفاده از ظرفیت ۳۰ درصدی است و جای هیچ توجیهی را برای دبیرخانه و ستاد برگزاری چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر باقی نمی‌گذارد.

مسئولان برگزاری چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر باید به این مهم توجه لازم را داشته باشند که حفظ سلامت هنرمندان و مراجعه‌کنندگان در اولویت قرار دارد و نباید با هیچ بهانه‌ای اعم از تک‌اجرایی بودن اثر نمایشی، نسبت به این مهم بی‌توجهی شود.

اما در کنار معضل کرونا، مشکل و معضل دیگری هم وجود دارد که در اکثر دوره‌های جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر وجود داشته و در دوره چهلم هم تکرار شده است؛ حضور آثار بی‌کیفیت خارجی. جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در برخی دوره‌ها شاهد حضور چهره‌ها و گروه‌های شناخته شده تئاتری جهان بود ولی در بسیاری از دوره‌ها هم از گروه‌هایی میزبانی کرده که آثارشان به لحاظ کیفی در سطوح پایینی قرار داشته است.

طی ۲ سال گذشته شرایط کرونایی باعث شد تا تولیدات تئاتری در جهان محدود شود و بسیاری از گروه‌های معتبر فعالیت‌های جدیدی نداشته و یا آمادگی اجرا در چنین شرایطی آن هم در کشوری دیگر را ندارند. در چنین شرایطی طی تصمیم‌گیری دبیرخانه چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، بخش ملل در این دوره مدنظر قرار گرفته و آثاری از کشورهای دوست و همسایه با هدف ارائه وجوه مشترک و همچنین گفتگوی فرهنگی در جشنواره حضور پیدا کنند.

اما طی ۵ روز سپری شده چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر آثار خارجی به صحنه رفته به زعم تماشاگران و هنرمندانی که به تماشای این آثار نشسته‌اند، از کیفیت مقبولی برخوردار نیستند.

نباید فراموش کرد که برای تعامل فرهنگی درست و تأثیرگذار از طریق تئاتر و بیان وجوه مشترک فرهنگی با کشورهای دوست و همسایه باید سطح کیفی آثار بالا باشند در غیر این صورت صرفاً علاقه کشورهای دیگر به ادبیات ایران و فرهنگ ایرانی کافی نیست و دستاوردی فرهنگی و هنری برای هنرمندان، مخاطبان و تئاتر ایران ندارد.

اینکه سطح کیفی آثار خارجی به گونه‌ای باشد که از سطح کیفی گروه‌های آماتور داخلی هم پایین‌تر باشد حاکی از آن است که باید برای این گروه‌های خارجی ورک‌شاپ‌هایی آموزشی برگزار کرد.

باید دید در روزهای باقیمانده چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، آثار دیگر گروه‌های خارجی حاضر در جشنواره نیز از چه سطح کیفی برخوردار هستند.

منبع: مهر

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار