رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الثلاثاء ۲۱ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Tuesday 30 April

برنامه نوروزی «احوالپرسی» ویژه برنامه‌ای است که با دعوت از سلبریتی‌ها و خوانندگان در ایام نوروز، لحظات شاد و مفرحی را برای بینندگان به ارمغان می‌آورد. به گزارش سینماخانه و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سیما؛ بخش اول گفتگو با حمید خزاعی (خواننده تیتراژ ابتدایی این برنامه) خواهد بود و بخش دوم گفتگو با […]

برنامه نوروزی «احوالپرسی» ویژه برنامه‌ای است که با دعوت از سلبریتی‌ها و خوانندگان در ایام نوروز، لحظات شاد و مفرحی را برای بینندگان به ارمغان می‌آورد.

به گزارش سینماخانه و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سیما؛ بخش اول گفتگو با حمید خزاعی (خواننده تیتراژ ابتدایی این برنامه) خواهد بود و بخش دوم گفتگو با هادی حسن بیگی (خواننده تیتراژ پایانی این برنامه) می‌باشد.

«بخش اول گفتگو»
آقای خزاعی ضمن تبریک ایام نوروز خدمت شما و آرزوی سالی سرشار از موفقیت برای شما و خانواده محترم، لطفاً خودتان را برای مخاطبانمان معرفی نمایید.
حمید خزاعی هستم متولد ۱۳۵۷ اراک که فراگیری آواز را به طور جدی از سال ۱۳۷۶ آغاز کردم و از همان آغاز به آموختن سازهایی چون تنبک، سه تار و تار نیز پرداختم. سوابق اجرایی من طی سال‌های اخیر عمدتاً بر خوانندگی در حوزه موسیقی ایرانی و موسیقی ارکسترال بوده و از سال ۱۳۸۰ به طور جدی‌تر آغاز شد. در سال ۱۳۸۷ با دوستان عزیزم امین سالمی و بابک شهرکی، «ارکستر آکادمیک تهران» را با عنوان اولین و بزرگ‌ترین ارکستر خصوصی کشور راه‌اندازی کردیم و آثاری را پیش روی مخاطبان گذاشتیم که با استقبال خوب مخاطبان مواجه شد.

شما در ابتدا در حیطه موسیقی سنتی کار می‌کردید و الان مدتی است در حوزه موسیقی تلفیقی مشغولید. لطفاً در این باره توضیح دهید.
من اعتقاد دارم موسیقی در هر نوع ارائه‌اش قابل احترام است اما به شرطی که آن موسیقی دارای چارچوب درستی بوده و در حوزه‌هایی نظیر شعر و آهنگسازی و تنظیم و خواننده و کیفیت ضبط و بقیه موارد مربوط، دربرگیرنده مؤلفه‌های درست و اصولی باشد. اتفاقاً در این چارچوب است که می‌توان کارهای درستی را در گونه‌های مختلف موسیقایی انجام داد؛ وقتی اصل انتقال مفاهیم در برگیرنده اهداف درستی باشد این موسیقی در هر ژانری شنیدنی است و قطعاً در نوع اجرا شاهد تفاوت خواهیم بود اما لازمه اجرای چنین تفاوتی توجه به ارائه درست جزییات است که باید روی آن تمرکز زیادی داشت.
من کنسرت‌هایی داشتم که با استقبال خوبی از طرف مخاطبان روبرو شده بود که می‌توان به برگزاری «کنسرت بزرگداشت زنده‌یاد استاد دهلوی با حضور استاد محمدرضا شجریان در تالار وحدت» ، «برگزاری کنسرت بزرگ خلیج فارس در برج میلاد با خوانندگی نیما مسیحا، مانی رهنما، سالار عقیلی و بنده»، «برگزاری کنسرت در جشن خانه موسیقی با خوانندگی وحید تاج، امیر رفعتی و بنده»، «برگزاری کنسرت بزرگداشت زنده‌یاد استاد همایون خرم با خوانندگی شهریار بلوچستانی، امیر رفعتی و بنده» و اجراهای متعددی از جمله اجرا در استادیوم یکصد هزار نفری آزادی و اجراهای متعددی در حوزه موسیقی و نمایش در زمینه شاهنامه فردوسی با همکاری هنرمندان شناخته شده‌ای چون امیر صادقی، کاظم هژیرآزاد، فقیهه سلطانی، ژاله صادقیان، انوش معظمی و آرش قاسمی با گروه «میراث»، اجراهای متعدد در زمینه موسیقی ایرانی و محلی با گروه «ترنگ» به سرپرستی برزو امیری و اجراهای متعدد دیگر با گروه‌های مختلف موسیقی ایرانی اشاره کنم ولی با توجه به مشغله‌هایی که از چند سال پیش داشتم، این فعالیت‌ها کمتر شد و من بسیاری از کارهای قبل را تعطیل کردم.
طی این دوران بود که تلاش کردم با بررسی کارهای گذشته و شرایط کیفی که برای آثارم وجود داشت، فضای کاری‌ام در حوزه موسیقی را به سمتی ببرم که ضمن وفاداری به پیشینه‌ای که در حوزه موسیقی ایرانی و موسیقی ارکسترال داشتم، از تکرار پرهیز کرده و به تولید کارهایی بپردازم که یکنواخت نباشند. من اصلاً و ابداً قصدی برای ترک مسیر قبلی که توجه به موسیقی ایرانی و موسیقی ارکسترال بود، ندارم و همچنان در این حوزه‌ها به ویژه موسیقی و نمایش مشغول بررسی ایده‌های متفاوتی هستم. البته شرایطی همزمان با شیوع کرونا به وجود آمد که تمامی فعالیت‌های عرصه موسیقی به صورت کامل متوقف شد؛ گرچه این روند در فعالیت‌های شخصی‌ام پیرامون حوزه موسیقی هرگز متوقف نشد و این شرایط در حوزه تولید اتفاق افتاد و در حقیقت برایم دربرگیرنده تجربه‌های ارزشمندی بود که بعد از سال‌های عبور از پیشنهادات و بررسی دقیق، مرا به سمت تجربه در حوزه موسیقی تلفیقی و ژانرهای متفاوت دیگر هدایت کرد و فراهم‌کننده ورودم به فصل جدیدی از فعالیت‌هایم شد. از سوی دیگر بابک شهرکی که از شاگردان برجسته استاد همایون خرم و فرزند هنری ایشان بودند و در حوزه های دیگر موسیقی اشراف داشت در ورود من به فضای جدید موسیقی، تأثیر بسزایی داشت تا جایی که برای نخستین بار با این فضای جدید، با قطعه «بی‌تو» وارد عرصه جدیدی در حوزه موسیقی شدم.

در مورد قطعه «بی‌تو» و سایر کارهایی که طی این سالها در حوزه موسیقی تلفیقی داشتید، برایمان بگویید.
بعد از اینکه تصمیم گرفتم وارد فضای متفاوتی از فعالیتم در عرصه خوانندگی شوم، با دوست هنرمندم بابک شهرکی که از سالها پیش افتخار همکاری با او را داشتم، مشورت کرده و از خانم دکتر سوگل مشایخی دعوت کردیم تا در کسوت شاعر، قطعه «بی‌تو» را بسرایند و با اتکا به پشتوانه هنری و تجاربی که بابک شهرکی در عرصه‌های مختلف حوزه موسیقی داشت و تنظیم دقیق بهنام شهرکی، فضای اثر به سمتی هدایت شد که توانست در قالب یک اثر تلفیقی پیش روی مخاطبان قرار گیرد.
بعد از انتشار این اثر، موزیک ویدوئویی به نام «دیوار شب» با شعر و آهنگسازی میلاد خزاعی و تنظیم بهنام شهرکی را آماده کردیم که به دلیل پخش «تیتراژ سریال خودخواسته»، فعلاً منتشر نشده است. در کارهای بعدی‌ام، با صالحه زهره‌وند (شاعر) و بابک شهرکی (آهنگساز و تنظیم کننده) همراه بودیم. قطعه «مادر» در حال حاضر تیتراژ برنامه «آشپزی با مامان» به تهیه کنندگی آقای علیرضا سلطانی برنامه نوروز و ماه مبارک رمضان شبکه پنج است؛ کار بعدی «سخن عشق» نام دارد به تهیه کنندگی آقای صد خسروی که تیتراژ یکی از برنامه‌های شبکه دو خواهد بود که به زودی پخش می‌شود و همینطور «تیتراژ برنامه جشن رمضان» از شبکه پنج سیما به تهیه کنندگی آقایان کاوه امیری و یوسف بچاری با شعری از مجید حسین‌زاده و آهنگسازی و تنظیم بابک شهرکی که در ماه مبارک رمضان از آن شبکه پخش خواهد شد. «تیتراژ مجموعه تلویزیونی اقیانوس آرام» به تهیه کنندگی آقای هادی نعمت اللهی با شعری از سید حسین متولیان و آهنگسازی و تنظیم بابک شهرکی هم در تابستان امسال پخش خواهد شد که در این مجموعه که به نوجوانان و مسائل مربوط به آنها پرداخته می‌شود، بنده افتخار داشتم میهمانشان باشم. «تیتراژ ابتدایی ویژه برنامه نوروزی احوالپرسی» هم هرروز در حال پخش از شبکه دو سیماست.

با توضیحاتی که دادید، شما خواننده تیتراژ سریال «خودخواسته» نیز بودید. لطفاً در خصوص خواندن ترانه آن تیتراژ هم برایمان توضیح دهید.
موسیقی تیتراژ سریال ۲۴  قسمتی «خودخواسته» به تهیه کنندگی آقایان امیرحسین طالبی کاشانی و سعید سالارزهی و کارگردانی آقای علیرضا بذرافشان در قالب قطعه‌ای با عنوان «کوک و ناکوک» از شبکه یک سیما پخش شد که صالحه زهره‌وند، ترانه آن را سروده بود و بابک شهرکی تنظیم آهنگسازی آن را عهده‌دار بود. پخش این سریال از ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ آغاز شد و تا نزدیک ایام نوروز ادامه داشت.

و چه شد که خواننده موسیقی تیتراژ برنامه «احوالپرسی» شُدید؟
چند هفته به ایام نوروز باقی مانده بود که من مهمان برنامه «احوالپرسی» شدم. در همانجا تهیه‌کننده محترم برنامه آقای محسنی به من پیشنهاد دادند تا تیتراژ نوروزی این برنامه را بخوانم. بعد از آن با خانم زهره‌وند و آقای شهرکی با سرعت به این نتیجه رسیدیم که با توجه به مدت زمان کمی که داریم، ترانه کار سروده شود، تنظیم و آهنگسازی انجام شود و در نهایت من به عنوان خواننده، کار را بخوانم و تحویل دهیم. اینگونه بود که وقتی به عنوان یکی از مهمانان ویژه برنامه سال تحویل شبکه دو در برنامه «عیدانه عموپورنگ» حضور پیدا کردم، با صلاحدید تهیه‌کننده برنامه آقای محسنی، در روز ۲۹ اسفند از این کار رونمایی شد.
بدین ترتیب افتخاری بود که در ایام نوروز، با پخش این برنامه شاد و پرنشاط، مهمان خانه مخاطبان باشم و با توجه به بازخوردهایی که دریافت کرده‌ام، این کار مورد اقبال واقع شده است.
در پایان وظیفه خود می‌دانم به پاس تشکر از سروده زیبا و مفهومی خانم صالحه زهره‌وند، متن ترانه تیتراژ ابتدایی برنامه نوروزی «احوالپرسی» که قطعه «احوالپرسی» نام دارد را تقدیم مخاطبان نمایم.
قدمِ نیک تو و خانه‌ی نزدیک تو و لحظه‌ی دیدار
حال و احوالِ من و روشنیِ فال من و طالعِ بیدار

چهره‌ات در نظر و خانه‌ی ما منتظر و عاشق مهمان
قصه و خاطره و در دلِ شب، پنجره و چهره‌ی خندان

نگاهت، نگاهم، شامِ ستاره باران
شنیدی، شنیدم، صدایِ پایِ باران

ساعتی دورِ هم و احوالپرسی زِ هم و دوری از اندوه و غم و جمعِ غزلخوان
صحبت و دردِ دل و گرمیِ پاکِ محفل و خنده‌ا‌ی از ته دل و عشقِ فراوان

در دلِ شب، پنجره و چهره‌ی خندان
دوری از اندوه و غم و جمع غزلخوان

نگاهت، نگاهم، شامِ ستاره باران
شنیدی، شنیدم، صدای پای باران

می‌سازی شبِ ناب مرا، می‌دانی رگِ خواب مرا
در جانم بنشین چو نفس، رازِ دل به تو گویم و بس

ساعتی دورِ هم و احوالپرسی زِ هم و دوری از اندوه و غم و جمعِ غزلخوان
صحبت و دردِ دل و گرمیِ پاکِ محفل و خنده‌ای از ته دل و عشقِ فراوان

در دلِ شب، پنجره و چهره‌ی خندان
دوری از اندوه و غم و جمع غزلخوان

نگاهت، نگاهم، شامِ ستاره باران
شنیدی، شنیدم، صدایِ پایِ باران

مدت زمان این ترانه ۰۲:۳۶ دقیقه است که فایل صوتی آن را برای علاقه‌مندان قرار می‌دهیم.

«بخش دوم گفتگو»
آقای حسن بیگی ضمن تبریک ایام نوروز خدمت شما و آرزوی سالی سرشار از موفقیت برای شما و خانواده محترم، لطفاً خودتان را برای مخاطبانمان معرفی نمایید.
هادی حسن بیگی هستم متولد ۱۳۶۵ و کارشناسی اقتصاد دارم. من به خاطر علاقه‌ام به موسیقی، از سال ۷۶ در کانون حُر زیر نظر استاد شهروز حقی، آموزش موسیقی را شروع کردم. در آن زمان آقای سیدجواد هاشمی مسئول فرهنگی آن کانون بودند. بعد از آن هم در آموزشگاههای موسیقی از محضر اساتید محترم آقایان حمیدرضا نوربخش، حسین علیشاپور، مسعود امیری و… به فراگیری آواز ایرانی و نزد آقای علی تفرشی، ‌سلفژ و تئوری موسیقی را آموختم.

کارکرد شما در حوزه موسیقی به چه صورتی بوده است؟
من از سال ۷۶ به منظور آموزش موسیقی وارد این حرفه شدم ولی یکی دو سال است که از فضای موسیقی سنتی، وارد فضای موسیقی پاپ شده‌ام و تاکنون هشت اثر از من منتشر شده است.

لطفاً کارهای خود را برای علاقه‌مندان حوزه موسیقی معرفی کنید؟
نخستین کاری که از من در رسانه پخش شد، مربوط به تیتراژ سریال «قطعه گمشده» بود که نوروز دو سال پیش از شبکه شما به روی آنتن رفت. آن کار بازسازی قطعه قدیمی «سنگِ خارا» اثر استاد علی تجویدی بود که شعر آن را استاد معینی کرمانشاهی سروده بود. بعد از آن کار، قطعات دیگری با نامهای «دلخواه‌ترین»، «جان عاشق»، «منِ بی‌او»، «ماهِ ماهان»، «دلبر جان» و «سودای عشق» کارهایی بود که منتشر شده‌اند.

و چه شد که خواننده موسیقی تیتراژ برنامه «احوالپرسی» شُدید؟
تهیه‌کننده محترم برنامه نوروزی «احوالپرسی» می‌خواستند با توجه به حال و هوای نوروز و اسم برنامه، تیتراژی برای انتهای برنامه داشته باشند که به سنّت‌های ایران هم در ترانه شعر اشاره شود. اتفاقاً دو شعر هم پیشنهاد دادند ولی من بر روی شعری که ترانه می‌خوانم خیلی حساسیت به خرج می‌دهم و آقای حمید رشیدی به عنوان آهنگسازی که معمولاً کارهایم را با ایشان انجام می‌دهم هم بر روی اشعار، حساس هستند. در نتیجه آن دو ترانه مورد تأیید واقع نشد و کارها اینگونه رقم خورد که به آقای آرش طاقتی سفارش دهیم تا شعری با مشخصاتی که مد نظر تهیه‌کننده و خودمان بود، بسرایند. حدوداً یک هفته تا ده روز سرودن شعر به طول انجامید و آهنگسازی کار را هم آقای حمید رشیدی به عهده داشتند که تغییرات اندکی در طرح اول موزیک دادند و در نهایت من بر روی آن موزیک، ترانه را خواندم.

و تا تحویل کار برای تیتراژ پایانی برنامه، چقدر زمان داشتید؟
ما حدوداً دو هفته وقت داشتیم که کار را آماده کنیم، برای دریافت مجوز به مرکز موسیقی و سرود سازمان ارسال کنیم که خوشبختانه مورد تأیید واقع شد و به سرعت برای تیتراژ پایانی برنامه در نظر گرفته شد و به پخش رسید.

آیا نظر علاقه‌مندان به موسیقی را درخصوص ترانه‌ای که خوانده‌اید، می‌دانید؟
تا جایی که از اطرافیان، شنیده‌ام این ترانه و ترانه ابتدایی برنامه به دلشان نشسته است. اینها نشانه زحمات دوستانمان است که با عشق و علاقه به مردم، کارشان را انجام داده‌اند و به همین دلیل هم به دل مردم نشسته است. برای من هم همکاری با این برنامه، باعث افتخار بوده است.
در پایان وظیفه خود می‌دانم به پاس تشکر از سروده زیبای آقای طاقتی، متن ترانه تیتراژ انتهایی برنامه نوروزی «احوالپرسی» را تقدیم مخاطبان محترمتان نمایم.
به غصه‌ها بخند و زندگی کن، گذشته‌ها، گذشته بی‌خیال
روزای پیشِ روتو بچگی کن، برات مهم نباشه سن و سال

برقص به ساز دنیا و ببین، زیباست
جهانی رو که نقاشیِ لبخند خداست
دو روزِ دنیا، حیفه بره با غمها، خوش باش و بباف رؤیا، بخند همین حالا
نترس از فردا، چون که تویی بی‌همتا، بزن دل و به دریا، بخند همین حالا

چرا تو از همه بی‌خبری چند وقته، نمی‌دونی مگه تنهایی خیلی سخته؟
رسیده وقتِ رسمِ خوبِ «احوالپرسی»، شده سال، تحویل و ورق برگشته!

دو روزِ دنیا، حیفه بره با غمها، خوش باش و بباف رؤیا، بخند همین حالا
نترس از فردا، چون که تویی بی‌همتا، بزن دل و به دریا، بخند همین حالا

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار