رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • چهارشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۳
  • الأربعاء ۱۴ ذو القعدة ۱۴۴۵
  • 2024 Wednesday 22 May

به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی رادیو، مستند «چراغداران» رادیو فرهنگ به پخش بخش هایی از زندگی حرفه ای خواجه عبدالله انصاری؛ مفسر قرآن، محدث و استاد اخلاق اختصاص دارد. در برنامه «چراغداران» چهارشنبه ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ بهروز رضوی بخشی از زندگی خواجه عبدالله انصاری را روایت کرد. ابواسماعیل عبدالله بن ابی‌منصور […]

به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی رادیو، مستند «چراغداران» رادیو فرهنگ به پخش بخش هایی از زندگی حرفه ای خواجه عبدالله انصاری؛ مفسر قرآن، محدث و استاد اخلاق اختصاص دارد.

در برنامه «چراغداران» چهارشنبه ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ بهروز رضوی بخشی از زندگی خواجه عبدالله انصاری را روایت کرد.
ابواسماعیل عبدالله بن ابی‌منصور محمد؛ معروف به «پیر هرات» و «پیر انصار» و «خواجه عبدالله انصاری» و «انصاری هروی»، دانشمند و عارف صوفی مسلک ایرانی بود. او به عنوان یکی از نوابغ ادبی و چهره‌های شاخص و خراسان قدیم در قرن ۱۱ میلادی/ ۵ ه‍.ق شناخته می‌شود که به عنوان مفسر قرآن، محدث، اهل فن جدل و استاد اخلاق، دستی بر آتش داشته‌است. عمده شهرت وی به خاطر فن سخنوری، اشعار و متون نغز و بی‌مانندش، به خصوص در مدح و ثنای خداوند به زبان‌های عربی و فارسی بوده‌است.
انصاری شعر می‌سرود، ولی بیشتر شهرت وی به جهت رسالات و کتب مشهوری است که تألیف کرده‌است و از آن جمله‌است ترجمهٔ املاء طبقات‌الصوفیهٔ سلمی به لهجه هروی و تفسیر قرآن که اساس کار میبدی در تألیف کشف‌الاسرار قرار گرفته‌است.
از رسائل منثور او که به نثر مسجع نوشته مناجات‌نامه، نصایح، زادالعارفین، کنزالسالکین، قلندرنامه، محبت‌نامه، هفت‌حصار، رسالهٔ دل و جان، رسالهٔ واردات و الهی‌نامه و صد میدان را می‌توان نام برد.
خواجه عبدالله انصاری بعد از یک عمر آموزش، بحث، ارشاد و پس از تحمل چندین نوبت تبعید و حبس، عاقبت در سحرگاه جمعه ۲۲ ذی‌الحجهٔ سال ۴۸۱ هجری در سن هشتاد و پنج سالگی در زادگاهش در هرات درگذشت.
برنامه «چراغداران» را به تهیه کنندگی حسینی باغسنگانی و روایت بهروز رضوی ساعت ۱۲:۴۵ روی موج‌اف ردیف۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ دریافت کنید.

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار