رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۸ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 28 March

به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی رادیو، برنامه «مستند فرهنگ» امروز شنبه ۲۰ فروردین با محوریت زندگی حرفه‌ای استاد جلال الدین همایی؛ نویسنده، ادیب، شاعر، ریاضی‌دان و تاریخ‌نگار معاصرکشورمان ، از رادیو فرهنگ پخش می شود. برنامه «مستند فرهنگ» امروز به روایتی مستند از زندگی «استاد جلال الدین همایی» نویسنده، ادیب، شاعر، […]

به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی رادیو، برنامه «مستند فرهنگ» امروز شنبه ۲۰ فروردین با محوریت زندگی حرفه‌ای استاد جلال الدین همایی؛ نویسنده، ادیب، شاعر، ریاضی‌دان و تاریخ‌نگار معاصرکشورمان ، از رادیو فرهنگ پخش می شود.

برنامه «مستند فرهنگ» امروز به روایتی مستند از زندگی «استاد جلال الدین همایی» نویسنده، ادیب، شاعر، ریاضی‌دان و تاریخ‌نگار معاصر کشورمان اختصاص دارد .

همایی در خانواده‌ای اهل ادب در اصفهان و محله قدیمی پاقلعه (از محلات جنوب شرقی قدیم اصفهان) متولد شد. پدرش میرزا ابوالقاسم محمدنصیر فرزند همای شیرازی بود. نخستین معلمان همایی پدر و مادرش بودند. وی مقدمات فارسی و عربی را نزد پدر و عموی خود آموخت.

وی قرآن و الفیه را از حفظ و در شعر تخلصش «سنا» بود. او با جفر، اسطرلاب و نجوم قدیم نیز آشنا بود. وی یکی از حروف (مجلدات) لغت‌نامه دهخدا را نیز تدوین کرده‌است. وی نوه همای شیرازی است.
از جمله شاگردان برجسته‌ای که در محضر استاد همایی پرورش یافته‌اند، می‌توان به محمدرضا شفیعی کدکنی، محمد معین، قدمعلی سرامی، محمد خوانساری و جمال رضایی اشاره کرد.
از مشهورترین اشعار او شعری در وصف مسجد کبود تبریز و تاسف از ویرانی آن است. او در فن سرودن ماده تاریخ نیز چیره دست بود و ازجمله ماده تاریخ وفات خود را پیش از وفات سرود!

جلال الدین همایی سرانجام در سال ۱۳۵۹ چشم از جهان فرو بست و در تکیه لسان الارض تخت فولاد اصفهان نزدیک گلزار شهدای دفن شد.
تاریخ ادبیات ایران، جلد اول ۱۳۰۸،جلد دوم ۱۳۰۹غزالی نامه (شرح حال امام محمد غزالی) ۱۳۱۵،تصحیح‌کتاب نصیحه الملوک امام محمد غزالی، ۱۳۱۵-۱۷،تصحیح مثنوی ولدنامه با مقدمهٔ مفصل، ۱۳۱۵،تصحیح کتاب التفهیم ابوریحان بیرونی با تحقیقات مفصل ۱۳۱۶،تصحیح‌کتاب مصباح‌الهدایه و مفتاح‌الکفایه اثر عزالدین محمود کاشانی ۱۳۲۵،تصحیح معیارالعقول منسوب به شیخ الرئیس ابوعلی سینا درفن جراثقال ۱۳۳۱،مقدمه بر اخلاق ناصری تألیف خواجه نصیرالدین طوسی ۱۳۳۵،مولوی نامه ۱۳۵۶ برخی از اثار این استاد فقید هستند.
برنامه‌« مستند فرهنگ» ساعت۱۵:۳۰ روی موج اف ام ردیف ۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ پخش می شود.

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار