رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 15 خبر


  • پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۸ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 28 March

جیمز لانگلی مستندساز آمریکایی در سال ۲۰۰۲ یک مستند بی واسطه از اتفاقاتی که بر مردم نوار غزه می گذرد با عنوان «نوار غزه» ساخت. در سال ۲۰۰۲ مستندی با عنوان «نوار غزه» از سوی جیمز لانگلی مستندساز آمریکایی ساخته شد که اتفاقاتش در سال ۲۰۰۱ و در جریان انتفاضه دوم مردم فلسطین می گذرد. فیلم بر […]

جیمز لانگلی مستندساز آمریکایی در سال ۲۰۰۲ یک مستند بی واسطه از اتفاقاتی که بر مردم نوار غزه می گذرد با عنوان «نوار غزه» ساخت.

در سال ۲۰۰۲ مستندی با عنوان «نوار غزه» از سوی جیمز لانگلی مستندساز آمریکایی ساخته شد که اتفاقاتش در سال ۲۰۰۱ و در جریان انتفاضه دوم مردم فلسطین می گذرد. فیلم بر نوجوان ۱۳ ساله ای به نام محمد حجازی دانش آموز کلاس دومی فلسطینی تمرکز دارد.

جیمز لانگلی کارگردان این مستند با حجازی در گذرگاه کارنی در نوار غزه جایی که کودکان فلسطینی اغلب برای پرتاب سنگ در آنجا جمع می شوند و همواره محل نزاع کودکان فلسطینی و ارتش رژیم اشغالگر قدس است، مواجه می شود و تصمیم به ساخت این مستند می گیرد.

لانگلی مستندساز مستقل آمریکایی در این اثر برخلاف جریان رسانه ای کشورش مساله فلسطین را بررسی می کند او نشان می دهد که نیروهای اسراییلی چگونه از انواع سلاح ها از گاز اشک آور تا گاز اعصاب برای مقابله با مردم استفاده می کند و در این بین کودکان بخش زیادی از افراد آسیب دیده را شامل می شوند.

مستند ۷۴ دقیقه ای «نوار غزه» به جای آنکه همچون فیلم های جریان غالب، نظر خود را بر مخاطب تحمیل کند و مردم آن منطقه فلسطین را عده ای نشان دهد که تنها کارشان حملات انتحاری است، دوربینش را آزادانه و بدون هیچ صحبت اضافه ای با محمد حجازی نوجوان روزنامه فروش همراه می کند و به دل خیابان های نوار غزه می برد. شیوه فیلمبرداری مستند به گونه ای است که مخاطب احساس می کند همراه با مردم فلسطین در آن خیابان ها قدم می زند.

مخاطبی که از تماشای این مستند رضایت داشته است، در توضیح این فیلم می نویسد: «اگر اطلاعات و داده های خود در مورد زندگی مردم در سرزمین فلسطین را از رسانه ها به دست آورده اید و نه به صورت مستقیم از افرادی که در آنجا زندگی می کنند، پس این مستند را حتما تماشا کنید.» شاید کلیدی ترین نکته این مستند برای مردمی که فلسطین را از نگاه رسانه های جریان اصلی دنیا شناخته اند، همین باشد اینکه این فیلم نگاهی بی واسطه و مستقیم به مردم نواره غزه دارد.

کل مستند «نوار غزه» بین ژانویه تا آوریل ۲۰۰۱ فیلمبرداری شده است؛ دوره ای که چهار ماه پس از آغاز انتفاضه دوم فلسطین، پیش از انتخاب آریل شارون به عنوان نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس آغاز می شود و تا پایان سومین ماه ریاست شارون ادامه دارد.

لانگلی کارگردان آمریکایی درباره دلیل ساخت این مستند گفته است: مستند «نوار غزه» را ساختم تا کنجکاوی خودم را درباره آنچه در نوار غزه اتفاق می افتد، ارضا کنم زیرا من متوجه شدم که یافتن اطلاعات در رسانه های جریان اصلی کاری بسیار دشوار است.

لانگلی که در کشورهای ایالات متحده آمریکا و روسیه به تحصیل سینما پرداخته است، در سال ۱۹۹۴ برای مستند کوتاه «پرتره پسری با سگ» که قصه پسری در یتیم خانه ای در مسکو بود، جایزه اسکار دانشجویی را دریافت کرد. او دو بار در سال های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ نیز نامزد جایزه اسکار شد.

از نکات این فیلم باید گفت در جریان فیلمبرداری نیروهای اسراییلی در دو حادثه جداگانه به سوی عوامل این مستند شلیک کردند. همینطور اینکه فیلمبرداری فیلم کاملا به صورت روی دست انجام شده و هیچ جا از سه پایه برای قرار گرفتن دوربین استفاده نشده است.

منبع: صبا

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار