رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 22 خبر


  • دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الإثنين ۲۰ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Monday 29 April

مناجات‌خوانی و نغمه‌های باستانی از موضوعات ویژه برنامه جشن رمضان شب گذشته بود. به گزارش سینماخانه و نقل از روابط عمومی شبکه پنج؛ سید حسن تقوی، مدیر عامل بنیاد خیریه دختران معلول بالای چهارده‌ سال مهمان شب گذشته جشن رمضان بود. وی در این برنامه از فعالیت‌های خود در زمینه موکب‌داری گفت و همچنین از […]

مناجات‌خوانی و نغمه‌های باستانی از موضوعات ویژه برنامه جشن رمضان شب گذشته بود.

به گزارش سینماخانه و نقل از روابط عمومی شبکه پنج؛ سید حسن تقوی، مدیر عامل بنیاد خیریه دختران معلول بالای چهارده‌ سال مهمان شب گذشته جشن رمضان بود. وی در این برنامه از فعالیت‌های خود در زمینه موکب‌داری گفت و همچنین از نحوه و تاثیر کمک‌های مردم در پیش بردن کارها صحبت کرد. او در ادامه در رابطه با دیگر فعالیت‌های نیکوکارانه خود توضیح داد.

خواننده موسیقی سنتی و مناجات‌خوان گفت: علت علاقه‌مندی به مناجات‌خوانی و موسیقی سنتی وجود تحریر و مهارت در اجرای موسیقی ایرانی بود. من قرار بود قطعه‌ای را اجرا کنم که به استفاده از تکنیک‌های موسیقی سنتی نیاز داشت. از همان زمان تا کنون من در این مسیر قرار گرفته‌ام و به کار خود ادامه می‌دهم.

شیخ زاده ادامه داد: نغمه‌های باستانی چینش مشخصی برای خود در نظر می‌گیرند که در جایگاه‌های مختلف جلوه متفاوتی دارند. به همین دلیل است که ما در گذشته موسیقی مقامی و مواردی مانند شروه‌خوانی داشتیم که اندازه مشخصی از بست و گسترش نغمه‌ها وجود دارد و در هر مقطع زمانی تنها یک نفر می‌تواند به صورت حرفه‌ای نغمه مورد نظر را اجرا کند. برای مثال در اصفهان مقام نفتی داریم که توسط یک نفت فروش ابداع و اجرا شده است.

وی افزود: هرکدام از دستگاه‌ها در تمامی ردیف‌های آوازی یک مثنوی مانند مخالف، افشاری و همایون دارند که ما در ماه رمضان شاهد خوانده شدن آن‌ها هستیم. معروف‌ترین نوع مثنوی افشاری است که بیشتر دیده شده و محبوبیت بالایی دارد.

(بخش دوم)

مناجات‌خوان گفت: حس من زمان مناجات خواندن بستگی به محتوای مناجات دارد. برخی مناجات‌ها برای شاعران معاصر هستند و اهل بیت را مد نظر خود قرار می‌دهند که تماما من را تحت تاثیر شخصیت و مقام اهل بیت قرار می‌دهند. خصوصیت مناجات‌خوانی کمی مغفور مانده و بسیاری از افراد متوجه نیستند که اشعار فارسی در قالب مناجات خوانده می‌شوند اما افراد باید بدانند که هر موقع انسان موسیقی اصیل ایرانی اجرا می‌کند در حال مناجات کردن است. آنچه در شب‌های قدر بیشتر به آن‌ توجه دارم دو بیتی‌های باباطاهر است که من را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

شیخ ‌زاده ادامه داد: من مفتخرم که دکترای زبان و ادبیات فارسی دارم. یکی از استادان گذشته من می‌گفتند خواندن آوازها و موسیقی ابزاری برای رساندن مفهوم هستند. بسیاری از افراد از این ابزارها برخوردارند اما امکان انتقال دادن منظور خود را ندارند. این استاد تاکید بسیار خاصی بر اشعار داشتند و در جلسه اول از من خواستند که شعر بخوانم. در آن جلسه حدود ۳۰ ایراد داشتم اما به دلیل حمایت‌هایی که از سوی استادم صورت گرفت به این کار علاقه پیدا کردم و مسیر را ادامه دادم.

وی اظهار کرد: یکی از بهترین خاطرات ماه رمضان من آن بود که مادرم در لیوان‌های بزرگی که دوست کامی نام دارند برای من ترکیبی از نوشیدنی و خوراکی‌های مقوی درست می‌کرد. من آن را برای سحری می‌خوردم و می‌توانم بگویم آن شرایط بهترین خاطره من را شکل داده‌ است.
ویژه برنامه جشن رمضان که هر شب ساعت ۲۱:۴۰ به تهیه کنندگی کاوه امیری جاوید از شبکه ۵ سیما پخش می شود، شب گذشته با حضور خواننده موسیقی سنتی و مناجات‌خوان بر روی آنتن رفت. در این برنامه پس از پخش آیتم‌ها، نماهنگ و اجرای موسیقی ؛ قدسیه صالحی و بابک افرا با صادق شیخ زاده به گفت و گو نشستند.

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار