رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۷ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 26 April
  • چهارشنبه 11 خرداد 1401 - 10:12
  • کد خبر : 98213
  • تئاتر
  • چاپ خبر : فروپاشی یک تازه وارد

به گزارش سینماخانه؛ نمایش «تازه وارد» به نویسندگی کیانوش ‌جواداسلامی و کارگردانی یاسمین خالصی تا ۱۲ خردادماه ۱۴۰۱ در عمارت سیمرغ به روی صحنه می رود. این نمایش درباره فردی است که به تازگی وارد ساختمانی برای زندگی شده است و در آنجا با همسایگان عجیب و غریب خود مواجه می‌شود. یاسمین خالصی درباره دلایل […]

به گزارش سینماخانه؛ نمایش «تازه وارد» به نویسندگی کیانوش ‌جواداسلامی و کارگردانی یاسمین خالصی تا ۱۲ خردادماه ۱۴۰۱ در عمارت سیمرغ به روی صحنه می رود.
این نمایش درباره فردی است که به تازگی وارد ساختمانی برای زندگی شده است و در آنجا با همسایگان عجیب و غریب خود مواجه می‌شود.


یاسمین خالصی درباره دلایل انتخاب این متن گفت: «به نظرم متن نمایش به یکی از دغدغه‌های مهم بشر امروز در هر جغرافیایی می پردازه و گروتسکی جهان شمول هست و می تواند باعث شود که تماشاچی حین لبخندی که می زند عمیق‌تر درگیر موقعیت و فضایی که پیش رو داره بشود. مواجهه و رویارویی با طبقات و اقشار دیگه و طرد شدن از اجتماعی مثل محیط کار محل زندگی و هر جایی که در آن توانایی بالای تو در یک کفه ترازو است و قدرت دیگری در کفه دیگر ترازو است چیزی است که در این متن به آن پرداخته شده و متن ما را در رقابت بین این دو کفه می گذارد‌ و می تواند ما را در تعلیقی برای رسیدن به نتیجه و همراه شدن با یک کفه به عنوان طرفدار قرار دهد درست شبیه به دنبال کردن یک بازی فوتبال.»
وی اضافه کرد: «رقابتی که در این نمایش در قالب بازی مافیا نشان داده شده و کاملاً تلاش برای بالارفتن و بیرون انداختن در بازی مافیا چیزی شبیه به اتفاقی است که در تازه‌وارد مشاهده می‌کنیم. تقابل تازه وارد ساده و بی‌غل و غش با ابعاد دیگری از وجود و درونیات خودش، تبدیل شدنش و شناخت خودش در اثر تحریک همسایه‌ها به عنوان آینه‌هایی که می‌توانند او را بیشتر با خودش رو به رو کنند و نهایتا فرارش از ساختمان در اثر فشارهای وارده می‌توانند پارامترها و چالش‌هایی باشند که موجبات فروپاشی روانی فرد را فراهم کند یا می‌توانند از ما شخصی قوی‌تر بسازند.»
خالصی همچنین در رابطه با مراحل ساخت این نمایش گفت: «با توجه به محدودیت‌های کرونایی و جهت حفظ سلامت همگانی تمرین و اجرای ما مثل دیگر گروه‌های نمایشی در چند ماه گذشته با تاخیر و توقف همراه بود. از شروع کار و اولین مرحله‌اش تا به اجرا رسیدن حدود یک سال در تکاپو بودیم‌.»


آرمیتا قبادی، از بازیگران نمایش «تازه وارد» درباره نقشی که در این نمایش ایفا کرده بود و چالش‌های آن گفت: «من به عنوان عضو کوچکی از این نمایش روح خودم رو به دست کارگردان سپردم که در این مسیر من رو هدایت کنه که یاسمین خالصی با صبوری و حمایت هاش این کار رو به درستی انجام داد. نظافت‌چی زن از من خیلی دور بود، زنی فضول، پر حرف و با وسواس شدیدی که میل به تمیزی آنقدر زیاد می‌شود که اگر فرد آن کار را انجام ندهد احساس اضطراب و ناراحتی می‌کند، با چالش های جالبی رو به رو شدم که قطعاً برای هر بازیگری خیلی جذاب هستش»
یاسمین خالصی که بیش از این نمایش های «تو یه مرگ به من بدهکاری» و «گم» را نوشته و کارگردانی کرده بود، درباره فضای درونی و بازخورد تماشاگران از نمایش «تازه وارد» اینگونه توضیح داد: «تازه‌وارد به ما امید و تغییر پذیری رو نشان می دهد و پویایی دارد. با توجه به اینکه به نظرم هیچ اثری کامل نیست و مسئله نسبیت در مواجهه با عموم آثار وجود دارد و علاوه بر بعد تکنیکی بحث سلیقه در رویارویی با اثر هنری بسیار مطرح است. می توانم بگویم بازخوردهای مختلفی گرفتیم اما عموما بازخوردها، استقبال تماشاچیان و نظرات رو به پیشرفت و خیلی خوشحال کننده بوده و خوشبختانه تماشاچیان حامی و همراهی داشتیم که چندین و چند بار کار رو دیدن. اگر نظری مغایر با میل تیم ما هم بود صرفا شنیدیم و اگر از نظراتمان مفید بود استفاده کردیم چون نقدی که کاملا اصولی، صحیح و درست باشد قطعا برای ما کمک، انگیزه و آموزه بیشتری برای بهتر شدن و حرکت رو به جلو هست.»
در این نمایش علاوه بر آرمیتا قبادی، امیر ‌حسن ‌بیک، کیانوش ‌جواداسلامی، محمد ‌امیر ‌حسنگانی، نیما ‌تبریزی، مسعود خانی، حنانه ‌جعفری ‌نژاد و مریم ‌قحطانیان به ایفای نقش می‌پردازند.
دیگر عوامل نمایش «تاره وارد» عبارتند از: دستیاران کارگردان: فائزه ‌رزاقی و سید ‌محمدرضا ‌سیدی، منشی صحنه: مریم ‌قحطانیان، طراح صحنه و دکور: حمیدرضا ‌منجر، مشاور نور: رضا رضایی، طراح گریم: بهار طیبی، مجری گریم: سحر میرزایی، طراح لباس: فائزه ‌رزاقی، دستیار لباس: هدیه شکوهی، انتخاب موسیقی: حمیدرضا ‌منجر، عکس و تیزر: مهرداد ‌حسین ‌زاده، طراح پوستر و بروشور: یاسمن ‌محمودی
نمایش «تازه وارد»، خرداد ۱۴۰۱، در سالن شماره ۲ عمارت سیمرغ، ساعت ۱۹، به روی صحنه می‌رود.
سینماخانه / خبرنگار: فرشید حاجیان

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار