رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • السبت ۱۱ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Saturday 20 April

به گزارش سینماخانه و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سیما، “در این مکان نشانه ­های روشنی وجود دارد؛ نشانه ­هایی برای هدایت” این عبارت، بخشی از سخنان دکتر حشمت­ الله قنبری همدانی ­است که به­ عنوان ترجمه­ ی یکی از آیات قرآن کریم در وصف مکه­ ی معظمه در برنامه­ ی مشاور بیان شد. […]

به گزارش سینماخانه و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سیما، “در این مکان نشانه ­های روشنی وجود دارد؛ نشانه ­هایی برای هدایت” این عبارت، بخشی از سخنان دکتر حشمت­ الله قنبری همدانی ­است که به­ عنوان ترجمه­ ی یکی از آیات قرآن کریم در وصف مکه­ ی معظمه در برنامه­ ی مشاور بیان شد. این استاد دانشگاه با حضور در برنامه ­ای که هم­زمان با عید سعید قربان از شبکه ­ی جام­ جم پخش شد؛ سخنانش را در پاسخ به پرسشی در خصوص فلسفه­ ی حج آغاز کرد و حج را عبادتی استثنایی دانست که ریشه در دل تاریخ دارد و تنها متعلق به مسلمانان نیست؛ بلکه عبادتی در مسیر تکامل است که با وجود مبارک پیامبر اسلام تثبیت شده ­است.

حال و هوای عرفانی این برنامه ­ی ویژه با گزارشی از “مِنا” توسط نماینده­ ی فرهنگی بعثه­ ی مقام معظم رهبری ادامه یافت؛ سپس مجری برنامه با تبریک دهه­ ی ولایت به استقبال بخش دوم گفتگو رفت. وی گفت: قربان روز رهایی از دلبستگی­ های این جهانی و دل سپردن به ابدیتی­ است که از فرش تا عرش گسترده ­است. ماه شب نهم ذی­حجه تا نیمه­ ی آسمان بالا آمده و فردا آغازی دوباره است؛ در امتداد راهی که گستره­ی رسالت را به بی­کرانه­ ی امامت پیوند می­ زند؛ در “غدیر” که عید یگانه ­ی امامت است. دهه­ ی ولایت و نورباران عید تا عید بر پیروان ولایت خجسته باد.

دکتر قنبری در بخش بعدی گفتگو از نحوه­ ی گردش جمعیت در “طواف خانه­ ی خدا” و “صفا و مروه” سخن گفت و آن را هماهنگ با گردش زمین و خورشید دانست. وی گفت: “در طواف، گردش حاجی با هارمونی هستی هم­ آواست؛ یکی همسان گردش زمین به دور خورشید و دیگری شبیه حرکت وضعی زمین در گردش به دور خود و این یعنی عبور از مسیر طبیعی خلقت.”

این پژوهشگر تاریخ در ادامه، پیوند قربان و غدیر را با نقل حدیثی از امام صادق(ع) این­گونه توضیح داد: امام صادق سلام­الله علیه فرمودند؛ اگر حج کردید حج را به زیارت ما ختم کنید. حج، اگردست حاجی را در دست امام نگذارد؛ حج نیست.

وی همچنین حج را یک نظام تعدیل دانست و آدابی چون حلالیت طلبیدن پیش از سفر را در جایگاه رعایت حقوق عامه، به­ عنوان یکی از آداب اجتماعی حج مورد تأکید قرار داد و از حال و هوای حاجی در پایان این مراسم عبادی این­چنین یاد کرد: “شبی که در پایان این مراسم سیاسی، عبادی در کنار زائرانی از نژادها و فرهنگ­ های مختلف در مکه می خوابی؛ شبی­ است که درمی­ یابی تا همه­ ی نفسانیات را در خود دفن نکنی؛ لذت انسانیت را درک نخواهی کرد. شبی که چشمت به خورشید است که بالا بیاید و تو به سوی زندگی تازه­ ات حرکت کنی.”

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار