رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۷ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 26 April
  • سه شنبه 28 تیر 1401 - 14:04
  • کد خبر : 101989
  • تئاتر
  • چاپ خبر : داستانی دیگر از هملت

به گزارش سینماخانه؛ نمایش “اتاق هملت” به نویسندگی و کارگردانی بابک محمودزاده از ۱۷ تیر ماه به روی صحنه رفته است و تا ۱۴ مرداد ماه ۱۴۰۱ در خانه هنرمندان، سالن استاد انتظامی میزبان مخاطبان خود خواهد بود. داستان این نمایش اقتباسی از نمایشنامه هملت شکسپیر می باشد. این‌ بار هملت بعد از اینکه متوجه […]

به گزارش سینماخانه؛ نمایش “اتاق هملت” به نویسندگی و کارگردانی بابک محمودزاده از ۱۷ تیر ماه به روی صحنه رفته است و تا ۱۴ مرداد ماه ۱۴۰۱ در خانه هنرمندان، سالن استاد انتظامی میزبان مخاطبان خود خواهد بود.

داستان این نمایش اقتباسی از نمایشنامه هملت شکسپیر می باشد. این‌ بار هملت بعد از اینکه متوجه می‌شود پدرش را به قتل رسانده اند تصمیم می‌گیرد خدمتکار خود را در قالب روح پدر خود در بیاورد تا از این طریق انتقام قتل پدرش و پادشاهی از دست رفته را بگیرد اما در ادامه، داستان توسط شخص دیگری به گونه متفاوت رقم می‌خورد.
بابک محمودزاده درباره نوشتن این متن و چگونگی رسیدن به این ایده گفت: “من از سال ۹۸ که بعد از مدت ها بازیگری در تئاتر، تصمیم به کارگردانی گرفتم و شروع به نوشتن طرح اجرا روی متن هایی که باهاشون ارتباط بیشتری داشتم کردم و طرح اجرایی اتاق هملت در همان زمان شکل گرفت. البته دوست داشتم به خاطر اجراهای متعددی که از هملت به روی صحنه رفته، تغییراتی در روند داستان و در فرم اجرایی ایجاد کنم تا برای مخاطب امروزی جذابیت بیشتری داشته باشد و بتواند با چنین متن کلاسیکی ارتباط خوبی برقرار کند. در واقع این متن برداشت آزادی هست از هملت ویلیام شکسپیر.”


وی درباره روند تولید این اثر افزود: “تحقیقات اولیه، طرح‌های اجرایی و آماده سازی متن حدود یکسال و نیم طول کشید. چون قصد داشتم در فضای بیومکانیک کار کنم نیاز بود تحقیقات بیشتری را انجام بدهم و حتی ایده استفاده از نقش نگاره های مصری که مخاطبین در کار مشاهده می‌کنند در همین تحقیقات به ذهنم رسید. چرا که از نظر فرم خیلی به سبک بیومکانیک میرهولد نزدیک بود. اما تمرینات اولیه از اواسط آبان ۱۴۰۰ تا اوایل تیرماه ۱۴۰۱ ادامه داشت که گروه بی‌نظیر بازیگرها واقعاً در این مدت خیلی سخت تمرین کردند و با اعتمادی که به من داشتند تا امروز کنار من باقی ماندند. قطعاً تمام دوستانی که در عرصه تئاتر کار می‌کنند از سختی‌هایی که برای به صحنه بردن یک اثر در تئاتر وجود دارد به خصوص مشکلات مالی آن خبر دارند.”


کارگردان این اثر راجب هدف اش از اجرای این نمایشنامه توضیح داد: “به نظر من در دوره ای که من زیست می‌کنم و نسلی که الان تازه با فضای تئاتر آشنا می‌شوند؛ نیاز دارند تا بیشتر با متون کلاسیک و مرجع تئاتر آشنا بشوند. به همین خاطر دوست داشتم با اجرای متفاوت از نظر فرم، این جذابیت برای مخاطب نوجوان و جوان تئاتر ایجاد شود و امیدوارم که توانسته باشم این نسل رو به سالن تئاتر بیاورم. اما در قسمت تغییر محتوا و روند داستانی هملت هدف این بود که کسانی که هم نسل های من هستند و بارها به تماشای هملت نشسته اند، علاوه بر اینکه فرم جدیدی از این متن رو مشاهده می کنند از نظر محتوا نیز نگاه جدیدی رو تجربه کنند ”
محمودزاده در مورد استقبال تماشگران گفت: “خدا را شکر می کنم که تا به امروز استقبال خوبی داشتیم و طی ۶ روز اجرا نزدیک ۳۴۰ مخاطب از این تئاتر دیدن کردند. امیدوارم این روند ادامه داشته باشد تا زحمات بازیگران و گروه اتاق هملت دیده بشود. چون همه ما می‌دانیم که تئاتر بدون مخاطب هیچ معنا و مفهومی ندارد.”
او به عنوان سخن آخر افزود: “من می خواهم اینجا از تک تک بازیگرها، طراح ها و عوامل اتاق هملت تشکر کنم که دوستانه در کنار من بودند و همیشه در هر لحظه پشت من را خالی نکردند. امیدوارم که دوباره با همین تیم آثار دیگری را روی صحنه ببرم و در آخر می خواهم به مخاطبانی که قرار است اتاق هملت را برای تماشای یک اثر نمایشی انتخاب کنند این نوید را بدهم که بعد از دیدن اثر راضی از سالن خارج خواهند شد.”

در این نمایش ایمان ‌میرهاشمی، فرنوش ‌نیک ‌اندیش، احمد ‌صفرزاده، زهرا ‌رئیسی و طاها ‌احمدی به روی صحنه می روند.
دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: طراح صحنه و آکسسوآر: بابک ‌محمودزاده، طراح لباس: متین کیمنش، طراح نور: رضا ‌خضرایی، طراح گریم: فائزه ‌سلطانی، طراح صدا و موسیقی: محمد علی ناظم زاده، طراح حرکت: بابک ‌محمودزاده، طراح بروشور: آیه فیلی، عکاسان: رضا ‌جاویدی و نازنین ‌طلوعی، مشاوره روانشناس: سیده ‌آمنه ‌افتخاری، دستیار اول کارگردان و برنامه ریز: مبینا ‌بی‌آزار، دستیار دوم کارگردان: محمدرضا ‌باصری، مدیر صحنه: مریم ‌خدمتی ‌منفرد، منشی صحنه: زهرا ‌علی ‌اکبر، اپراتور موسیقی: فاطمه آرامش، دستیاران صحنه: مژگان ‌ساجدی و مهناز فیض الله زاده، اپراتور نور: فاطمه رسوخی، جامه دار: مژگان ‌ساجدی، ساخت و طراح تیزر: جمشید بیچرانلو، مجریان گریم: فاطمه محمدی، آزاده ‌منصور و امیرعباس ‌حاتمی، دستیار گریم: نگار ‌حاجیانی، دوخت لباس: رکسانا دهری، گروه روابط عمومی و تبلیغات: گروه رسانه آرخه

نمایش اتاق هملت تیر و مرداد ۱۴۰۱، خانه هنرمندان سالن استاد انتظامی هرشب ساعت ۱۹ به روی صحنه می‌رود.

سینماخانه / خبرنگار: علیرضا شاه حسینی

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار