رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 15 خبر


  • پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۸ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 28 March

دبیر ستاد اربعین سیما از بسیج تمامی امکانات مرکز تولید و فنی سیما در مسیر پیاده‌روی اربعین خبر داد و گفت: چهار استودیو مشرف به بین‌الحرمین و یک استودیو در صحن عقیله مستقر است که به شبکه‌های تلویزیونی خدمات می‌دهند. به نقل از معاونت سیما، صادق یزدانی، درباره اهمیت و جایگاه اجتماع بزرگ اربعین حسینی […]

دبیر ستاد اربعین سیما از بسیج تمامی امکانات مرکز تولید و فنی سیما در مسیر پیاده‌روی اربعین خبر داد و گفت: چهار استودیو مشرف به بین‌الحرمین و یک استودیو در صحن عقیله مستقر است که به شبکه‌های تلویزیونی خدمات می‌دهند.

به نقل از معاونت سیما، صادق یزدانی، درباره اهمیت و جایگاه اجتماع بزرگ اربعین حسینی گفت: اربعین فرصتی است تا خلأهای گفتمانی جبهه انقلاب اسلامی پیرامون اربعین برطرف شود. سال‌های گذشته به دلیل درگیری بالا در عملیات ترویجی و اطلاع‌رسانی، کمتر فرصت گفتمان‌سازی برای اربعین دست داده است. برای کمک به جاری شدن آثار این رخداد در همه مناسبت های جامعه به «گفتمان اربعین» نیاز داریم.

وی افزود: جبهه دشمن از ابتدا تلاش کرده است انگاره‌های اصلی خود درباره اربعین را جا بیندازد. مهمترین القای دشمن، در جهت پوشاندن عظمت حضور پرشور مردم در این آئین است. به همین دلیل رویکرد اصلی و مهم دیگر، نشان دادن وجه مردمی اربعین است. در برنامه‌های مختلف به این مساله توجه می‌شود که اربعین یک حرکت خودجوش مردمی است و دولت‌ها فقط نقش پشتیبانی از آن را دارند. هیچ دولتی نمی‌تواند چنین ظرفیتی را فعال کند؛ بلکه نیرو و اراده مردم است که این رخداد را رقم زده و اداره می‌کند.

محورهای اصلی ستاد اربعین

دبیر ستاد اربعین سیما درباره محورهای اصلی ستاد اربعین صدا و سیما در دوره جدید تاکید داشت: چهار محور مهم محتوایی برجسته‌سازی مردمی بودن اربعین با تاکید بر روایتگری حضور مردم در میدان خدمت‌رسانی، تبیین نقش اربعین برای افق آینده تمدن اسلامی، ایجاد آرایش رسانه‌ای و هماهنگی محتوایی در راه‌اندازی پویش‌ها و جریان‌های رسانه‌ای برای شکل‌گیری «هویت جهانی ـ امتی» و تاکید بر «اجتماع» عظیم مردمی در تقویت «جبهه مقاومت اسلامی» در این دوره، برای رویداد اربعین در نظر گرفته شده است. امسال در برنامه‌های سیما تمرکز جدی بر روی وجوه عقلانی و تحلیلی اربعین می‌شود و برنامه‌سازان تلاش می‌کنند وجه تمدن‌سازی برآمده از رویداد عظیم اربعین را ترسیم کنند.

وی با تاکید بر شعار ستاد اربعین رسانه ملی در اربعین امسال افزود: امسال ستاد اربعین با شعار انا من حسین و سلام بر مهدی در این مسیر پای گذاشته و با توجه به رویکرد جدید صدا و سیما تلاش می کنیم تا تشکل‌های مردمی را بیش از پیش مورد توجه قرار داده و پوشش دهیم.

یزدانی در ادامه به اثرات پنهان این رویداد عظیم اشاره کرده و گفت: هنوز آثار این رخداد عظیم در سایر حوزه‌های سیاسی و اجتماعی آشکار نشده است. رخداد پیاده‌روی اربعین حرکتی انقلابی و حقیقی است و نمی‌تواند در خود آن آئین و تکرار سالانه آن محدود بماند. به همین دلیل رویکرد رسانه ملی نشان دادن وجه جاری بودن و امتداد اربعین در همه روزهای سال است چرا که تصویر درست از اربعین، یعنی نشان دادن چهره شکل‌گیری تمدن اسلامی از این اتحاد و حضور و جمع شدن مردم و حرکت به سمت یک نقطه مشخص.

مدیر شبکه افق با اشاره به وجود دو ساز و کار در رسانه ملی به منظور پوشش حداکثری رویداد عظیم اربعین گفت: گروه معارف سیما محور اصلی و سیاست‌گذار همه برنامه‌های معارفی سیماست. اولین اقدام ستاد اربعین سیما نیز تنظیم و تدوین سند محتوایی و سیاست‌های کلان رسانه‌ای بود که این محتوا با هم‌فکری و همکاری گروه معارف آماده و جمع‌بندی شد. پیگیری اجرای این سیاست‌ها نیز بر عهده همین شوراست و تعامل بسیار خوبی بین این دو ستاد برقرار است.

بسیج امکانات مرکز تولید و فنی سیما برای اربعین

یزدانی ضمن اشاره به بسیج امکانات مرکز تولید و فنی سیما در مسیر پیاده‌‎روی اربعین حسینی تاکید کرد: امسال پوشش رسانه‌ای در مسجد سهله، مسیر نجف به کربلا و کربلا انجام می‌شود. موکبی در مسجد سهله مستقر است که آغاز پیاده‌روی اربعین با نام و یاد امام زمان(عج) آغاز شود. هر روز صبح سخنرانی حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان از این مسجد پخش خواهد شد. در مسیر راهپیمایی نیز شبکه‌های مختلف تلویزیونی در استودیوهایی که آماده شده است، حضور پیدا می کنند.

وی افزود: امسال نیز استودیوی برنامه های مختلف شبکه های سیما در عمودهای ۲۸۵، ۸۲۸، ۹۸۰، ۱۰۸۰، ۱۱۲۰ و ۱۲۲۲ حضور پررنگ و جدی دارند. همچنین شبکه‌های استانی رسانه ملی در همین استودیوها حضور دارند و برنامه پخش خواهند کرد.

دبیر ستاد اربعین سیما در ادامه ضمن اشاره به امکانات مستقر صدا و سیما در شهر کربلا گفت: در شهر کربلا هم ۴ استودیو مشرف به بین‌الحرمین و یک استودیو در صحن عقیله مستقر است که به شبکه‌های تلویزیونی خدمات می‌دهند. نیروها تلاش‌گر تولید، فنی و برنامه‌سازان هم در همه این نقاط حضور دارند و از ۹ صفر با شبکه‌های تلویزیونی ارتباط برقرار می‌کنند.

همه شبکه‌های تلویزیونی پای کار اربعین

وی از تاثیر سیر تحول صدا و سیما در فعالیت رسانه برای رویداد بزرگ اربعین سخن گفت و افزود: معاونت سیما در این دوره با قدرت و حجم وسیع‌تری رویداد بزرگ اربعین را پوشش خواهد داد تا جایی که حتی شبکه‌های نسیم، کودک و امید امسال عوامل برنامه‌ساز اعزام و برنامه‌های زنده و ضبطی مخصوص، تولید و روانه آنتن می کنند. برخی شبکه ها نیز در روزهای منتهی به اربعین، برنامه‌های ارتباط زنده ویژه در ساعت‌های طولانی برای انتقال حس و حال و شور و شعور اربعین به مخاطبان دارند.

مدیر شبکه افق سیما افزود: شبکه‌های تلویزیونی در تلاشند تا بیش از بازتاب واقعه اربعین، به بازنمایی این رویداد و بیان قصه‌های مردم در ایام اربعین بپردازند. یعنی قرار نیست فقط گزارشگر رخداد باشند، بلکه سراغ قصه‌ها و روایت‌های مردم می‌روند. همچنین بر مساله خانواده و پیاده‌روی خانوادگی تاکید جدی‌تری خواهد شد.

برای جاماندگان اربعین هم برنامه داریم

دبیر ستاد اربعین سیما ادامه داد: هر سال جمع بسیاری از ارادتمندان به امام حسین(ع) توفیق حضور در حرم شریف ایشان را پیدا نمی‌کنند اما همه آنها در صورتی که نیت زیارت بکنند، زائر آن حضرت محسوب می‌شوند. در روایات آمده است هر کس به نیت زیارت قبر شریف آن حضرت از خانه خارج شود، جزو زائران ایشان است. به همین دلیل هر سال در روز اربعین مردمی که امکان سفر ندارند، از خانه خارج می‌شوند و به سمت زیارت‌گاه‌ها یا گلزار شهدای منطقه خود حرکت می‌کنند.

وی افزود: شبکه‌های ملی و استانی امسال علاوه بر پوشش برنامه‌های کربلای معلی در روز اربعین، حضور مردم در مسیرهای مختلف شهرها و روستاها در داخل کشور را هم پوشش خواهد داد. امسال بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته قرار شد از عنوان «اجتماع لشکر حسین(ع)» برای شیفتگان اباعبدالله(ع) که در داخل کشور حضور دارند، استفاده شود.

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار