رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 19 خبر


  • چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الأربعاء ۲۲ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Wednesday 1 May

ریحانه کاوش کارگردان فیلم «یک چیز سیاه» که در بخش پویانمایی سی‌و‌نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور دارد، درباره فیلم خود و جشنواره گفت. ریحانه کاوش کارگردان فیلم «یک چیز سیاه» که در بخش پویانمایی سی‌و‌نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران حضور دارد، درباره فیلم خود گفت: «یک چیز سیاه» از مجموعه کارهای «هزار و یک داستان» […]

ریحانه کاوش کارگردان فیلم «یک چیز سیاه» که در بخش پویانمایی سی‌و‌نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور دارد، درباره فیلم خود و جشنواره گفت.

ریحانه کاوش کارگردان فیلم «یک چیز سیاه» که در بخش پویانمایی سی‌و‌نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران حضور دارد، درباره فیلم خود گفت: «یک چیز سیاه» از مجموعه کارهای «هزار و یک داستان» است. تلاش کردیم تا کتاب‌هایی که نویسنده و تصویرگر ایرانی دارند و از کیفیت خوبی هم برخوردار هستند، به انیمیشن تبدیل کنیم و در این راه مجموعه‌ای از بهترین تصویرگری‌ها و داستان‌ها را برای مخاطب خردسال ۵ تا ۷ سال انتخاب کرده‌ایم.

وی ادامه داد: تا به امروز ۸۰ اثر تولید کرده‌ام و «یک چیز سیاه» به تصویرگری و نویسندگی رضا دالوند نیز یکی از آثاری است که داستان و تصاویر زیبایی دارد. تلاش کردیم تا به اثر وفادار باشیم اما برای تبدیل آن به فیلم، به بازآفرینی‌هایی نیاز داشتیم تا مخاطب بتواند هرچه بهتر و بیشتر با آن ارتباط برقرار کند.

کاوش با اشاره به ساخت موسیقی منحصر به فرد بیان کرد: نسخه نهایی که تحویل جشنواره دادیم ۱۵ دقیقه است و نکته مهمی که باید به آن اشاره کنم این است که برای تمامی کارها موسیقی ساخته شده است تا بتواند به فضای کار کمک بیشتری کند و تصاویر و طراحی کاراکترها نیز به صورت دستی کار شده‌اند.

کارگردان «یک چیز سیاه» درباره روند تولید اثر خود توضیح داد: کار را با کسب مجوز کتبی از ناشر آغاز و بعد از آن برای تصویب در شورای تلویزیون اقدام کردیم. باتوجه به کتابی که انتخاب کردیم به سراغ مشخص کردن نکات ریزتر و اساسی مانند مشخص شدن نقاط پر رنگ داستان، تصاویر خوب، کاراکتر اصلی رفته و بعد از انجام ایده‌پردازی، وارد مرحله فیلمنامه شدیم. بعد از آن طراحی استوری بورد و بازسازی و فضاسازی کاراکترها را پیش برده و کارها را انیمیت کردیم. در مرحله بعد نیز به سراغ ساخت موسیقی و دوبله رفتیم. شاید وقفه‌های کوتاهی وجود داشت اما به دلیل حساسیت و علاقه زیادی که نسبت به پروژه «یک چیز سیاه» داشتیم، نزدیک به یک سال و نیم کل پروسه تولید آن طول کشید.

وی با اشاره به حضور در جشنواره‌های مختلف داخلی و خارجی بیان کرد: من در جشنواره‌های فیلم و انیمیشن زیادی حضور داشتم و نکته مهمی که در آن‌ها وجود دارد، بحث رده‌بندی مخاطب است و مثلا آثار مربوط به مخاطبان ۳ تا ۵ سال با ۵ تا ۷ سال و یا آثار کودک و جدی جدا بررسی و قضاوت می‌شوند. متاسفانه این اتفاق را در جشنواره فیلم کوتاه تهران نداریم و معمولا تمام انیمیشن‌ها در کنار هم قرار می‌گیرند. این طبقه‌بندی باعث می‌شود تا شناخت بهتری از مخاطب و فیلمساز داشته باشیم و حقی هم از کسی ضایع نشود. با تمام این تفاسیر وجود جشنواره‌ای مانند جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران امیدی برای استعدادهای جدید و جزو جشنواره‌های بسیار خوب است.

ریحانه کاوش در پایان گفت: چه زمانی که در دانشگاه هنرهای زیبا و در رشته گرافیک تحصیل می‌کردم و یا چه زمانی که وارد دنیای انیمیشن و کارگردانی شدم، دغدغه‌ام کار کودک بود. شما ببینید در زمان ما کارهای خیلی خوبی وجود داشت و بچه‌های دهه ۶۰ با کارتون‌های خوبی ازنظر زیبایی‌شناسی تربیت و بزرگ شدند اما امروزه این فیلتر زیبایی‌شناسی خیلی کم و کمرنگ شده است. این دغدغه من و آقای علی رئیس به عنوان تهیه‌کننده بود که در این مسیر ناشران و صداوسیما نیز همکاری بسیار خوبی با ما داشتند و به امیدخدا قرار است این کار بعدتر نیز از تلویزیون هم پخش شود.

عوامل پویانمایی «یک چیز سیاه» عبارتند از کارگردان: ریحانه کاوش، تهیه کننده: علی رئیس، موسیقی: مهدی قشقایی، براساس کتاب «یک چیز سیاه» به نویسندگی و تصویرگری: رضا دالوند، فیلمنامه: حمزه علیرضایی، انیماتور: نگار زنجانی، زهرا صافی، صداگذار: منصوره هنرمند و صداپیشه‌گان: مرجان خواجه کازرونی، وحید کمالی، مریم یوسفی، مرضیه شریفیان.

منبع: صبا

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار