رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۶ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 25 April
  • سه شنبه 17 آبان 1401 - 13:38
  • کد خبر : 109908
  • تئاتر
  • چاپ خبر : «شن» تنها ۵ شب روی صحنه است

کارگردان نمایش «شن» با اشاره به دلایل کوتاه بودن اجرای این نمایش عنوان کرد این اثر روایتی غیرکلیشه ای از اتفاقات دوران دفاع مقدس و جانبازان اعصاب و روان دارد. علیرضا پاکباز کارگردان نمایش «شن» که در تماشاخانه مهر حوزه هنری روی صحنه است درباره تعداد اندک اجراهای این نمایش گفت: نمایش «شن» کاری از […]

کارگردان نمایش «شن» با اشاره به دلایل کوتاه بودن اجرای این نمایش عنوان کرد این اثر روایتی غیرکلیشه ای از اتفاقات دوران دفاع مقدس و جانبازان اعصاب و روان دارد.

علیرضا پاکباز کارگردان نمایش «شن» که در تماشاخانه مهر حوزه هنری روی صحنه است درباره تعداد اندک اجراهای این نمایش گفت: نمایش «شن» کاری از هنرجویان هنرستانی است و ما از ابتدا نمایش را برای حداقل ۱۵ شب آماده اجرا کرده بودیم اما به دلیل شرایط جامعه و واقع شدن حوزه هنری در نزدیکی دانشگاه امیرکبیر و پل حافظ و لزوم حفظ امنیت مخاطبان و عوامل گروه تصمیم گرفتیم نمایش تنها ۵ و از ۱۴ تا ۱۸ آبان اجرا داشته باشد چون برای همین تعداد اجرا هم باید ریسک می کردیم.

وی ادامه داد: بازیگران ما همگی هنرجویان هنرستان هستند اما چون در رشته تئاتر درس می خوانند آمادگی اجرای بیش تر از این را هم داشتند و مدرسه هم از گروه حمایت می کرد اما به دلیل اینکه مدام مجبور بودیم اجرا را به تعویق بیندازیم و متاسفانه روند تمرین ها فرسایشی شده بود، تصمیم گرفتیم اجرا برویم حتی اگر در مدت زمان کمی باشد.

پاکباز درباره شکل گیری نمایش توضیح داد: ما در ایام فاطمیه سال گذشته با همین هنرجویان نمایشی را به نام «لوطی مصطفی» در تماشاخانه سرو به صحنه بردیم که مورد توجه قرار گرفت و به پیشنهاد مدیریت مجموعه که علاقه مند به اجرای نمایشی داستان‌گو با محوریت دفاع مقدس بود در نهایت نمایشنامه «شن» را برای اجرا انتخاب کردیم که نوشته هادی اسلامی، محمدرضا ‌ارکان و سروش صدوقی است و سال ۹۳ به عنوان ماحصل یک کارگاه آموزشی توسط وحید آقاپور به صحنه رفته بود.

وی در پایان درباره داستان و ویژگی های نمایش توضیح داد: علت انتخاب این متن متفاوت و غیرکلیشه ای بودن آن نسبت به دیگر نمایشنامه های دفاع مقدسی بود و خوشحالم که این پروژه توانست شکل بگیرد. اتفاق‌های نمایش در یک آسایشگاه اعصاب و روان می‌گذرد و داستان زندگی ۲ دوست و هم‌رزم به نام های علیرضا و رسول را روایت می کند که هر ۲ در تیم عملیات و شناسایی هستند اما در یکی از عملیات ها مجبور می شوند از مسیری دیگر که «شن» نام دارد به راهشان ادامه دهند که به دلیل مجروح شدن رسول از هم جدا می افتند. این جدایی منجر به اسارت رسول می‌شود و علیرضا هم متهم به خرابکاری و لو دادن عملیات شده و به زندان می افتد. پس از جنگ علیرضا که تازه از زندان آزاد شده رسول را در یک آسایشگاه اعصاب و روان پیدا می‌کند. در حالی که متوجه می‌شود رسول هویت خودش را انکار می‌کند و از نظر روانی دچار اختلال است و به هیچ وجه خودش و خاطرات گذشته را به یاد نمی‌آورد. علیرضا خودش را به عنوان یک بیمار اعصاب و روان جا می زند و تلاش می کند تا رسول بتواند خاطراتش را بازیابی کند و از این طریق بتواند موفق به حل معمای سال ها قبل شود و بیگناهی علیرضا را ثابت کند.

جلال الدین محمد احمدی، سیدمهدی ‌اسماعیلی، طاها ‌اصغری، مهدی حاجی‌قاسمعلی، محمدصالح ربیعی، محمدحسین زاهد، علیرضا ‌سلطان بازیگران این اثر نمایشی هستند که تا ۱۸ مهر در تماشاخانه مهر حوزه هنری روی صحنه است.

منبع: مهر

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار