رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 29 March

برنامه مستند «ماجرا» به مناسبت سالروز درگذشت باغچه بان با موضوع اختراع تلفن گنگ برای ناشنوایان راهی آنتن می‌شود. به نقل از روابط عمومی رادیو صبا ،«ماجرا» عنوان یکی از برنامه های مستند این شبکه رادیویی است، که در قالب گزارش به بررسی دلایل شهرت افراد و ماجرا های معروف می پردازد. این برنامه روز […]

برنامه مستند «ماجرا» به مناسبت سالروز درگذشت باغچه بان با موضوع اختراع تلفن گنگ برای ناشنوایان راهی آنتن می‌شود.

به نقل از روابط عمومی رادیو صبا ،«ماجرا» عنوان یکی از برنامه های مستند این شبکه رادیویی است، که در قالب گزارش به بررسی دلایل شهرت افراد و ماجرا های معروف می پردازد.

این برنامه روز جمعه چهارم آذر به مناسبت سالروز درگذشت جبار باغچه بان راهی آنتن می شود و به معرفی این بزرگ مرد آذربایجان، معلم دنیای سکوت؛ جبار باغچه‌بان می‌پردازد و درباره خدمت های وی به دانش آموزان ناشنوا می‌گوید.

درتوضیح این برنامه آمده است: یکی از اختراعات جبار باغچه‌بان ساختن وسیله‌ای است که از طریق استخوان‌های فک و دندان صداها را به مغز منتقل می‌کرد.

باغچه‌بان روزی با یادآوری خاطره‌ای ساعت مچی خود را باز می‌کند و در دهان و میان دندان‌های شاگرد ناشنوا می‌گذارد و می‌بیند که می‌شنود و باغچه‌بان از آنجا به فکر ساختن گوشی استخوانی می‌افتد. بی‌داشتن اطلاعات فنی و فقط از راه نتیجه‌گیری‌های طبیعی و خراب کردن یک دستگاه تلفن و رادیو سرانجام موفق می‌شود که با کوشش بسیار طرح اختراع خود را تکمیل کند و آن را در تاریخ ۱۸ فروردین‌ ۱۳۱۴ به ثبت برساند. پس از آن با همکاری دوستی یک دستگاه از آن را می‌سازد و در تعلیم کودکان از آن استفاده می‌کند. طرز کار این دستگاه به این‌گونه بود که شاگردان ناشنوا که تمرین تربیت شنوایی کرده بودند می‌توانستند با استفاده از دستگاه تلفن گنگ که در اتاق دیگری بود جمله‌هایی را که آموزگار می‌گفت تشخیص دهند.

مستند «ماجرا» به دنبال این سوال که چرا باغچه‌بان نتوانست چنانکه خواست او بود این دستگاه را با یارمندی علاقمندان و متخصصان کامل کند و مورد استفاده عام قرار دهد. چه قدر مایه خشنودی و افتخار او می‌شد که اگر زنده می‌ماند و خبری را که در یکی از روزنامه‌های پایتخت در آذرماه سال ۱۳۵۰ چاپ شده بود می‌خواند: «اکنون می‌توانید با دندان‌های خود بشنوید.»

دستگاهی به تازگی برای ناشنوایان اختراع کرده‌اند که شخص از راه دندان‌های خود چه طبیعی و چه مصنوعی می‌تواند بشنود. این دستگاه را پزشکان دانشگاه کالیفرنیا در «لوس آنجلس» اختراع کرده‌اند.

مستند «ماجرا» به تهیه کنندگی انسیه شمس اللهی روز جمعه چهارم آبان ساعت ۱۲:۳۰ تقدیم مخاطبان می شود.

منبع: مهر

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار