به گزارش سینماخانه و به نقل از ستاد خبری شانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت»، مستند «در پس جنگ» به کارگردانی محمدحسین محمودیان یکی از آثاری است که متقاضی حضور در جشنواره سینما حقیقت امسال شده است.
او درباره موضوع این فیلم مستند گفت: این فیلم درباره مردمان سرزمین افغانستان است. مستند با این سؤال آغاز می‌شود که: «بیش از ۴ دهه است که مهاجران افغانستانی را در ایران می‌بینیم‌. بر این مردمان چه گذشته که امروز بسیاری از آن‌ها مهاجر هستند؟» این مستند سعی در پیدا کردن پاسخ برای این سؤال است.

وی ادامه داد: از سال‌ها پیش با مردم افغان مراوده داشتم و از نزدیک با آن‌ها در ارتباط بودم. حتی با آن‌ها همکاری کرده و مستند هم ساخته‌ام. به همین علت دوست داشتم به این موضوع بپردازم و به مردم ایران بگویم مردم افغانستانی سربار ما نیستند. بسیاری از آن‌ها کارهایی را با حقوق‌هایی انجام می‌دهند که شاید شهروندان ایرانی از انجام آن‌ها طفره بروند. ضمن این که بسیاری از مهاجران افغانستانی، در ایران بسیار موفق هستند.
محمودیان گفت: من پیشتر مستندی ساخته بودم که به معرفی افغانستانی‌های مهاجر موفق می‌پرداخت و نشان می‌داد که ما افراد افغانستانی را در کشور داریم که پزشک، جراح، استاد دانشگاه و یا هنرمند هستند. شاید جالب باشد که بدانید محمد کاظم کاظمی، نویسنده، که سابقه دبیری جشنواره شعر فجر را هم در کارنامه داشته، افغانستانی است. اگر مردم نسبت به سرگذشت این مردم و شخصیت‌های آن‌ها اطلاع داشته باشند، بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی پیش نمی‌آید.

این مستندساز درباره ساختار مستند «در پس جنگ» گفت: ما در این مستند، دوره جهاد را در کشور افغانستان به تصویر کشیده‌ایم. دوره جهاد، دوره‌ای طلایی در این کشور است که مردم افغانستان مقابل حکومت متجاوز شوروی ایستادگی می‌کنند و دست به دست هم داده و وطن خود را آزاد می‌کنند. باید بدانید در کشور افغانستان تنوع اقوام و مفهوم قومیت موضوعی بسیار هم است. در این مستند پای صحبت طیف‌های گوناگون و قومیت‌های متفاوت این مردم نشسته‌ایم.

او در پایان درباره چالش‌های فیلمبرداری در کشور افغانستان گفت: من بارها به کشور افغانستان سفر کرده و کارهای فیلمبرداری مستند را انجام دادم. شاید جالب باشد بدانید در دوران طالبان کار فیلمبرداری برای ما راحت‌تر هم شد و تصویرهای عمومی شهر کابل را در آن دوران گرفتم.