به گزارش سینماخانه و به نقل از ستاد خبری شانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت»، فرشاد افشین‌پور (مستندساز) درباره موضوع مستند «دنیای وحشی زاگرس» که متقاضی حضور در شانزدهمین دوره از جشنواره «سینماحقیقت» شده است، گفت: «دنیای وحشی زاگرس»، مستندی در ژانر حیات‌وحش است و سراغ طبیعت و حیات‌وحش رشته‌کوه زاگرس رفته است. دغدغه من این بود که با تمام ظرفیت‌هایی که دارم کاری درباره کوهستان زاگرس که اصالت خودم نیز به آن دیار بازمی‌گردد، انجام دهم.
او ادامه داد: کشور ایران، طبیعتی بکر و ناشناخته دارد. با وجود مستندهای بسیاری که در ژانر محیط‌زیست و حیات‌وحش درباره پوشش طبیعی و وحشی خطه‌های متفاوت این کشور ساخته شده، باز هم نیاز پرداختن به این موضوع احساس می‌شود. من در مستند «دنیای وحشی زاگرس» سعی کردم قابلیت و زیبایی این رشته‌کوه را تصویر کنم و اطلاعات جامع و کاملی از آن به مخاطب ارائه دهم.
افشین‌پور درباره چالش‌های ساخت این  اثر گفت: رشته کوه زاگرس از مرز میان سه کشور عبور می‌کند. یعنی از نزدیکی دریاچه وان در ترکیه آغاز شده، سپس به عراق رسیده و وارد ایران می‌شود. این رشته کوه در ایران نیز از مرز میان ۸ استان گذر می‌کند و گستره وسیعی دارد. این وسعت کار ما را برای پرداخت به موضوع و فیلمبرداری سخت می‌کرد. برای مثال برای ورورد به کشورهای دیگر با چالش‌هایی روبه‌رو بودیم و گستره بعد مکان اذیتمان می‌کرد. این مسئله باعث طولانی شدن روند فیلمبرداری شده بود. اما درنهایت چنین سختی‌هایی در ذات کار و مستندهای محیط زیستی هست و باید آن را پذیرفت.
این مستندساز در ادامه بیان کرد: دوست دارم به مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی که متولی برگزاری جشنواره «سینماحقیقت» است پیشنهاد دهم که همچون بخش «شهید آوینی» که در کنار بخش‌های مختلف جشنواره برگزار می‌شود. بخش جداگانه‌ای نیز برای مستندهای ژانر «حیات‌وحش» در نظر بگیرد و بخش «مستند حیات‌وحش»، در «سینماحقیقت» فعال شود. به نظر من چنین اقدامی می‌تواند اشتیاق را در میان فیلمسازان افزایش دهد و این‌گونه فیلمساز برتر هر بخش به صورت مجزا نیز برنده جایزه می‌شود و تعداد فیلمسازانی که مورد تشویق قرار می‌گیرند بیشتر می‌شود.
او ادامه داد: من این پیشنهاد را از این جهت می‌دهم که جشنواره «سینماحقیقت» تنها جشنواره‌ای در ایران است که به صورت تخصصی به موضوع آثار مستند می‌پردازد و رسالتی بزرگ دارد. درواقع مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی وظایف بسیاری برعهده دارد. از بررسی و پذیرش طرح آثار گرفته تا برگزاری ورک‌شاپ و کلاس‌های آموزشی و جشنواره سینمایی.
افشین‌پور در پایان گفت: البته حمایت از مستندسازان فقط نباید مالی باشد. حمایت معنوی حتی قدر و ارزش بیشتری هم نسبت به حمایت مالی می‌تواند داشته باشد. برای مثال مصاحبه‌های طولانی در ایام برگزاری جشنواره خودش می‌تواند نوعی تشویق محسوب شود که به پویایی کمک می‌کند.