رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
  • الثلاثاء ۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Tuesday 19 March

حامد قاسمی کارگردان مستند «پیرطاهر» که در بخش مسابقه مستندهای کوتاه شانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» حضور دارد، درباره این اثر و حضور در جشنواره امسال توضیح داد. حامد قاسمی کارگردان مستند «پیرطاهر» که در بخش مسابقه مستندهای کوتاه شانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» حضور دارد، درباره تولید مستند «پیرطاهر» و سوژه آن گفت: در سال‌های گذشته ۳ میلیون […]

حامد قاسمی کارگردان مستند «پیرطاهر» که در بخش مسابقه مستندهای کوتاه شانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» حضور دارد، درباره این اثر و حضور در جشنواره امسال توضیح داد.

حامد قاسمی کارگردان مستند «پیرطاهر» که در بخش مسابقه مستندهای کوتاه شانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» حضور دارد، درباره تولید مستند «پیرطاهر» و سوژه آن گفت: در سال‌های گذشته ۳ میلیون هکتار جنگل‌های هیرکانی به ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار کاهش پیدا کرده است و گونه‌های بسیاری از بین رفته و اکوسیستم جنگل تغییر کرده است. در این شرایط برای حفظ محیط زیست باید سعی کنیم حداقل روی نزدیکان خود تاثیر بگذاریم و به ایجاد فرهنگ در این رابطه کمک کنیم.

این کارگردان درباره این مستند و موضوع آن توضیح داد: این فیلم، مستندی پرتره از شخصیتی به نام «پیرطاهر» بوده است که می‌گوید گالش (دامدار) جنگل هیرکارنی است. او چند سالی می شود که با جان و دل تلاش می‌کند تا از حیات وحش خود محافظت کند.

وی افزود: در واقع فعالیت او یک کار محیط‌ زیستی است اما باتوجه به اینکه سازمان محیط‌ زیست توانایی پوشش کامل جنگل را ندارد، حفاظت بخش‌هایی از آن را به بومی‌های منطقه واگذار کرده است. منطقه‌ای که «پیرطاهر» از آن محافظت می‌کند، اجدادش در گذشته در آن به شکار می‌پرداختند؛ او از اولین افرادی است که در منطقه خود تیمی را برای محافظت از جنگل جمع‌آوری و اتفاقا موفق بوده است چراکه توانسته تعداد گوزن‌های منطقه را افزایش دهد.

این کارگردان اظهار کرد: فعالیت اصلی من عکاسی و مستندسازی است ولی در چند سال گذشته به حفاظت از جنگل و طبیعت روی آورده‌ام. چراکه فکر می‌کردم با این کار می‌توانم تاثیر بیشتری روی اطرافیان خود در جهت ایجاد فرهنگ حفاظت از محیط زیست بگذارم. در ۵ سال گذشته در کنار پیرطاهر بودم و با هم به جاهای مختلفی از جنگل سفر کردیم و به عنوان مثال از نزدیک شاهد فصل جفت‌گیری گوزن‌ها نیز بوده‌ام.

قاسمی تصریح کرد: در این مستند روایت بخشی از زندگی «پیرطاهر» را که در فصل جفت‌گیری گوزن‌ها و در جنگل‌های هیرکانی اتفاق می‌افتاد، می‌بینیم. این بخش از زندگی گوزن‌ها بسیار جالب توجه است؛ به طوری که در این زمان گوزن‌ها بانگ سر داده و اتفاقات جذابی رخ می‌دهد.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته ۳ میلیون هکتار جنگل‌های هیرکانی به ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار کاهش پیدا کرده است، عنوان کرد: شخصا شیوه‌ای که در کار مستندسازی انجام می‌دهم، یک مدل پرداخت خلاقیت در تصویر کردن واقعیت است که از بعد اجتماعی به آن می‌پردازم. در این مستند نیز به همین صورت عمل کردم و ما داستان حفاظت از محیط زیست را توسط یک شهروند معمولی می‌بینیم.

این مستندساز در ادامه عنوان کرد: متاسفانه تغییر در جنگل‌های هیرکانی تنها معطوف به کاهش مساحت آن نبوده است؛ بلکه این کاهش سبب شده است تا گونه‌های مختلفی در آنجا از بین برود و اکوسیستم آن تغییر کند. یکی از دلایلی که سبب شد تا این سیر را طی کنم و اثری درباره آن بسازم، این بود که حس می‌کردم برای ایجاد فرهنگ در بحث محیط زیست باید از نزدیکان و خانواده خود شروع کنیم.

کارگردان مستند «پیرطاهر» در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره جشنواره «سینماحقیقت» گفت: این جشنواره یکی از رویدادهای مهم سینمای مستند بوده و فضای خوبی است که سالی یک مرتبه فیلمسازها دور هم جمع می شوند و آثار مهم سینمای مستند را می‌بینند و درباره آن به تبادل نظر می‌پردازند.

قاسمی در پایان درباره حضور نیافتن تعدادی از مستندسازان در این دوره از جشنواره گفت: من هم از شرایط کنونی جامعه ناراحتم ولی شخصا تحریم را راه درستی نمی‌دانم. فکر می‌کنم باید حضور داشت و درباره موضوعات مختلف حرف زد و گفتگو کرد. علاوه بر این خیلی از مسائل تنها معطوف به دولت نیست، اینکه اگر صبح از خانه بیرون می‌رویم به این نیت بیرون نزنیم که سر بقیه کلاه بگذاریم، به ما ارتباط پیدا می‌کند.

شانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» به دبیری محمد حمیدی‌مقدم از ۲۰ تا ۲۵ آذرماه ۱۴۰۱ در پردیس سینمایی ملت برگزار می‌شود.

منبع: صبا

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار