به گزارش سینماخانه و به نقل از ستاد خبری شانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت»، در سومین روز از شانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت»، کارگاه «طراحی ساختار در مستند» توسط امیرحسین نوروزی برگزار شد.

امیرحسین نوروزی در ابتدای این کارگاه گفت: به عنوان یک تجربه مشترک در مستند بحران آمده‌ام تا تجربیات خود را باهم درمیان بگذاریم. همان‌طور که همه شما بزرگواران هم می‌دانید، ساختار معمولا به چگونگی و ترتیب و اجزای یک جسم اطلاق می‌شود. ساختار همیشه نیاز به مطالعه دارد اما در مستند بحران و جنگ با چیزی مواجه هستیم که به نظر می‌رسد قابل مطالعه نیست.

وی ادامه داد: مهم‌ترین چیزی که خودم آن را تجربه کردم این است که در مستند بحران فاعل شناسا خود جزوی از موضوع می‌شود و می‌خواهم در همین ابتدا این را هم بگویم که چند روز گذشته نیز صحبتی با مرتضی پایه‌شناس که در حوزه مستند جنگ و بحران فیلم شاخص «گلوله باران» را دارد، داشتم و در طول صحبت خود به این نکته مهم اشاره کرد که مستندسازان در مستند بحران، در هر مرحله‌ای بالاخره باید متوجه شوند که دنبال چه چیزی هستند و سوال اصلی که می‌خواهند به آن جواب بدهند، چیست.

در این کارگاه امیرحسین نوروزی کارگردان مستند «پل» با نشان دادن بخش‌های مختلفی از این مستند به بیان نکات و تجربیات خود در طول مسیر ساخت این مستند پرداخت و از همین طریق به چالش‌های ساخت مستند بحران و روش‌هایی که در طول مسیر به آن رسیده است، اشاره کرد.

امیرحسین نوروزی متولد ۱۳۵۹ و دارای مدرک کارشناسی سینما گرایش کارگردانی و کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی از دانشگاه سوره تهران است. وی تهیه‌کننده و کارگردان مستندهای «هایپل»، «خاطرات موتورسیکلت»، «نجات»، «بازی انگلیسی» و «شاعر سپیده» است. نوروزی همچنین عضو هیات انتخاب جشنواره «سینماحقیقت» و هیات داوران جشنواره مستند سیما بوده است. ازجمله جوایز وی می‌توان به دیپلم افتخار بهترین کارگردانی مستند جشنواره «سینماحقیقت»، تندیس بهترین فیلم جشنواره مقاومت و تقدیرنامه از جشنواره آسیاپسفیک، تندیس جشنواره شهر، تندیس جشنواره عمار و… برای فیلم‌های «پل»، «قطعه»، «نجات» و… اشاره کرد.

شانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» ۲۰ تا ۲۵ آذرماه به دبیری محمد حمیدی مقدم در پردیس سینمایی ملت در حال برگزاری است.