به گزارش سینماخانه و به نقل از ستاد خبری شانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت»، محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی درباره جشنواره «سینماحقیقت» گفت: خوشحالم در این دوره استقبال بسیار خوب مستندسازان را شاهدیم و از نظر آمار و کیفیت، امسال نسبت به سال‌های گذشته، جشنواره روال بهتری داشته است.

وی ادامه داد: در این دوره حضور کشورهای متعدد چشمگیر است. تقریبا بالغ بر هزار فیلم خارجی برای جشنواره ارسال شده است و نزدیک به ۳۰ کشور در جشنواره حضور دارند. میهمانان داخلی و خارجی در کنار هم به دیدن فیلم‌ها مشغول هستند و تنوع موضوعی و نگاه اقلیمی در آثار مشهود است. این امتیازها نشان می‌دهد قطار «سینماحقیقت» به راه خود ادامه می‌دهد.

خزاعی ادامه داد: خوشبختانه در سینمای مستند، در حوزه سرمایه‌گذاری و تولید وضعیت بهتری نسبت به گذشته داشتیم و طبق قولی که سال پیش به مستندسازان داده بودم، بودجه تولید مرکز گسترش در بحث تولید ۲ برابر شد و افزایش پیدا کرد و خروجی‌های خوبی داشتیم که گزارش کامل و جامع آن را مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی باید اعلام کند.

رییس سازمان سینمایی با بیان اینکه «سینماحقیقت» مهمترین رخداد سینمای مستند ایران است اضافه کرد: امروز این سینما با تمام توان باید در انتفاضه روایت ها، در نبردهای ادراکی و رسانه ای و در آوردگاه های گوناگون در مسیر حقیقت جویی و روشنگری گام بردارد.

وی ادامه داد: سینمای مستند، نمایش دهنده ایران امروز است، سرزمینی سرفراز و پهناور، بالنده و پرامید. تصویری که تنها به پایتخت، محدود نمی شود.

خزاعی با بیان اینکه سازمان سینمایی در دولت سیزدهم با رویکرد عدالت محوری، قانون گرایی و استانداردسازی، با وجود همه چالش ها و مشکلات، همواره کوشیده است همراه و در کنار خانواده بزرگ سینمای ایران و مستندسازان کشور باشد خاطر نشان ساخت:  مستندسازان به عنوان بخشی از پیکره بزرگ سینما و رسانه، امروز رسالت تاریخی بزرگی بر دوش دارند و بیش از هر زمان دیگری به قابلیت‌های سینمای مستند در جهاد تبیین و ثبت حقیقت و نمایش آن به جامعه و نسل جوان نیازمندیم.

به گفته وی، طرح مسائل اساسی کشور، پاسخ گویی به تصویرسازی دروغین و وارونه رسانه های مغرض و امپریالیسم خبری، کشف استعدادهای جوان، و ساخت مستند درباره موضوع‌های مغفول مانده تاریخی، اجتماعی و سیاسی باید از اولویت‌هایی مرکز گسترش و سینما حقیقت باشد.

رئیس سازمان سینمایی با اشاره به این نکته که در جهان تقابل تصویرها و روایت ها، سینما حقیقت بر مدار مطالبات حقیقی، عزت و منافع ملی و تاریخی و انسجام و اقتدار کشور گام بردارد. تصریح کرد: سال‌ها پیش گوشه هایی از حماسه دفاع مقدس در مستندهای شهید آوینی ماندگار شد. امروز هم نیازمند آن نگاه عارفانه و خالص به زندگی، ایران، ایثار و شهادتیم.

محمد خزاعی ادامه داد: گفتگو و همگرایی، باهم بودن و با هم گفتگو کردن در جشنواره «سینماحقیقت» و دیگر رویدادهایی از این دست شکل می‌گیرد.  هرچقدر فاصله‌هایمان باهم زیاد شود و باهم گفتگو نکنیم، دچار مشکلات مضاعف خواهیم شد. «سینماحقیقت» فضای گفتگو و محلی است که حقایق بتواند آشکار شود، مطالبات مشخص شود و فیلمسازان از منظر و نگاه‌های مختلف باهم گفتگو کنند.

رییس سازمان سینمایی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره تعامل تلویزیون و سینما توضیح داد: تلویزیون و سینما همیشه تعامل داشته‌اند و در این شرایط تلویزیون، کنار سازمان سینمایی است. آقای جبلی در جلسه‌ای که در شورای عالی سینما برگزار شد، قول داد تا تمام فیلم‌های سینمایی را حمایت جدی کند و فضایی فراهم شود تا تلویزیون به رونق و اقتصاد سینمای ایران کمک کند. امیدوارم این تعامل و همراهی به شکل مستمر ادامه یابد و حوزه فرهنگ از برکات این همراهی مفتخر شود.

محمد خزاعی در پایان درباره نادر طالب‌زاده نیز مطرح کرد: وظیفه ما بود که امسال در جشنواره «سینماحقیقت» ادای دینی نسبت به نادر طالب‌زاده داشته باشیم. استاد طالب‌زاده به گردن همه ما و مخصوصا مستندسازان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی حقی بزرگ داشت. او استاد و معلمی بود که شاگردان زیادی را تربیت کرد و موضوعاتی را در آثارش مطرح می‌کرد که کمتر  فیلمساز و هنرمندی به سراغش می‌رفت.

شانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» با دبیری محمد حمیدی مقدم از ۲۰ تا ۲۵ آذرماه در حال برگزاری است.