رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 10 خبر


  • پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۸ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 28 March
  • سه شنبه 29 آذر 1401 - 10:20
  • کد خبر : 112942
  • تئاتر
  • چاپ خبر : وزارت ارشاد از اجراهای پاییز آمار داد

در سه‌ماه پاییز امسال، ۶۵ نمایش در بیش از ۲۷ سالن تئاتر تهران روی صحنه رفته‌اند و مخاطبان شهرستانی هم، تماشاگر بیش از ۳۰۰ اجرا به‌صورت عمومی یا در دل جشنواره‌های استانی بوده‌اند. به نقل از روابط عمومی اداره‌کل هنرهای نمایشی، تئاتر کشور، پس از ۲ سال سخت کرونایی، از بهار ۱۴۰۱، بار دیگر جان […]

در سه‌ماه پاییز امسال، ۶۵ نمایش در بیش از ۲۷ سالن تئاتر تهران روی صحنه رفته‌اند و مخاطبان شهرستانی هم، تماشاگر بیش از ۳۰۰ اجرا به‌صورت عمومی یا در دل جشنواره‌های استانی بوده‌اند.

به نقل از روابط عمومی اداره‌کل هنرهای نمایشی، تئاتر کشور، پس از ۲ سال سخت کرونایی، از بهار ۱۴۰۱، بار دیگر جان گرفت و این شرایط در تابستان به اوج خود رسید.

با این‌حال، با ناآرامی‌های پیش‌آمده در جامعه و شرایط نامناسبِ فعالیت‌های هنری، اجراهای تئاتر در نیمه نخست مهر دچار افت شد که با برنامه‌ها و سیاست‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره‌کل هنرهای نمایشی، از خاموشی چراغ سالن‌ها جلوگیری شد.

اداره‌کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در سه ماه گذشته، با ۲ راهکار، به دنبال تشویق هنرمندان برای به صحنه آوردن تئاتر بوده است؛ اول آن‌که سهم ۲۰ درصدی سالن‌های دولتی از فروش را به تهیه و تولیدکنندگان آثار برگردانده است و دوم آن‌که با وجود محدودیت‌های مالی، پرداخت کمک‌هزینه اجراها را دوبرابر کرده است.

با تمهیدات در پیش‌گرفته‌شده، در پاییز ۱۴۰۱، بیش از ۲۷ سالن تئاتر و مرکز فرهنگی و هنری در شهر تهران، پذیرای اجرای نمایش بوده که در آن‌ها، بیش از ۵۰ نمایش بزرگ‌سال و ۱۵ اثرِ ویژه کودکان و نوجوانان روی صحنه رفته است.

مجموعه تئاتر شهر، تماشاخانه سنگلج، تالار هنر، تالار حافظ، تئاتر مولوی، تماشاخانه ایرانشهر، پردیس تئاتر شهرزاد، تالار محراب، سالن میلاد، سالن‌های حوزه هنری، عمارت نوفل‌لوشاتو، عمارت سیمرغ، تماشاخانه آژمان، پردیس تئاتر تهران، تماشاخانه اهورا، تماشاخانه ارغوان، تماشاخانه ملک، خانه نمایش دا، پردیس ملت، پردیس سپند، فرهنگسرای ابن‌سینا، فرهنگسرای فردوس، فرهنگسرای نیاوران، خانه فرهنگ نور، مرکز تئاتر کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان، بوستان ولایت، فضای باز برج میلاد و… ازجمله مراکزی بوده‌اند که در سه ماه گذشته، میزبان هنرمندان و علاقه‌مندان به هنرهای نمایشی‌ شده‌اند.

از میان آثار اجراشده در سه ماه گذشته، با وجود شرایط نامناسبِ اجتماعی، چندین نمایش با استقبال خوب مخاطبان مواجه شده و فروش خوبی را پشت سر گذاشته‌اند.

در همین مدت، شهر تهران جدا از اجراهای صحنه‌ای، شاهد برگزاری بیش از ۲۵ نشست نمایشنامه‌خوانی بوده است.

فعالیت هنرمندان هنرهای نمایشی در پاییز ۱۴۰۱، تنها محدود به شهر تهران نبوده و گستره ایران را هم در برگرفته بوده است.

با برگزاری حضوری جشنواره‌های استانی که همیشه گرمابخش اجراهای عمومی در شهرستان‌ها هم بوده است، بیش از ۳۰۰ نمایش در شهرهای کوچک و بزرگ سراسر کشور روی صحنه رفته و پذیرای تماشاگران بوده است.

اداره‌کل هنرهای نمایشی، همچنان به حمایت خود از تئاترهای روی صحنه ادامه خواهد داد و پذیرای طرح‌ها و آثار هنرمندان سراسر کشور برای اجرا خواهد بود.

طی ۳ ماه گذشته علاوه بر برگزاری جشنواره‌های استانی در تهران و نقاط مختلف کشور، جشنواره‌هایی چون جشنواره تئاتر مقاومت و بخش‌هایی از تئاتر صاحبدلان نیز برگزار شده است. آمار ارائه شده توسط اداره‌کل هنرهای نمایشی در کل شامل تمام اجراهای ۳ ماه گذشته است و در صورت کسر تعداد نمایش‌ها و اجراهای جشنواره‌ای، آمار اجرای عمومی آثار در تهران و شهرهای دیگر کشور در پاییز ۱۴۰۱ عددی بسیار کمتر از اعداد ارائه شده است.

منبع: مهر

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار