رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 23 خبر


  • دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الإثنين ۲۰ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Monday 29 April

عربستان سعودی که چند سالی است به دنبال اصلاحات اجباری از بالا است، با سروصدای زیاد خبر از موفقیت مالی یک تولید داخلی در جدول گیشه نمایش خود داده است. کمدی ورزشی «سطار» توانسته رکورد فروش یک محصول بومی را در خاک این کشور عربی بزند. رسانه‌های گروهی عربستان در حالی این موفقیت را جشن […]

عربستان سعودی که چند سالی است به دنبال اصلاحات اجباری از بالا است، با سروصدای زیاد خبر از موفقیت مالی یک تولید داخلی در جدول گیشه نمایش خود داده است.

کمدی ورزشی «سطار» توانسته رکورد فروش یک محصول بومی را در خاک این کشور عربی بزند. رسانه‌های گروهی عربستان در حالی این موفقیت را جشن گرفته‌اند که تا چند سال قبل اصلا چیزی به نام صنعت سینما و سالن نمایش فیلم در این کشور عربی وجود نداشت!

سطار داستانی درباره ورزش مشت زنی و مسابقات مربوط به آن است که با حذب ۱۵۹ هزار تماشاچی داخلی توانسته بالاتر از دو میلیون دلار در عربستان فروش کند.

این کمدی ورزشی از ۲۹ دسامبر به روی پرده سینماهای کشور رفته است.

این در حالی است که مسئولان رسمی عربستان بعد از یک توقیف ۳۵ ساله، از سال ۲۰۱۷ اجازه فعالیت‌های سینمایی به هنرمندان داخل را دادند.

عربستان طی این مدت تلاش کرده با انجام اصلاحاتی از بالا خودش را به جهانیان به عنوان کشوری مترقی و در حال پیشرفت معرفی کند، اما موضوعاتی مثل حقوق بشر و سرکوب مخالفان سیاسی از جمله چیزهایی است که از نظر محافل و مجامع بین‌المللی دور و پنهان نمانده است.

در چند سالی که سالن های نمایش در عربستان کارشان را شروع کرده‌اند، محصولات هالیوودی، مصری و بالیوودی حرف اول را در جدول گیشه نمایش این کشور زده و خبری از نمایش یا موفقیت تولیدات بومی عربستانی نبوده است.

سطار را عبدالله علی اراک کارگردانی کرده که فیلمسازی کویتی است!

عربستانی‌ها برای تقویت سینمای بومی از هنرمندان عرب زبان کشورهای دوروبر و منطقه خاورمیانه دعوت به کار و همکاری کرده‌اند.

ابراهیم الحجاج کمدین استندآپ عربستانی در سطار در نقش کاراکتر سعد ظاهر شده که به دنبال برآورده کردن رویا و آرزوی کودکی‌اش است تا تبدیل به یک کشتی‌گیر حرفه‌ای و موفق شود.

زمانی که کلیپی از یکی از تمرینات او در رسانه‌های اجتماعی پخش شده و سروصدا به پا می‌کند، رویای همیشگی او تبدیل به بزرگترین کابوس زندگی‌اش می‌شود.

تا قبل از کمدی ورزشی سطار، محصول بومی «متولد شده به عنوان شاه» پرفروش‌ترین فیلم سینمای عربستان بود.

این فیلم که سال ۲۰۲۰ اکران عمومی شد، درامی زندگینامه‌ای و تبلیغاتی درباره شاه فیصل است که ماموریت دیپلماتیک او به عنوان یک نوجوان را در سال ۱۹۱۹ به نمایش می‌گذارد.

تهیه کنندگان سطار سخت به دنبال آن هستند تا فیلم‌شان را در کشورهایی چون امارات متحده عربی، ترکیه، کویت، قطر، عراق و مصر اکران عمومی کنند.

منبع: صبا

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار