رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 15 خبر


  • پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۸ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 28 March
  • پنجشنبه 22 دی 1401 - 13:30
  • کد خبر : 114150
  • تئاتر
  • چاپ خبر : یک پرده‌خوانی مدرن در «ژیک»

نمایش «ژیک» به نویسندگی و کارگردانی ناصر علاقبندان یک پرده خوانی مدرن است که به شیوه نقالی بخش هایی از زندگی روزبه ایرانی را به تصویر می کشد. این روزها نمایش «ژیک» به نویسندگی و کارگردانی ناصر علاقبندان در تماشاخانه سنگلج روی صحنه است. اثری تک بازیگر که در قالب نقالی و پرده خوانی مدرن […]

نمایش «ژیک» به نویسندگی و کارگردانی ناصر علاقبندان یک پرده خوانی مدرن است که به شیوه نقالی بخش هایی از زندگی روزبه ایرانی را به تصویر می کشد.

این روزها نمایش «ژیک» به نویسندگی و کارگردانی ناصر علاقبندان در تماشاخانه سنگلج روی صحنه است. اثری تک بازیگر که در قالب نقالی و پرده خوانی مدرن به روایت بخش‌هایی از زندگی سلمان فارسی می‌پردازد. در این نمایش شیوه نقالی، پرده‌خوانی و فاصله‌گذاری با موسیقی زنده شامل نی، دف، ضرب زورخانه، پیانو و ارگ اجرا می‌شود و پرده‌ها نیز با ویدئوپروجکشن مقابل دید مخاطبان قرار می‌گیرد.

سروش علاقبندان بازیگر این اثر نمایشی است که پیش از این نیز در جشنواره تئاتر میثاق و در بخش تئاتر صحنه‌ای دوازدهمین دوره سراسری و نخستین دوره بین‌المللی جشنواره تئاتر صاحبدلان روی صحنه آمده است.

در خلاصه داستان نمایش آمده است: نادر عاشق سلمان پارسی و ایران و تاریخ کهن آن است. پس با گوسان، پدر هنر نمایش از ۲ هزار سال پیش تا اینک، همراه شده تا از چند بخش از زندگی سلمان پارسی پرده بردارد. این گوسان در تخیلات هنرمند جوان او را با قهرمانی آشنا می‌کند که ۲۰ سال حاکم مدائن بوده است و سلمان پارسی یا همان روزبه ایرانی نام دارد. او با کمک گوسان در لباس نقالی فرو می‌رود و بخش‌هایی از زندگی سلمان پارسی را نقالی می‌کند که از تولدش آغاز تا حضورش در آتشگاه و آموختن مراتب مختلف علمی گرفته تا قضیه فرار و به برده گرفته شدنش و در نهایت خریداری اش توسط رسول اکرم (ص) و پیشنهاد حفر خندق در جنگ احزاب را به تصویر می‌کشد. وقتی این نخبه ایرانی پیشنهاد حفر خندق را مطرح می‌دهد در حقیقت اسلام نجات پیدا می‌کند چراکه ۱۰ هزار سپاه کفر در مقابل سپاه محدود اسلام شکست می‌خورد.

نمایش «ژیک» به نویسندگی و کارگردانی ناصر علاقبندان تا ۲۸ دی ماه ساعت ۱۸:۳۰ در تماشاخانه سنگلج روی صحنه است.

منبع: مهر

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار