رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۸ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 28 March

اینکه بخواهیم در یک گونه و ژانر تنوع به خرج دهیم و بدعت گذاری کنیم امری است پسندیده اما به شرط شناخت مولفه ها و حتی ارزش های آن گونه. خصوصاً اگر گونه ای چون سینمای دفاع مقدس باشد. «شماره ۱۰» با چنین رویکردی در تلاش برای ساخت فیلمی حادثه محور، ساخته شده اما غافل […]

اینکه بخواهیم در یک گونه و ژانر تنوع به خرج دهیم و بدعت گذاری کنیم امری است پسندیده اما به شرط شناخت مولفه ها و حتی ارزش های آن گونه. خصوصاً اگر گونه ای چون سینمای دفاع مقدس باشد.
«شماره ۱۰» با چنین رویکردی در تلاش برای ساخت فیلمی حادثه محور، ساخته شده اما غافل از اینکه در بستر جنگ تحمیلی هشت ساله روایت می شود پس مهم ترین و در اولویت ترین کار آن آفریدن و تجسم آدم های آن دوران است. فیلم هر چقدر در حوزه ساختاری و فنی اهتمام می ورزد ولی در بعد عاطفی و انسانی تهی و غیر باورپذیر است و همین امر بر جنبه های تکنیکال و سینمایی نیز سایه می افکند. به نظر می رسد فیلمساز در نظر داشته تا سینمای حادثه پردازانه و از پس آن قهرمان محور را برجسته سازی کند. اما به دلیل ضعف های شخصیت پردازی به نتیجه مشخص و ملموسی در بعد جذابیت های مخاطب پسند و البته باورپذیر نائل نمی شود. اگر بگوییم شماره ۱۰ الگویش را از هالیوود و سریالی چون فرار از زندان و فیلم پاپیون گرفته تا سینمای دفاع مقدس و حال و هوای آدم های آن دوران؛ سخنی به گزاف نگفته ایم. تلاشی که با تامل بیشتر بر چفت شدن هر دو بعد حادثه و شخصیت می توانست به اثری به مراتب کامل تر و با شمول بیشتری منجر گردد.

سینماخانه / حمید عبدالحسینی

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار