رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الخميس ۲۳ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 2 May

به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی جشنواره فیلم ۱۰۰، محمدرضا خردمندان ضمن اشاره به تاثیرگذاری فیلم‌های خیلی کوتاه و ۱۰۰ثانیه‌ای بر مخاطبان با بیان توصیه‌ای به فیلمسازان جوان گفت: «توصیه من این است که بیش از هرچیزی تمرین ایجاز کنند؛ ایجاز در قصه‌گویی و روایت. در دنیای امروز فیلمسازی، مخاطب باحوصله‌ نیست […]

به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی جشنواره فیلم ۱۰۰، محمدرضا خردمندان ضمن اشاره به تاثیرگذاری فیلم‌های خیلی کوتاه و ۱۰۰ثانیه‌ای بر مخاطبان با بیان توصیه‌ای به فیلمسازان جوان گفت: «توصیه من این است که بیش از هرچیزی تمرین ایجاز کنند؛ ایجاز در قصه‌گویی و روایت. در دنیای امروز فیلمسازی، مخاطب باحوصله‌ نیست و نیاز دارید تا حرف خود را به بهترین شکل ممکن بزنید.»

محمدرضا خردمندان کارگردان سینما و تلویزیون و داور بخش مسابقه بین‌الملل سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ۱۰۰ درباره بهترین خاطره خود در از این جشنواره و تاثیر آن در دنیای حرفه‌ای سینما عنوان کرد: انیمیشن «پدر» ساخته من، در جشنواره فیلم ۱۰۰ پخش شد و بعد از آن هم از طریق خود جشنواره در فضای مجازی قرار گرفت. یک روز از خواب بیدار شدم و به شبکه اجتماعی که داشتم، سری زدم و با انبوه عجیب و غریبی از نظراتی که از سراسر دنیا آمده بود و حتی زبان برخی از آنها و کشورشان را نمی‌دانستم، مواجه شدم.

وی افزود: وقتی چنین بازخوردی را از یک فیلم ۱۰۰ثانیه‌ای دیدم، این اتفاق برای من عجیب و غریب بود. شاید برای اولین‌بار بود که با تمام وجودم فهمیدم که یک فیلم ۱۰۰ثانیه‌ای چقدر می‌تواند موثر و اثرگذار باشد.

این فیلمساز درباره بازسازی انیمیشن «پدر» توسط کشورهای اطراف ایران، ارسال دوباره آن به جشنواره فیلم ۱۰۰ و تاثیر این انیمیشن بعد از گذشت سال‌ها بیان کرد: جالب است که بسیاری از این عزیزان من را پیدا کرده و برای من پیام گذاشته بودند که آیا اجازه داریم این فیلم را برای خود بسازیم؟ حتی دانشجویی خارجی از من اجازه گرفت تا به عنوان پروژه پایان‌نامه، این انیمیشن را دوباره و با یک تکنیک دیگر بسازد که از نظر من مشکلی نداشت و گفتم موردی ندارد و آن را ساخت و برای من هم فرستادند.

خردمندان ادامه داد: به همه مدل‌هایی که می‌توانستیم این فیلم را بسازیم، فکر کردیم، ولی به این نتیجه رسیدیم که این کار با تکنیک پیپر (کاغذ) و حس و حال دستی بهتر می‌شود، باید بگویم زمانی که فیلم را با تکنیک‌های دیگر می‌دیدم، زیاد دوست نداشتم و فکر می‌کردم درست‌ترین راه همانی است که ما انجام دادیم.

وی در پاسخ به این پرسش که اولین چیزی که با شنیدن کلمه «ایجاز» به ذهن شما می‌رسد، چیست، عنوان کرد: «فیلم ۱۰۰؛ باید بگویم اولین چیزی که با شنیدن ایجاز به ذهن من می‌رسد، فیلم‌های خیلی کوتاه کوتاه و در ایران معروف به فیلم‌های ۱۰۰ثانیه‌ای است.به نظر من پیوند عجیب و ناگسستنی میان ایجاز و فیلم‌های ۱۰۰ثانیه‌ای وجود دارد.

کارگردان فیلم سینمایی «بیست و یک روز بعد» درباره اهمیت فرم یا محتوا در فیلم‌های ۱۰۰ثانیه‌ای اظهار کرد: به نظر من فرم و محتوا دو بال تکمیل‌کننده یک اثر هستند؛ ولی در فیلم‌های ۱۰۰ثانیه‌ای، مهمترین موضوع که از ایده هم مهمتر است، چگونه روایت کردن یک قصه و ایده است.

وی در ادامه این بحث اضافه کرد: خیلی مواقع یک قصه قدیمی را می‌توانیم دوباره بسازیم ولی آن را به شکل جدیدی روایت کنیم؛ بنابراین روایت خلاقانه و متفاوت می‌تواند یکی از برگ‌های برنده فیلم ۱۰۰ثانیه‌ای باشد. باید بگویم فیلم ۱۰۰ثانیه‌ای آشنایی‌زدایی کردن از یک مفهوم کهنه و قدیمی ولی با شیوه روایت جدیدی است که ما انگار به تازگی آن را می‌بینیم و می‌شنویم.

داور بخش بین‌الملل جشنواره فیلم ۱۰۰ درباره داوری در این بخش گفت: من در داوری و قضاوت در این بخش به نام کارگردان و کشوری که آمده، توجه نمی‌کنم و فقط با خود اثر مواجه می‌شوم و اولین سوالی که می‌پرسم این است که این اثر به اندازه کافی تاثیرگذار بوده و حرفی که می‌خواسته را به بهترین شکل ممکن بیان کرده است یا خیر؟

وی با اشاره به اینکه در دنیا توجه ویژه‌ای به فیلم‌های خیلی کوتاه می‌شود و آن‌ها متوجه اهمیت، زبان گیرا و رسایی این شیوه از فیلمسازی شده‌اند، توضیح داد: «می‌بینم که سرمایه‌گذارانی پای کارهای ۱۰۰ثانیه‌ای آمده‌اند که بسیار شناخته شده هستند و از یک اثری که با موضوع محیط زیست است، حمایت می‌کنند. این نشانه بسیار خوبی است و این مفهوم را می‌رساند که در دنیا همه متوجه زبان و اهمیت این مدل فیلمسازی شده و روی آن سرمایه‌گذاری می‌کنند.»

خردمندان ادامه داد: استقبالی که از بخش بین‌الملل جشنواره فیلم ۱۰۰ شده، نشانگر این است که در دنیا چقدر آثار ۱۰۰ثانیه‌ای و کوتاه تولید می‌شود.

این کارگردان جوان با اشاره به اینکه رویکرد اخلاق را در بخش بین‌الملل جشنواره داشتیم، مطرح کرد: من فکر می‌کنم که اخلاق از فطرت سرچشمه می‌گیرد و فطرت یک امر واحد برای انسان‌ها در تمام دنیاست. زمانی که یک فیلم بر پایه یک مسئله اخلاقی بنا شده در تمام دنیا قابل فهم است، یعنی هر انسانی مهربانی، احترام به بزرگتر، والدین و مقام مادر را می‌فهمد. مسئله محیط زیست یک موضوع کاملا قابل فهم است؛ بنابراین وقتی فیلمی بر پایه اخلاق که یک فهم و مسئله مشترک میان انسان‌های دنیاست ساخته می‌شود، با تمام انسان‌ها ارتباط برقرار می‌کند.

وی ادامه داد: در واقع اثری که از فطرت سرچشمه می‌گیرد با فطرت انسان‌ها در تمام دنیا ارتباط برقرار می‌کند و این موضوع اهمیت این مدل فیلمسازی را دوچندان می‌کند.

این کارگردان سینما در توصیه به فیلمسازان جوان و موفق آینده گفت: توصیه من این است که بیش از هرچیزی تمرین ایجاز کنند؛ ایجاز در قصه‌گویی و روایت. در دنیای امروز فیلمسازی، مخاطب خیلی مخاطب باحوصله‌ای نیست و نیاز دارید تا حرف خود را به بهترین شکل ممکن بزنید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: جشنواره فیلم ۱۰۰ و ساختن فیلم‌های کوتاه کوتاه ، تمرین ایجاز است و من قول می‌دهم چیزی که در این مدل فیلمسازی یاد می‌گیرند، بعدها در ساخت فیلم‌های بلند از آن استفاده می‌کنند و برای هر سکانسی که برای فیلم بلند می‌گیرند، انگار یک فیلم ۱۰۰ثانیه‌ای می‌سازند، بنابراین تمرین ایجاز کنید که شروع، میانه و پایان خوب می‌تواند یک سکانس را درخشان کند.

منبع: خبرگزاری خبرآنلاین

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار